T Theiresias skrev:
Vad innebär 14 kw solceller, hur många plattor är det? Vi pratade med en firma som tyckte att vi skulle ha 42 plattor.

Ni är inte oroliga för snön och den låga lutningen? Tål taket tyngden? Har ni oirginaltaket?
Vi har haft solceller i 4 år och har aldrig varit något problem. Snön glider av panelerna väldigt lätt dessutom. Taket har ju klarat snön i typ 50 års tid. Sätter man bara solcellerna korrekt så klarar de belastningen. Solceller sitter ju på raka tak

• Gilla
ThomasZZ
  • Laddar…
A ampe skrev:
Vi har haft solceller i 4 år och har aldrig varit något problem. Snön glider av panelerna väldigt lätt dessutom. Taket har ju klarat snön i typ 50 års tid. Sätter man bara solcellerna korrekt så klarar de belastningen. Solceller sitter ju på raka tak
Vi har 42 paneler på ena sidan taket och 4 på norrsidan. Satte de 4 för att testa hur mycket de producerar. De producerar nästan lika bra per år som de på södersidan. Taklutningen är så låg så solen når dem ändå

• Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Jag bytte ut fläkten till en sån här: https://ventilation.se/kanalflakt-ck-315c-ec.htm
Flyttade upp den på vinden med flexibla ljuddämpare ner till det centrala elementet. Märkte dock efter ett tag jag inte var nöjd med ljudet, så valde att flytta ner den igen till orginalpositionen. Den rörliga ljuddämparen går istället upp till vinden där det sitter ett filter. Eftersom allt är metall där uppe så uppfattade jag det som att ljudet bara spred sig mer när den stod där uppe. Nu tycker jag att det är en väldigt bra ljudnivå (även på maxblås). Jag kör fläkten fullt på vintern för att ha högt tryck i systemet och sprida värmen så gott det går.

För att kontrollera fläkthastighet så installerade jag en sån här: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/CTR-01
Då kan jag lätt ändra hastighet eller stänga av helt.

Som komplement till orginalsystemet (kopplat till bergvärme) kör vi även en luftvärmpump. Tillsammans värmer dem hela övervåningen bra tillsammans, även de kallaste dagarna (bor i Stockholm). Tyvärr har vi direktverkande el i källaren vilket ledde till en saftig elräkning i december (trots att elementen gått sparsamt).

Ska till våren flytta ner bergvärmepump i källaren (den står i tvättstugan på entréplan nu) och kommer då även att sätta vattenradiatorer i källaren samt i två av sovrummen på entréplan. Är ju rätt slösigt att köra en bergvärmepump för ett enda centralt element.

• Gilla
Anonym2024
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Jag bytte ut fläkten till en sån här: [länk]
Flyttade upp den på vinden med flexibla ljuddämpare ner till det centrala elementet. Märkte dock efter ett tag jag inte var nöjd med ljudet, så valde att flytta ner den igen till orginalpositionen. Den rörliga ljuddämparen går istället upp till vinden där det sitter ett filter. Eftersom allt är metall där uppe så uppfattade jag det som att ljudet bara spred sig mer när den stod där uppe. Nu tycker jag att det är en väldigt bra ljudnivå (även på maxblås). Jag kör fläkten fullt på vintern för att ha högt tryck i systemet och sprida värmen så gott det går.

För att kontrollera fläkthastighet så installerade jag en sån här: [länk]
Då kan jag lätt ändra hastighet eller stänga av helt.

Som komplement till orginalsystemet (kopplat till bergvärme) kör vi även en luftvärmpump. Tillsammans värmer dem hela övervåningen bra tillsammans, även de kallaste dagarna (bor i Stockholm). Tyvärr har vi direktverkande el i källaren vilket ledde till en saftig elräkning i december (trots att elementen gått sparsamt).

Ska till våren flytta ner bergvärmepump i källaren (den står i tvättstugan på entréplan nu) och kommer då även att sätta vattenradiatorer i källaren samt i två av sovrummen på entréplan. Är ju rätt slösigt att köra en bergvärmepump för ett enda centralt element.
Tack för informationen! Vi är själv inne på att få ordning på framförallt ljudet så detta var guld värt. Du har ingen bild på hur det ser ut uppe från vinden och luckan i badrummet om ni nu har en sådan? :) Tror du en elektriker kan göra jobbet själv med installation av ny fläkt?

Hej Roligt med forumet.
Jag undrar om någon har forskat djupare i uppbyggnad av stommen? Dimension på reglar i ytterväggar och bjälklag? Hur övergång mellan yttervägg och bjälklag ser ut? Hur övergång mellan yttervägg och tak är konstruerad. Tacksam för inspel:D

Intressant läsning :D

• Gilla
Ronnie_G och 2 till
  • Laddar…
Hej alla functura ägare :)

Har planer på att riva två väggar och ersätta med ”glasväggar” i flera partier.
Någon här som gjort det?
Hur gör man med rattarna som sitter i väggarna tror ni? Måste den funktionen finnas i det rummet ?
Tacksam för svar

• Vardagsrum med markerade områden för planerad rivning av väggar och ersättning med glaspartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Firat Tümtürk Firat Tümtürk skrev:

Någon här som gjort det?
Hur gör man med rattarna som sitter i väggarna tror ni? Måste den funktionen finnas i det rummet ?
Tacksam för svar

Hej måste bara fråga när jag ser bilden.Har det rivits en vägg mellan de 2 fönstren?

H Helena Kinnunen skrev:
Hej måste bara fråga när jag ser bilden.Har det rivits en vägg mellan de 2 fönstren?
nej tanken är att riva upp väggen och sätta dit ”glasvägg”

Någon här som gjort det?
Tacksam för svar
Rattarna släpper ut luft som kommer via fläkten i huset. Så min tanke är ju att luften inte ska fly utanför huset för mycket/lite. I mitt hus är det tex väldigt tätt o varmt, så jag skulle välkomna mer luft som går ut. Men kanske inte ur rummen eftersom det ska vidare. Jag står för samma fråga med mitt badrum just nu, mura igen funktionen eller ej.

nej tanken är att riva upp väggen och sätta dit ”glasvägg”
Jo jag förstår men vårt hus har bara 1 fönster i varje sovrum.

Hej detta är kök plus vardagsrum då väggen mellan rivits, sk öppen planlösning. Så från köket hela vägen till vardagsrummets slut är tanken att bli glas fasad istället för plåt.

• Gilla
Helena Kinnunen
  • Laddar…
Sida med text om värmesystem och isolering i byggnader, beskrivning av uppvärmningskostnad och ventilation.
Skapa konto
Schema över ett epokgörande värme- och ventilationssystem i en byggnad.
Skapa konto
Fotografi av en texturloggad papperssida med instruktioner för service av oljebrännare och garantivillkor.
Skapa konto
Svensk text på ett dokument som beskriver tekniska specifikationer för en jordfelsbrytare och ventilationssystem.
Skapa konto
Fotografi av en instruktionstext för oljevärmepatron med beskrivning av termostatinställningar och överhettningsskydd.
Skapa konto
Fotografi av en sida från en svensk skötselinstruktion för värmeanläggning och ventilation med handskrivna noteringar.
Skapa konto

Mycket intressant läsning.
Jag har väldigt varmt när det är sol ute.
Annars ca 21-22 grad (vilket vi ställt in på vår vatten/luft).
Det är solen som värmer som gör att luften blir varm och stannar, tror att det centrala systemet helt enkelt kör upp max till 25 grad och stannar sedan (slår ifrån elementet).
Men samtidigt så vill vi kunna kontrollera det mesta via luft/vatten, därför har vi satt 25 grader på systemet, de som installera(thermia) tyckte de var så det skulle vara, helst skulle rören alltid vara öppna så man kontrollerade allt vi värmesystemet. Men som sagt, med sol blir det varmt...
Jag vet inte då hur de här rattarna skulle påverka då mitt intryck är att det mesta cirkulerar ändå (via vinden, genom golv osv. ).
Så om du slår ut väggar och sätter glas kommer ju mer sol in, men om det påverkar er som oss vet jag inte.
Kan säkert gå att lösa luften på annat vis. Cirkulation av övriga delar i systemet får du ändå, centralfläkten kommer ju skjuta ut luften och den hittar ju fler vägar till andra rum där väggar, reglage och golv värms upp osv.
Tror inte det ska vara några problem att byta ut mao.

Någon här som gjort det?
Tacksam för svar
Hej
När väggarna som är varma ersätts med ett glasparti som ju är kallt så rekommenderar jag att du kompletterar med radiatorer eller konvektorer för att kompensera för den kalla ytan och motverka kallras. Mvh L

• Gilla
Undertaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.