297 430 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det tror jag inte det finns några som helst tvivel om, nu kommer dessutom hemarbete öka skarpt framöver och det ger ytterliggare möjligheter att ändra sina transportvanor.S Styrman_jansson skrev:
Nu är det många som vill se politik i allt men privatleasing är ett finansieringsupplägg och ingen politiker har skapat detta vad jag vet?S Styrman_jansson skrev:Fast det är ju inte förrän vi sett de låga priserna som vi sett en rejäl ökning. Andel nya bilar som var privatleasade låg ju länge mindre eller runt 10% ( typ för åren 2008-2014). Det var ju först när biltillverkarna insåg att de måste få ut nya miljöbilar snabbt och därmed dumpade priserna som detta började accelerera. D.v.s. de första 6 åren hände typ ingenting.
Ang. stabilisering är det ju jättesvårt att sia om. Nya affärsmodeller inom "bilägande" fullkomligt haglar in samtidigt som det sker ett teknikskifte och flera förändringar från politiskt håll. Detta gör det väldigt svårt att förutse vad som kommer vara framtiden. Att ta en ögonblicksbild "just nu" tror jag säger väldigt lite.
Sedan behöver vi inte ställa allt svart vitt, det kommer fortfarande att säljas bilar kontra leasing, utifrån köpares behov.
Körde förmånsbil som privatbil i 20 år när barnen var små och första 15 åren var bränsle inkluderat skattemässigt, sedan ändrades skattereglet och barnen blev stora, då passade privatbil bättre utifrån att behålla längre än tre år och bättre valmöjlighet.
Körde förmånsbil som privatbil i 20 år när barnen var små och första 15 åren var bränsle inkluderat skattemässigt, sedan ändrades skattereglet och barnen blev stora, då passade privatbil bättre utifrån att behålla längre än tre år och bättre valmöjlighet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 175 inlägg
Läs useless inlägg #7797. Han är inne på precis samma sak som jag.D djac skrev:Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, vi har redan haft en utveckling som går från att omsorgsfullt välja en bil att äga under lång tid, till att man privatleasar den billigaste under allt kortare tid, idag ner till 1 månad i taget. Att detta kommer fortsätta med allt kortare kontrakt är ju ingen revolution direkt, tjänsterna finns redan och det handlar ju bara om att priserna ska harmoniseras. Har bekanta inom hyrbilsbranschen och de är alla redo för att släppa erbjudanden som detta, väntar väl ut corona etc.
Allvetare
· Östergötland
· 4 175 inlägg
Nja. Återigen indirekt. Att det finns politiska påtryckningsmedel för att det t.ex. ska vara förmånligt att köra på el och dyrt att köra på diesel/bensin är väl ingen som säger emot. Tänkt då hur detta blir när vi har en marknad där det sker ett teknikskifte och det faktiskt inte finns, eller finns begränsat, med elbilar. De som då tidigare köpt begagnat för att komma ner i kostnad lockas då naturligt av leasing när denna bransch är full av kampanjer, rabatter m.m. för att biltillverkarna behöver uppfylla sina miljömål. På det vill man inte binda upp sig på en ICE bil när bränslepriserna bara ökar och ökar.D djac skrev:
Det finns alltså just nu flera anledningar till att leasing är populärt, men många av dem är troligtvis av mer eller mindre tillfällig karaktär.
Det stämmer inte över lag, jag vet att det funnits sådana tillfällen men det är i huvudsak en förändrad syn på den finansiella biten som ligger bakom, har viss insikt och du lär se vidare sänkningar efterhand som fler parter blandas in i dessa upplägg.S Styrman_jansson skrev:
Nä, konsumenterna blir bara allt bättre på ekonomi, du ser det i att sparandet i värdepapper/fonder ökar, rörelser som FIRE växer, forum där kostnader nagelfars noggrant akademiskt, etc, den "urbana eliten" (slog till med ett beskrivande uttryck), är helt enkelt mer homo economicus än vad gemene man är och för den som kan räkna finns det inga tvivel.S Styrman_jansson skrev:Nja. Återigen indirekt. Att det finns politiska påtryckningsmedel för att det t.ex. ska vara förmånligt att köra på el och dyrt att köra på diesel/bensin är väl ingen som säger emot. Tänkt då hur detta blir när vi har en marknad där det sker ett teknikskifte och det faktiskt inte finns, eller finns begränsat, med elbilar. De som då tidigare köpt begagnat för att komma ner i kostnad lockas då naturligt av leasing när denna bransch är full av kampanjer, rabatter m.m. för att biltillverkarna behöver uppfylla sina miljömål. På det vill man inte binda upp sig på en ICE bil när bränslepriserna bara ökar och ökar.
Det finns alltså just nu flera anledningar till att leasing är populärt, men många av dem är troligtvis av mer eller mindre tillfällig karaktär.
Om det bara berodde på finansiella faktum så borde det väl gå att leasa en billig ICE-småbil för under tusenlappen? I dag kan man ju leasa en elbil för 2000:- i månaden trots att det rena inköpspriset ligger en bra bit över 300 000:-D djac skrev:
Finns billiga ICE också, sett erbjudanden på det, däremot är det nog svårt att räkna på värdet några år bort, lär ju snart stå övergivna i dikena*.useless skrev:
*lite ironi
Du är som vanligt helt gränslös i dina utläggningar. Vad vinner du på det? En friluftsdag borta från fantasivärldarna kanske kunde vara bra i all enkelhet.D djac skrev:Nä, konsumenterna blir bara allt bättre på ekonomi, du ser det i att sparandet i värdepapper/fonder ökar, rörelser som FIRE växer, forum där kostnader nagelfars noggrant akademiskt, etc, den "urbana eliten" (slog till med ett beskrivande uttryck), är helt enkelt mer homo economicus än vad gemene man är och för den som kan räkna finns det inga tvivel.
Nja, nu funkar det ju inte riktigt så, privatleasingen är en konstruktion från finansbolag och de måste isf köpa billigt. De låga leasingpriserna baseras bla på en tro om höga restvärden.useless skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 175 inlägg
Bidra gärna med din insikt. Min erfarenhet är att saker vanligtvis inte blir billigare när fler parter blandas inD djac skrev:
Och som jag skrivit är detta inte enda anledningen till nivån på leasing just nu. Det finns många olika omständigheter av mer eller mindre tillfällig karaktär som gör detta förmånligt för en viss framtid. Det är även fullt möjligt att priserna inom en framtid kommer sjunka ytterligare men på sikt tror jag inte detta är hållbart.
Allvetare
· Östergötland
· 4 175 inlägg
Ja jag har inga anmärkningar på detta. Man väljer normalt det mest ekonomiska alternativet för stunden. Det kan för tillfället vara leasing. Det jag försöker beskriva är mina tankar kring VARFÖR det är det mest ekonomiska alternativet just nu och många av de omständigheterna är är av tillfällig karaktär.D djac skrev:Nä, konsumenterna blir bara allt bättre på ekonomi, du ser det i att sparandet i värdepapper/fonder ökar, rörelser som FIRE växer, forum där kostnader nagelfars noggrant akademiskt, etc, den "urbana eliten" (slog till med ett beskrivande uttryck), är helt enkelt mer homo economicus än vad gemene man är och för den som kan räkna finns det inga tvivel.
Sedan kan man ha olika åsikter om inom vilket tidspann man kan kalla något tillfälligt.