3 395 741 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Kul!E Erik Lindroos skrev:Man får vad man betalar för... Jag skrev tidigare i tråden om verktygsinköp att precisionen hos mitt nya maskinvattenpass dög för mina ändamål. Men jag hade fel. Undersidan var inte plan nog, så mätningarna på min svarv gick inte att få ihop. Det blev till att ta fram skavverktygen som jag skaffade för länge sen men aldrig använt.
Som nybörjare var det mesta knepigt; att få till en märkfärg från mitt pariserblå pigment, att få till en bra strykning på planskivan, och sedan själva skavandet. Så för någon som är van ser det nog inte något vidare ut, men vattenpasset blev i alla fall bättre! Nu har det åtminstone någorlunda kontakt över hela ytan.
Och så var det kul att prova skavning! Kan bli mer framöver.
Jag är löjligt sugen på att prova också. Men har tyvärr ingen bra planskiva ännu.
Det köpet hade jag faktiskt en faslig tur med. Såg en skavlinjal på Blocket som jag ville köpa bara för att jag hade googlat för mycket på skavning. Väl på plats undrade den äldre herren om jag inte ville köpa en planskiva också. En CEJ 1000x630 mm med 2 um noggrannhet (ursprungligen i alla fall). 1000 kr! Sen fick jag med hans gamla skavstål också. En lycklig dagGarderobssnickarn skrev:
Hoppas du hittar en bra planskiva!
Fick installerat en soft start på min DeWalt bordssåg efter tips från TriNitro. Funkar bra men jag är väldigt skeptisk till 0,75mm^2 kablarna. Det står att den ska klara 12A vid 250V men vi får se om dom håller när man väl belastar maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissa..
Just det, mätt ut och sågat till sista undersidan till trappen, fascineras lite hur bra det stämmer, trots upp och ner och plast.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu duscha av mig mdf dammet och krascha i soffan.
Har googlat som en tok på forumet efter länken till mjukstarten, men inte hittat den. Har du möjligtvis en att bjuda på?LoweW skrev:
Länk till Amazon. Men jag är inte helt säker på att jag skulle våga rekommendera den just för den lilla kabelarean.C corre skrev:
Bra att det funka iaf. Skickar ju tillbaka min såg så får vänta med att testa. Ang arean kunde de ju bjudit på 1,5 iaf kan man tycka...LoweW skrev:
Jag fick inspiration härifrån och flertalet i kommentarerna som gjort det också. Inte någon garanti så klart men någon borde ju skrivit om sågfan brunnit upp kan man tycka....
Haha ja det får man ju hoppas att dom hade gjort Bra guide där!T TriNitro skrev:Bra att det funka iaf. Skickar ju tillbaka min såg så får vänta med att testa. Ang arean kunde de ju bjudit på 1,5 iaf kan man tycka...
Jag fick inspiration härifrån och flertalet i kommentarerna som gjort det också. Inte någon garanti så klart men någon borde ju skrivit om sågfan brunnit upp kan man tycka....
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Jag börjar bli trött på MDF dammet...
Men jag börjar se ett slut på undersida trapp och operation dölj rör som synts på tok för länge...
Sista sättsteget limmas för att på plats se tjockare ut än vad det är.
Logga in
Skapa konto
Men jag börjar se ett slut på undersida trapp och operation dölj rör som synts på tok för länge...
Logga in
Skapa konto
Sista sättsteget limmas för att på plats se tjockare ut än vad det är.
Prokrastinerar köksskåp medan hustrun tapetserar
Vita etiketter för verktyg och rosa för förbrukningsmaterial.
Vita etiketter för verktyg och rosa för förbrukningsmaterial.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Hur är dammhanteringen på Bosch egentligen? Du har väl en fin grön dammsugare?FredrikR skrev: