818 052 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nej och det skrev jag men det finns en till som Östergötland landsting har mer detaljerat som jag försöker hitta och som jag lagt in tidigare.Men hittade bara den första som råkade bli Holmström eller vad det är för person men hans siffror stämde bra med Östergötland landsting hade redovisat.BirgitS skrev:Det är ju samma undersökning som timmelstad skriver om och länkar till i #13217
Är det något av hans citat som du anser är felaktigt?
Men det är välkänt att det finns skillnader mellan den statistik över vilka som avled med covid som Fohm har och den statistik över vilka som avled av covid som Socialstyrelsen har som baseras på läkarnas dödsorsaksintyg. Det skrevs mycket om det för ungefär ett år sen i corona/covid-trådarna. Men för helåret 2020 var det i stort sett samma slutresultat.
För närvarande är det ungefär 1000 färre i Socialstyrelsens räkning av avlidna av covid än i Fohm:s statistik så fortfarande ingen stor skillnad.
Tycker bara hans siffror stämde bra med vad Östergötland landsting redovisade så förstår inte vad han skrev som är fel.timmelstad skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Osäker vad du syftar på.Snailman skrev:
Medellivslängden gick åtminstånde ned under 2020 för första gången sedan grafens startår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Troligen alla, men det visar ju Socialstyrelsens statistik över antal avlidna av covid så varför hålla på leta reda på gamla rapporter som inte behövs.V växelventil skrev:
Du kan ju själv studera hur skillnaderna i olika sorters rapportering slår: https://www.socialstyrelsen.se/stat...i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/
Om nu 15% av 15674 dog av hjärtinfarkt, trafikolyckor etc helt orelaterat till sin covid-infektion, vad har det för betydelse? Ändå 13’300 döda och de som vårdats på sjukhus med covid har ändå behövt vårdresurser.
Men är dom 15%medräknade?Om inte måste ju dödstalen justeras.Rätt ska väl vara rätt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Socialstyrelsen utgår från vad läkarna har intygat är dödsorsaken och läkare skriver inte att en människa har dött av covid när hen dog i en trafikolycka eller av en hjärtinfarkt. Som jag nu har skrivit flera gånger, statistiken från Fohm och Socialstyrelsen skiljer sig åt just på grund av sådant som undersökningen i Östergötland tog upp.V växelventil skrev: