Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
L
Unikt namn Unikt namn skrev:
När det gäller andra konspirationer (tex 9/11) så har min nidbild varit att det främst är haschtomtar som trillat ner i det kaninhålet efter många jointar och för mycket youtube. Men här verkar det som att idéerna har spridit sig även bland mer vanligt folk.
Håller med och har delat samma bild som du. Har absolut inte orkat med konspirationstjafset. Klickat bort/stängt av direkt. Gäspat stort och känt mig smartare.

Sen såg jag av någon anledning en mycket lång och extremt snustorr video på just Youtube. I den blir det tydligt att en hel del VAR konstigt kring 9/11 - till och med MYCKET konstigt. Nu är jag inte längre lika tvärsäker på exakt vad som är Bu och vad som är Bä.

Många tycks tro att konspirationer bara är vanföreställningar i förvirrade hjärnor. Ändå visar inte minst historieämnet att både små och spektakulära konspirationer har förekommit i alla tider. Naturligtvis så även i vår tid.

Därför är det bra att vara lite ödmjuk kring "folks" farhågor.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fast faktum är att östra Götaland hade undersök vilka som hade avlidit med/av covid 19 visade sig att 15% hade inte avlidit av/med covid 19 så undrar hur det sett ut i övriga länen.
Syftar du på Region Östergötland och denna undersökning från augusti 2020?
https://www.regionostergotland.se/O...ter/dodsfall-med-bekraftad-covid-19-granskas/

Och denna bedömning man gjorde:
”Av genomgången framgår att 111 av de avlidna utanför sjukhus hade omfattande samsjuklighet och 11 måttlig samsjuklighet. Åldern hos de avlidna var hög, hälften av dem var 88 år eller äldre. För 15 procent av dödsfallen bedömdes covid-19 vara den direkta dödsorsaken, hos 70 procent en bidragande orsak och hos 15 procent bedömdes orsaken vara andra sjukdomar och då oftast hjärtsjukdom.

– I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad.”

Med tanke på tidpunkten i pandemin och bedömningen som leder till slutsatsen, vad menar du att man kan dra för slutsatser av det kopplat till de siffror som rapporteras in i dag?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73
A Abies koreana skrev:
Även EU har publicerat information om konspirationsteorier, tror jag postat den tidigare men det skadar väl inte med en repris.

Så upptäcker du konspirationsteorier | Europeiska kommissionen (europa.eu)
Problemet är ju att många saker som är sanna, uppfyller kraven på en konspirationsteori.
1. En påstådd, hemlig komplott.
2. En grupp konspiratörer.
3. ”Bevis” som verkar stödja konspirationsteorin.
4. De hävdar helt felaktigt att inget händer av en slump och att sammanträffanden inte existerar. Inget är som det verkar och allt hänger samman.
5. Världen är uppdelad i goda och onda.
6. De lägger skulden på vissa människor och grupper.
Tar vi den numera bevisade teorin att tobaksindustrin vet att rökning är skadligt och att de försöka förneka den infon med köpta undersöksresultat, samt att de försöker att få folk beroende genom att ändra nikotinhalten.

Eller så kan vi ta liknande exempel för asbest eller fossila bränslen, ja listan kan göras lång.
I Nederländerna brukade läkemedelsbolag ge bonusar till apotekare, så att de skulle sälja deras dyrare produkter istället för billigare varianter.

Jag tycker det är ok att bestrida konspirationsteorier genom att bevisa att de är felaktiga, men det man gör nu är att avvisa teorier, bara genom att kalla dem för konspirationsteorier. Och det är ett stort problem.
 
  • Gilla
leecher och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Syftar du på Region Östergötland och denna undersökning från augusti 2020?
[länk]

Och denna bedömning man gjorde:
”Av genomgången framgår att 111 av de avlidna utanför sjukhus hade omfattande samsjuklighet och 11 måttlig samsjuklighet. Åldern hos de avlidna var hög, hälften av dem var 88 år eller äldre. För 15 procent av dödsfallen bedömdes covid-19 vara den direkta dödsorsaken, hos 70 procent en bidragande orsak och hos 15 procent bedömdes orsaken vara andra sjukdomar och då oftast hjärtsjukdom.

– I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad.”

Med tanke på tidpunkten i pandemin och bedömningen som leder till slutsatsen, vad menar du att man kan dra för slutsatser av det kopplat till de siffror som rapporteras in i dag?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FBAWegQIGxAB&usg=AOvVaw1DlnbAsxMwaI-sosn0QMN_

Försöker hitta den som är från Östergötland landsting och jag har publicerat den tidigare.Men det borde vara samma.
 
Redigerat:
Unikt namn Unikt namn skrev:
När det gäller andra konspirationer (tex 9/11) så har min nidbild varit att det främst är haschtomtar som trillat ner i det kaninhålet efter många jointar och för mycket youtube. Men här verkar det som att idéerna har spridit sig även bland mer vanligt folk.

Jag är mycket nyfiken på drivkrafterna bakom.
Kan tipsa om en fb-grupp: Källkritik, fake news och faktagranskning"
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Krux skrev:
Om man testar positivt nu är det troligt att det är omikron?
Ja som Jonobe skrev, och anledningen till det är att redan vecka 1 stod omikron för omkring 90 % av alla fall. Då var det antagligen vissa regionala skillnader men med tanke på att smittspridningen har skenat överallt sen dess lär det vara nästan enbart omikron nu/förra veckan.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
 
V växelventil skrev:
[länk]

Försöker hitta den som är från Östergötland landsting och jag har publicerat den tidigare.Men det borde vara samma.
Ska du hänvisa till vad den tokiga jäveln Holmlund i Umeå dragit för egna slutsatser av det hela? Kan du inte svara själv utifrån vad jag skrev tidigare?
 
Snailman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så här skriver läkaren Benjamin om teorierna att dödligheten av covid överdrivs.
[länk]

"En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. Många av er har säkert sett denna föreställning spridas i länkar och kommentarer på sociala medier. Ofta tecknas en bild av att det officiella dödstalet är mycket överskattat. "
[...]
"Sammantaget finns tre separata mått för dödlighet, och om det hade funnits en felkälla i ett mått hade det avslöjats i de andra. Tvärtom observerar vi en övertygande samstämmighet, vilket dödförklarar påståendet att offren dör ”med, inte av” covid-19."

Angående just döda i trafiken så var det 2020 ca 200st. Jämfört då med ca 9700st som dog av covid.

Men du kanske har några källor som styrker dina påståenden?
I Sverige har vi väl inte haft någon överdödlighet att tala om, det skulle ju tyda på att om vi inte hade haft covid, så hade vi haft en kraftig underdödlighet? Här någonstans börjar det ju bli ganska löjligt känner jag.
 
  • Gilla
freddan83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
I Sverige har vi väl inte haft någon överdödlighet att tala om, det skulle ju tyda på att om vi inte hade haft covid, så hade vi haft en kraftig underdödlighet? Här någonstans börjar det ju bli ganska löjligt känner jag.
Det var en rejäl överdödlighet under 2020 (våg 1 och 2). Under båda de två vågorna avled det mycket fler än under en svår influensa.

Linjediagram som visar normaldödlighet jämfört med faktisk dödlighet i Sverige från 2016 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-overdodlighet-till-och-med-vecka-52-2021.pdf
 
BirgitS
V växelventil skrev:
[länk]
Det är ju samma undersökning som timmelstad skriver om och länkar till i #13217
Är det något av hans citat som du anser är felaktigt?

Men det är välkänt att det finns skillnader mellan den statistik över vilka som avled med covid som Fohm har och den statistik över vilka som avled av covid som Socialstyrelsen har som baseras på läkarnas dödsorsaksintyg. Det skrevs mycket om det för ungefär ett år sen i corona/covid-trådarna. Men för helåret 2020 var det i stort sett samma slutresultat.

För närvarande är det ungefär 1000 färre i Socialstyrelsens räkning av avlidna av covid än i Fohm:s statistik så fortfarande ingen stor skillnad.
 
Snailman Snailman skrev:
I Sverige har vi väl inte haft någon överdödlighet att tala om, det skulle ju tyda på att om vi inte hade haft covid, så hade vi haft en kraftig underdödlighet? Här någonstans börjar det ju bli ganska löjligt känner jag.
Nej det betyder det inte. Det betyder snarare att de åtgärder med restriktioner och annat som införts också påverkat.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
[länk]

Är du full eller?Vad är det för fel på han?aldrig hört talas om karln.
Han är föredetta kommunalråd i Umeå och numer en skrikig haveristisk tok-gubbe.

Är du full eller varför frågar du? Det är väl bra om du har koll på vad det är du hänvisar till. Eller hänvisar du bara till underlag som passar dig utan att granska källan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.