Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju samma undersökning som timmelstad skriver om och länkar till i #13217
Är det något av hans citat som du anser är felaktigt?

Men det är välkänt att det finns skillnader mellan den statistik över vilka som avled med covid som Fohm har och den statistik över vilka som avled av covid som Socialstyrelsen har som baseras på läkarnas dödsorsaksintyg. Det skrevs mycket om det för ungefär ett år sen i corona/covid-trådarna. Men för helåret 2020 var det i stort sett samma slutresultat.

För närvarande är det ungefär 1000 färre i Socialstyrelsens räkning av avlidna av covid än i Fohm:s statistik så fortfarande ingen stor skillnad.
Nej och det skrev jag men det finns en till som Östergötland landsting har mer detaljerat som jag försöker hitta och som jag lagt in tidigare.Men hittade bara den första som råkade bli Holmström eller vad det är för person men hans siffror stämde bra med Östergötland landsting hade redovisat.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Han är föredetta kommunalråd i Umeå och numer en skrikig haveristisk tok-gubbe.

Är du full eller varför frågar du? Det är väl bra om du har koll på vad det är du hänvisar till. Eller hänvisar du bara till underlag som passar dig utan att granska källan?
Tycker bara hans siffror stämde bra med vad Östergötland landsting redovisade så förstår inte vad han skrev som är fel.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Nej och det skrev jag men det finns en till som Östergötland landsting har mer detaljerat som jag försöker hitta och som jag lagt in tidigare.
Är det inte just den som timmelstad länkade till förut?
Det var ju en av regionens sidor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte just den som timmelstad länkade till förut?
Det var ju en av regionens sidor.
Nej det har kommit en till som fler regioner redovisar.Region Småland är med exempel som redovisar liknande resultat.
 
Redigerat:
Unikt namn
Snailman Snailman skrev:
I Sverige har vi väl inte haft någon överdödlighet att tala om, det skulle ju tyda på att om vi inte hade haft covid, så hade vi haft en kraftig underdödlighet? Här någonstans börjar det ju bli ganska löjligt känner jag.
Osäker vad du syftar på.
Medellivslängden gick åtminstånde ned under 2020 för första gången sedan grafens startår.
Linjediagram som visar ökningen av medellivslängd från 1970 till 2020 för kvinnor och män med nedgång 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Nej det har kommit en till som fler regioner redovisar.Region Småland är med exempel som redovisar liknande resultat.
Finns det någon anledning att tro att de avviker markant?
Vad är det i det som du tycker är viktigt och vill framföra?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det någon anledning att tro att de avviker markant?
Vad är det i det som du tycker är viktigt och vill framföra?
Eftersom Småland med redovisar liknande resultat så undrar man hur många fler regioner har liknande resultat.
 
V växelventil skrev:
Eftersom Småland med redovisar liknande resultat så undrar man hur många fler regioner har liknande resultat.
Småland är tre olika regioner.
Jönköping, Kalmar och Kronoberg
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Eftersom Småland med redovisar liknande resultat så undrar man hur många fler regioner har liknande resultat.
Troligen alla, men det visar ju Socialstyrelsens statistik över antal avlidna av covid så varför hålla på leta reda på gamla rapporter som inte behövs.

Du kan ju själv studera hur skillnaderna i olika sorters rapportering slår: https://www.socialstyrelsen.se/stat...i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/
 
Om nu 15% av 15674 dog av hjärtinfarkt, trafikolyckor etc helt orelaterat till sin covid-infektion, vad har det för betydelse? Ändå 13’300 döda och de som vårdats på sjukhus med covid har ändå behövt vårdresurser.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Småland är tre olika regioner.
Jönköping, Kalmar och Kronoberg
Och vad menar du?15%Är väl dom medräknade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen alla, men det visar ju Socialstyrelsens statistik över antal avlidna av covid så varför hålla på leta reda på gamla rapporter som inte behövs.

Du kan ju själv studera hur skillnaderna i olika sorters rapportering slår: [länk]
Men är dom 15%medräknade?Om inte måste ju dödstalen justeras.Rätt ska väl vara rätt.
 
V växelventil skrev:
Och vad menar du?15%Är väl dom medräknade.
Jag rättade dig bara. Det finns ingen region Småland.
 
G gaidin skrev:
Jag rättade dig bara. Det finns ingen region Småland.
Okej skrev bara vad SvD skrev.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men är dom 15%medräknade?Om inte måste ju dödstalen justeras.Rätt ska väl vara rätt.
Socialstyrelsen utgår från vad läkarna har intygat är dödsorsaken och läkare skriver inte att en människa har dött av covid när hen dog i en trafikolycka eller av en hjärtinfarkt. Som jag nu har skrivit flera gånger, statistiken från Fohm och Socialstyrelsen skiljer sig åt just på grund av sådant som undersökningen i Östergötland tog upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.