Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
L Loxxx skrev:
Detta eftersom de flesta vacciner som används inte är tillverkade enligt den metod man traditionellt tillverkar vaccin enligt.

Jag vill göra en markering av detta, som inte gick fram. Det som gick fram var bara markeringen om skillnaden men inte anledning, vilket jag inte heller skrev.
Ville inte göra ett långt inlägg men får tillbaka det.

Vacciner innehåller vanligen en protein från viruset men det gör inte vacciner med mRNA.
Därför skriver jag vaccin nör det handlar om traditionella vacciner med som innehåller protein från viruset som ska få immunsystemet att aktiveras.
Jag skriver "vaccin" när ett vaccin inte innehåller detta utan istället en mRNA som ska aktivera celler att producera en viss typ av protein, i detta fall spikprotein.
mRAN-vaccin är en ny och på många sätt bättre typ av vaccin helt enkelt. Man ska inte klamra sig fast vid det gamla när nytt och bättre dyker upp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Men detta kanske är människor som inte är lika mycket värda.
Ja.
 
Unikt namn
Å Åbyfor skrev:
.
Jag googlade av nyfikenhet rumble, och detta blev 5e träffen.
https://www.wired.com/story/rumble-sends-viewers-tumbling-toward-misinformation/

En inte så smickrande historia.
"Sarah’s mother is one of these new Rumble users, and, according to Sarah, is now refusing to get the Covid-19 vaccine. Explaining her decision, says Sarah, her mother cites the dangerous anti-vax disinformation found in many videos on Rumble."
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
L Loxxx skrev:
Narkolepsi kom ganska långtid efter vaccinationen, vilket visar att man inte innan vet vilka biverkningar som kan uppstå.
Inte jättelång tid efter, men utredningarna gick lite långsamt.

mRNA-vaccin har nu getts i flera miljarder doser under över ett år. Rimligen borde biverkningar som inte upptäcktes i fas 3-studierna ha märkts vid det här laget.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
jag sett censur
Vilka stater har infört censur av åsikter mot vaccinering? Inga demokratier, väl?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Men med två år in i en pandemi kan man inte skylla på att tiden inte fanns för att göra mer för att underlätta för vården att hantera arbetsbördan.
Jo, det kan man. Väldigt mycket av de tillgängliga resurserna har gått åt till att hantera covid akut. Då är det inte en bra idé att börja organisera om.
Man har de resurser man gick in i pandemin med. Två är alldeles för kort tid för att hinna skaffa förstärkningar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka stater har infört censur av åsikter mot vaccinering? Inga demokratier, väl?
"Censur" ska kanske tolkas som "någon blev tillsagd att inte prata på bion, och hen fick inte ens låna en megafon, alltså blev hen censurerad"?

Att bli emotsagd när man har fel är inte att bli censurerad.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Med den inställningen skulle man ju kunna hävda att pressträffarna är onödiga, all information finns ju på deras hemsida och uppdateras kontinuerligt.
Ja, det vore att använda de begränsade resurserna bättre att inte ha pressträffarna, utan istället informera tydligt via internet. Journalister är väl inte helt ovana att läsa websidor?
Jag har aldrig tittat på någon av FOHMs pressträffar. De få korta klipp jag har sett får mig att inse att det vore slöseri med tid.
 
P
D Disktrasan skrev:
Tycker du att det enda sättet att göra det är med att "stanna hemma om du är sjuk, vaccinera dig osv." så förstår jag dig inte ö h t.
Vad ska man göra istället om man blir sjuk i covid-19?[/QUOTE]
 
P
D Disktrasan skrev:
En förbättrande åtgärd hade kunnat vara att hålla arbetsmiljön dräglig så att de med rätt kompetens orkar arbeta och inte flyttar till annan verksamhet. Det hade exempelvis kunnat ske innan covid, om någon med något slags förutseende hade tänkt till.
Vad ska man göra nu, är den viktiga frågan. Sjukvårdens trasighet går inte att fixa medan den är fullt upptagen med att släcka branden covid-19.

Jag tror att du slår in öppna dörrar när du skriver om de organisatoriska bristerna och resursbristerna i sjukvården. Ingen vettig människa säger emot på de punkterna. De är dock lite sekundära i detta akuta skede.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag tycker ändå att det är en form av ställningstagande att sprida sådant - och inte är det för vaccin.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag googlade av nyfikenhet rumble, och detta blev 5e träffen.
[länk]

En inte så smickrande historia.
"Sarah’s mother is one of these new Rumble users, and, according to Sarah, is now refusing to get the Covid-19 vaccine. Explaining her decision, says Sarah, her mother cites the dangerous anti-vax disinformation found in many videos on Rumble."
Rätt intressant att följa debatten, alltså vaccin har ju räddat mängder av liv miljontals. Under 1700-tal dog ca 60-milj av bara smittkoppor.
Så vaccin är bra det är svårt att förneka, dock rätt intressant av rota i varför antivaxx rörelsen dykt upp där det är svårt att se några bakomliggande ekonomiska intressen.
Jag är själv vaccinerad mot många sjukdommar...

Får se vad som händer... Kanske är RNA det bästa som hänt...
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag undrar ju om det finns någon specifikt stat/intresse som står bakom allt, eller vad den starka övertygelsen härstammar ifrån.
Allt beror nog inte på rysk maskirovka. En del lär bero på helt vanlig okunnighet och en ovilja att lyssna på folk som vet bättre. Vi kan nog lugnt konstatera att skolan har misslyckats grovt.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P
B Bus1t skrev:
Däremot en frisk 30åring med god hälsa ska få bestämma själv.
Alla får bestämma själv. Hur bra det går med bestämmandet beror på samhällsengagemang, empatisk förmåga, intresse av att ta till sig vetenskapligt framtagen kunskap och förmåga att följa logiska resonemang.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
G Galten skrev:
Det var stora demonstrationer mot vaccinationspass igår.
En massa folk måste ha missförstått. Det skulle ha varit en stor demonstration mot vinterdäck, inte mot vaccinationspass. Nån missade grovt med informationen, tydligen.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
P
Å Åbyfor skrev:
Ja, att ifrågasätta är väl ändå inte populärt här inne va? Man skall följa strömmen annars så jävlar.
Att ifrågasätta är att sätta något ifråga, dvs undersöka vederhäftigheten i något och att resonera kring det på ett vetenskapligt sätt.

Att ifrågasätta är inte att komma med ounderbyggda påståenden.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.