Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
kashieda kashieda skrev:
Att bli emotsagd när man har fel är inte att bli censurerad.
Exactamente! Det är heller inte censur när något säger att man får fixa sin egen plattform för att sprida sina åsikter (eller åtminstone inte använda min).

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jo, det kan man. Väldigt mycket av de tillgängliga resurserna har gått åt till att hantera covid akut. Då är det inte en bra idé att börja organisera om.
Man har de resurser man gick in i pandemin med. Två är alldeles för kort tid för att hinna skaffa förstärkningar.
Frågan till våra politiker och regioner blir då om har man påbörjat arbetet med förstärkningar, hur långt har man kommit och vad finns det för planer för det så här två år efter att man togs med byxorna nere när pandemin började?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
tusenett skrev:
Frågan till våra politiker och regioner blir då om har man påbörjat arbetet med förstärkningar, hur långt har man kommit och vad finns det för planer för det så här två år efter att man togs med byxorna nere när pandemin började?
Det är en mycket bra fråga, en som jag tycker journalister ska ställa på presskonferenserna istället för att älta frågor om restriktioner.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Pontus L1 Pontus L1 skrev:
Precis, om någon dör i en bilolycka och testar positiv så räknas de in i statistiken. Och de där testen är bara skit det också, då både banan och kiwi har viruset [media]
Och om någon dör av covid men inte har testats så kommer de inte med i statistiken som Fohm har. Det var många sådana fall under första vågen.

Men nu är det ju så bra att Socialstyrelsen har statistik som utgår från dödsorsak så det är ju bara att läsa den i stället. Under 2020 var det ingen stor skillnad utan det jämnade ut sig.

Vilken tur att det finns utmärkta PCR-tester och inte bara dessa påhittade bilder och videor!

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
Rätt intressant att följa debatten, alltså vaccin har ju räddat mängder av liv miljontals. Under 1700-tal dog ca 60-milj av bara smittkoppor.
Så vaccin är bra det är svårt att förneka, dock rätt intressant av rota i varför antivaxx rörelsen dykt upp där det är svårt att se några bakomliggande ekonomiska intressen.
Jag är själv vaccinerad mot många sjukdommar...

Får se vad som händer... Kanske är RNA det bästa som hänt...
Det pågår forskning om vad som ligger bakom mycket av vaccinmotståndarnas åsikter.
Mia-Marie Hammarlin ser några tydliga tankar och åsikter som återkommer hos många vaccinmotståndare:
  • Rädsla för biverkningar
  • Misstro mot vetenskap, experter och läkemedelsindustrin
  • Intresse för alternativ hälsa
  • Tilltro till det egna immunförsvaret
– Till exempel kan de tycka att sjukdom är naturligt – det är nåt vi drabbas av. De tror inte på det här med att försöka lindra eller bota åkommor med exempelvis antidepressiv medicin eller antibiotika och då drar de en linje till även vaccin som man ser som något onaturligt.
– Anledningen till att det är svårt att informera bort är att detta snarare är ideologiska ståndpunkter än med brist på fakta. De här personerna hittar sina egna experter och det handlar också om identitet. Att tillhöra den här gruppen som inte vaccinerar sig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-forskning-om-vaccinmotstandare

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det är en mycket bra fråga, en som jag tycker journalister ska ställa på presskonferenserna istället för att älta frågor om restriktioner.
Fast det får ju bli andra presskonferenser eftersom de myndigheter som är med på dem inte har att göra med det du vill ta upp. Det du är intresserad av verkar mest gälla vad politikerna i regionerna gör.

BirgitS
B Bus1t skrev:
citerar aftonbladet "Vetenskapsradion rapporterade tidigare i veckan om en studie som gjorts av forskare i USA som visade att risken att hamna på sjukhus är hälften så hög med omikron och risken att dö i sjukdomen är 90 procent lägre än med deltavarianten." så nej den är inte ungefär lika farlig.

Så om min riskhantering byggde på de farligare varianterna och höll för mig då så är det en ickefråga nu. Men vi får väl se när covid är slut om jag hade rätt eller fel helt enkelt =)
Det var ju vad jag skrev, nu är vi tillbaks på farlighetsnivån med varianterna som fanns 2020. Delta dubblerade ju ungefär risken att hamna på sjukhus jämfört med dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det får ju bli andra presskonferenser eftersom de myndigheter som är med på dem inte har att göra med det du vill ta upp. Det du är intresserad av verkar mest gälla vad politikerna i regionerna gör.
Egentligen vill jag flytta ansvaret för sjukvården från regioner till staten, men det är som du säger en annan fråga.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
Allt beror nog inte på rysk maskirovka. En del lär bero på helt vanlig okunnighet och en ovilja att lyssna på folk som vet bättre. Vi kan nog lugnt konstatera att skolan har misslyckats grovt.
Jag tror inte heller Ryssen är bakom precis allt, men samtidigt så förfaller propaganda kampanjerna (om man nu får kalla dem så) nästan organiserade.

Jag tycker mig se flera poster, inte bara här i denna fråga, som följer mönstret distansiering mot sakfrågan/debatten, länk till tveksamt material och insinueringar att det finns en alternativ sanning som hålls hemlig.

Men det kan ju givetvis vara min hjärna som ser mönster som inte finns, hjärnan gillar ju mönster. :)

När det gäller andra konspirationer (tex 9/11) så har min nidbild varit att det främst är haschtomtar som trillat ner i det kaninhålet efter många jointar och för mycket youtube. Men här verkar det som att idéerna har spridit sig även bland mer vanligt folk.

Jag är mycket nyfiken på drivkrafterna bakom.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Pontus L1 Pontus L1 skrev:
om någon dör i en bilolycka och testar positiv så räknas de in i statistiken
Så här skriver läkaren Benjamin om teorierna att dödligheten av covid överdrivs.
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/

"En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. Många av er har säkert sett denna föreställning spridas i länkar och kommentarer på sociala medier. Ofta tecknas en bild av att det officiella dödstalet är mycket överskattat. "
[...]
"Sammantaget finns tre separata mått för dödlighet, och om det hade funnits en felkälla i ett mått hade det avslöjats i de andra. Tvärtom observerar vi en övertygande samstämmighet, vilket dödförklarar påståendet att offren dör ”med, inte av” covid-19."

Angående just döda i trafiken så var det 2020 ca 200st. Jämfört då med ca 9700st som dog av covid.

Men du kanske har några källor som styrker dina påståenden?

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Delta-varianten med väldigt stor sannolikhet.

Eftersom det nu har gått ett tag dvs. antikroppshalterna har sjunkit och att det numera är omikron kan det vara bra med en vaccindos för att få upp skyddet mot omikron nu när smittspridningen är så stor. Antikroppsnivåerna bör i ditt fall stiga på max en vecka så det tar inte lång tid innan du är bättre skyddad mot omikron, för det är ju aldrig kul att bli sjuk.
Om man testar positivt nu är det troligt att det är omikron?

J
K Krux skrev:
Om man testar positivt nu är det troligt att det är omikron?
Ja

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Apropå diskussionen om smittspridning kopplat till vaccinerade/ovaccinerade osv kopplat till Omikron har man genomfört en studie i Danmark som tittat på spridning i hushåll.

Slutsatsen är tydlig i att även om effekten är lägre med Omikron-varianten så hjälper vaccinering ändå till. Med booster-dos blir det ännu bättre:

We found an increased transmission for unvaccinated individuals, and a reduced transmission for booster-vaccinated individuals, compared to fully vaccinated individuals.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.27.21268278v1

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Tar ingen ställning filmen faktiskt, jag kolla igenom den det är allt.
Återigen:
Att inte ta ställning mot något uppenbart vilseledande är också att ta ställning.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så här skriver läkaren Benjamin om teorierna att dödligheten av covid överdrivs.
[länk]

"En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. Många av er har säkert sett denna föreställning spridas i länkar och kommentarer på sociala medier. Ofta tecknas en bild av att det officiella dödstalet är mycket överskattat. "
[...]
"Sammantaget finns tre separata mått för dödlighet, och om det hade funnits en felkälla i ett mått hade det avslöjats i de andra. Tvärtom observerar vi en övertygande samstämmighet, vilket dödförklarar påståendet att offren dör ”med, inte av” covid-19."

Angående just döda i trafiken så var det 2020 ca 200st. Jämfört då med ca 9700st som dog av covid.

Men du kanske har några källor som styrker dina påståenden?

Fast faktum är att östra Götaland hade undersök vilka som hade avlidit med/av covid 19 visade sig att 15% hade inte avlidit av/med covid 19 så undrar hur det sett ut i övriga länen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.