Roblil72 Roblil72 skrev:
tror att man blandar ihop kortlingar och diagonalsträvor. Strävorna behöver inte vara särskilt kraftiga. 22x95 funkar fint. Sätter man åt båda håll så blir ramverket helt stumt.

Rekommenderar heller aldrig mindre dimension på trallbrädor än 28x120. 22x95 känns klent på en större altan
Det finns 28*95 så blanda det med 28*120 tror jag kan bli lite annorlunda men snyggt.

J Jaguarsvenne skrev:
Måste man bygga trädäck? Har aldrig byggt trädäck, och kommer inte att göra det. Har haft två villor sedan 1980. Kolla instagram, #larsjohantraslovstradgård så kan ni kolla bilder och få tips på andra alternativ.
Jättefina bilder och många vackra idéer på din instagram, jag klickade på följa direkt. Vi har dock fattat beslutet att funktion får gå före tradition och form i det här fallet och landat i att en altan är något vi skulle ha nytta och glädje av. Vi har haft huset i ett antal år nu och skyndat långsamt och känt in behoven. Jag försöker i så stor utsträckning som möjligt att inte vara kategorisk och avfärda den en eller den andra lösningen. En stenlagd uteplats vore ju drömmen, men vi behöver komma upp lite i höjd för att få lite mer sol och lite mer sjöutsikt.

• Gilla
Jaguarsvenne
  • Laddar…
K Kjellrade skrev:
Det finns 28*95 så blanda det med 28*120 tror jag kan bli lite annorlunda men snyggt.
kan absolut vara snyggt. Att bara använda 95mm känns ofta ”plottrigt”. Ju större altan desto större trallvirke behövs. Själv har jag över 100m2 altan så jag körde med 28x145mm och lite större mellanrum mellan brädorna.

Efter att ha sett din bild på huset tycker jag att du ska göra en test att rigga en planka på den höjd på ca 70cm längs det som utgör ytterkanten på den tänkta altanen. På det sättet undviker du att bli överraskad av hur hög och dominant den kan se ut framför huset.
Det går ju annars att lösa med några trappsteg ned från dörren så man får altanen lite närmare marken. Naturligtvis på bekostnad av lite sjöutsikt såklart.

Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Vår altandörren bärlinor var skruvade i fasaden. Vilket orsakade att fasaden ruttnade. Panelen var målad med någon dyr men tät färg , inget tak på altanen och trall slutade mot fasaden eller 1cm i från. Det låg ett kompost lager mot fasaden när vi demonterade trall o bärlina. De nedersta 20cm av fasaden var som blöt knäckebröd. Jag har satt bärlinan närmast vägg på plintar. Där jag inte kunde göra det satte jag en plåt som förhindrar vatten att rinna mellan fasad o bärlina. Det fanns ställen där vatten kommit in under syllen i ytterväggen...

Redigerat:
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Sätt dem från toppen på alla hörstolpar till botten på en annan stolpe. (Gärna den mittersta) Har du flera stolpar i rad så är det bra om strävan passerar flera stycken.
Skruva strävan i alla stolpar den passerar så blir det stabilt.
Gör detta på altanens alla sidor så blir det bäst. Det är dock viktigast där stolparna är som högst.
Så stabil har inte yrkessnickaren fått vår altan. Bara långtgående strävor. Skall hålla dit tips i minnet om jag bygger nytt.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Behöver inte fästas in om du snedstagar åt båda håll i alla ytterhörn och ev någonstans på mitten. Min tanke med att inte ha bärlina på huskroppen handlar om att jag inte riktigt vet var jag angör den i huset. Är lite oklar över var det går bjälkar och sånt. Är dock, som med allt annat beredd att tänka om. :)
[/QUOTE]
Vår bärlina satt i fasaden vilket medfört att fasaden ruttnade och på vissa ställen läckte vatten in i mot syllen...

Mitt altan projekt förra året

• Nybyggd träaltan ansluten till vit husfasad med fönster, tak och sittmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med belysning under kvällen, trägeländer och matbord med stolar.
    Skapa konto
  • Gilla
GH88 och 3 till
  • Laddar…
M mika m skrev:
Vår altandörren bärlinor var skruvade i fasaden. Vilket orsakade att fasaden ruttnade. Panelen var målad med någon dyr men tät färg , inget tak på altanen och trall slutade mot fasaden eller 1cm i från. Det låg ett kompost lager mot fasaden när vi demonterade trall o bärlina. De nedersta 20cm av fasaden var som blöt knäckebröd. Jag har satt bärlinan närmast vägg på plintar. Där jag inte kunde göra det satte jag en plåt som förhindrar vatten att rinna mellan fasad o bärlina. Det fanns ställen där vatten kommit in under syllen i ytterväggen...
Det är lite det som gjort mig tveksam till att skruva ihop något som nån annan byggt bra, med något som en klåpare som jag gjort. Vill inte att mitt glada amatörarbete ska smitta av sig på huset.

• Gilla
mika m
  • Laddar…
WilliamSöderlind WilliamSöderlind skrev:
Mitt altan projekt förra året
mycket snyggt! Vad är det för räcke? Gillar det skarpt.

mycket snyggt! Vad är det för räcke? Gillar det skarpt.
95x95 tryckimpade stolpar med 22x95 med i fräst ledlist sen 34x145 rundad överliggare. 1000x800 glas med fästen

• En träaltan vid skymning med belysta stolpar och rundade överliggare, tryckimpregnerat trämaterial framträder.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Magnusalsjon och 2 till
  • Laddar…
WilliamSöderlind WilliamSöderlind skrev:
95x95 tryckimpade stolpar med 22x95 med i fräst ledlist sen 34x145 rundad överliggare. 1000x800 glas med fästen
HELT brutala.

B Blomla skrev:
Efter att ha sett din bild på huset tycker jag att du ska göra en test att rigga en planka på den höjd på ca 70cm längs det som utgör ytterkanten på den tänkta altanen. På det sättet undviker du att bli överraskad av hur hög och dominant den kan se ut framför huset.
Det går ju annars att lösa med några trappsteg ned från dörren så man får altanen lite närmare marken. Naturligtvis på bekostnad av lite sjöutsikt såklart.
Bra förslag och lägg till några utemöbler ovanför brädan (tänkta eller bara några bitar kartong/skiva) samt ett räcke.

Angående snedsträvor så om det är en trappa längs hela långsidan så kan det räcka långt att sätta stag på stolparna längs husväggen och på kortsidorna. På ena kortsidan lämnar man en lucka mellan två stolpar. Fördelen är att det då är enkelt att komma åt hela undersidan på altanen. Visar det sig att det svajar ändå är det enkelt att skruva dit några brädor efteråt.

Det är lite det som gjort mig tveksam till att skruva ihop något som nån annan byggt bra, med något som en klåpare som jag gjort. Vill inte att mitt glada amatörarbete ska smitta av sig på huset.
allt som angörs mot huset skall ligga en bit nedanför fasadpanelen för att vatten inte skall sugas in i panelen som i så fall obönhörligen ruttnar. Dvs färdigt trallgolv skall ligga ett par centimeter nedanför fasadpanelens ändträ.
Om det inte går att få altanen stabil utan att fästa i huset och nedanför panelen så montera åtminstone plastdistanser på 10-20mm mellan regeln och fasdpanelen så att vatten kan rinna förbi.
Lägg i alla fall absolut inte en regel direkt mot fasadpanelen.

viktigt också att hålla undan snö, löv och skräp som lägger sig intill väggen på altanen så att det inte binder fukt mot fasaden

Redigerat:
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
M Magnusalsjon skrev:
Vad är det som är bra med att kortla? Det håller inga vinklar och det bidrar inte till bärigheten. Varför gör man det då..?
Om man skruvar trall till de, då håller de vinklar också. Samverkan mellan balkarna är en annan fördel.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.