296 884 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Då blev han väl misstänkt för skattefusk, antar jag. Det går inte att bli misstänkt för nolltaxering.AndersMalmgren skrev:
Nej, det är självklart inte helt godtyckligt. Skatteverket är ganska effektivt.
Utanför lagen är det inte heller. Om det hade varit det så hade Flera av Skatteverkets handläggare blivit åtalade för länge sen. Däremot kan lagen vara orättfärdig, men det är en politisk fråga.
Nej, det är feltänkt. Om ingen vill betala skatt (på den nivå som "vi" gör nu) så kanske det finns en impedansmismatch mellan medborgarna och politikerna som beslutar om skatter.Mikael_L skrev:
Det handlar inte om att justera ljusbilden.Maskintok skrev:
Det handlar om att byta strålkastaren när den har slutat lysa. Det kräver flera timmars jobb med nedmontering av bilens framparti och lika många timmars jobb med att montera ihop bilen igen.
(Det står, felaktigt, "bilden" istället för "bilen" i inlägg #7483, vilket kanske förvirrade).
Redigerat:
Det är normalt att en elbil står på underhållsladdning när man parkerar hemma.Maskintok skrev:
Det sitter inte massor av vanliga laddningsbara AA-batterier i en elbil.
Men visst har du rätt i att batterier i allmänhet tappar kapacitet vid lägre temperaturer. Om det är ett problem eller inte beror på vad man har för körmönster.
Ah missförstod lite men så jobbigt brukar det inte vara.. på flertalet kan dock sidoplåt behöva lossas.. För att underlätta..P pmd skrev:
Sedan finns det ju de med en massa motorkomponeter som är byggda tätt intill...
Är allmänt emot att konstant ladda.. speciellt som vi sett.. elpriset stiga till orimliga priser..P pmd skrev:Det är normalt att en elbil står på underhållsladdning när man parkerar hemma.
Det sitter inte massor av vanliga laddningsbara AA-batterier i en elbil.
Men visst har du rätt i att batterier i allmänhet tappar kapacitet vid lägre temperaturer. Om det är ett problem eller inte beror på vad man har för körmönster.
Så njä...
Det står, felaktigt, "framdelen på bilden" i inlägg #7483. Det ska stå "framdelen på bilen". Det förvirrade nog. Ursäkta.Maskintok skrev:
Jo, det tog en auktoriserad verkstad nästan en hel dag att byta strålkastare, så de fick byta den andra (som var hel) också när de ändå hade bilen nerplockad i delar.
Redigerat:
Ang. Strålkastarjustering. Jag kör denna variant.
Min far lärde mig detta för 25 år sedan och har gjort detta massor av gånger och aldrig blivit underkänd eller efterjusterad på bilprovningen...
Man behöver en plan sträcka på 5 Meter + bilens längd. Gärna mot en vägg. Har man ingen vägg får man sätta upp en skiva... platsen behöver ej vara i våg... men den måste vara plan och slät. Lutar det så måste det luta lika mycket på hela sträckan...
1 kör fram bilen mycket nära mot väggen
2 märk ut strålkastarnas centrumhöjd på väggen med ett vågrätt streck framför varje strålkastare.
3. Märk sedan ut cc avståndet mellan strålkastarna med varsitt lodrätt streck. Mitt för strålkastarna
5. Backa bilen 5meter (mät upp sträckan)
6. Justera ljusbilden så vågrätta delen på vinkeln på halvljusbilden är 6cm under vågrätta markeringen på väggen. Samt så vinkeln är rakt nedanför lodrätt markeringen.
När detta är gjort har du en ljusinställning på 1,2%
Gör man detta på en MC så sitt på mc:n vid märkning av vägg samt justering...
Till och med platsen min far lärde mig detta på finns kvar en betongparkering ovanpå ett parkeringshus....
Har även en till favorit plats asfaltsplanen på sidan av en bilfirma...
Nu sist gjorde jag detta inne på jobbets förråd med betong golv... detta var på jeepen efter plåtreparationer i fronten samt byte av strålkastare....
Man kan göra samma med dimljus. Dimljus kan man alltid ställa lite lägre då de inte kan bli underkända pga för låg ljudbild. Men då lyser de dock inte lika långt....
Min far lärde mig detta för 25 år sedan och har gjort detta massor av gånger och aldrig blivit underkänd eller efterjusterad på bilprovningen...
Man behöver en plan sträcka på 5 Meter + bilens längd. Gärna mot en vägg. Har man ingen vägg får man sätta upp en skiva... platsen behöver ej vara i våg... men den måste vara plan och slät. Lutar det så måste det luta lika mycket på hela sträckan...
1 kör fram bilen mycket nära mot väggen
2 märk ut strålkastarnas centrumhöjd på väggen med ett vågrätt streck framför varje strålkastare.
3. Märk sedan ut cc avståndet mellan strålkastarna med varsitt lodrätt streck. Mitt för strålkastarna
5. Backa bilen 5meter (mät upp sträckan)
6. Justera ljusbilden så vågrätta delen på vinkeln på halvljusbilden är 6cm under vågrätta markeringen på väggen. Samt så vinkeln är rakt nedanför lodrätt markeringen.
När detta är gjort har du en ljusinställning på 1,2%
Gör man detta på en MC så sitt på mc:n vid märkning av vägg samt justering...
Till och med platsen min far lärde mig detta på finns kvar en betongparkering ovanpå ett parkeringshus....
Har även en till favorit plats asfaltsplanen på sidan av en bilfirma...
Nu sist gjorde jag detta inne på jobbets förråd med betong golv... detta var på jeepen efter plåtreparationer i fronten samt byte av strålkastare....
Man kan göra samma med dimljus. Dimljus kan man alltid ställa lite lägre då de inte kan bli underkända pga för låg ljudbild. Men då lyser de dock inte lika långt....
Underhållsladdning gör batterier förutsägbara. Det gör att man vet att de har full laddning när man börjar använda dem. De flesta laddningsbara batterier har ganska stor självurladdning. Att låta dem stå utan underhållsladdning kan ge en obehaglig överraskning.Maskintok skrev:
Jag använder i stort sett bara IKEAs laddningsbara batterier i ficklampor, tangentbord och annat som behöver små batterier. Batterierna förvaras i smarta laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
Jo jo.. Men jag är emot att förbruka energi för något jag inte använder... Ska jag ladda så ska det ha ett syfte för stunden.. dvs nödvändigt ont.. Inte bara för att göra saker förutsägbara...P pmd skrev:Underhållsladdning gör batterier förutsägbara. Det gör att man vet att de har full laddning när man börjar använda dem. De flesta laddningsbara batterier har ganska stor självurladdning. Att låta dem stå utan underhållsladdning kan ge en obehaglig överraskning.
Jag använder i stort sett bara IKEAs laddningsbara batterier i ficklampor, tangentbord och annat som behöver små batterier. Batterierna förvaras i smarta laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.