296 869 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Du förstår kanske inte riktigt hur mycket det handlar om?hsd skrev:
När dieseln går upp i pris.. Så kör man efter lagt anbud.. det är lika bra att ställa maskinen och betala annan som kör istället för det blir billigare än att köra själv.. detta sker då ena parten vägra ha en diesel klausul som ger extra ersättning när bränslet är dyrt eller om man kör på bio bränsle..
Det är väl så att om man gått på niten att köra på biobränsle så får man inte köra så mycket på annat?Maskintok skrev:Du förstår kanske inte riktigt hur mycket det handlar om?
När dieseln går upp i pris.. Så kör man efter lagt anbud.. det är lika bra att ställa maskinen och betala annan som kör istället för det blir billigare än att köra själv.. detta sker då ena parten vägra ha en diesel klausul som ger extra ersättning när bränslet är dyrt eller om man kör på bio bränsle..
Kommer ihåg att det blev ett jävla liv när man körde för mycket bensin när vi hade gasbilar. Det var ju ett jidder då det var ett jävla mög med gasbilar då kvaliten var lite sådär.
njä man kan köra på B7 eller B8 diesel men det är just med priset som det händer grejer..R Rkarlsson skrev:
Det blir en stor minus post att köra på ett gammalt avtal.. Då dieseln kan vara ca 2-3 kronor dyrare.. går bra med diesel i timmen..
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Det har jag inte. Tvärtom tycker jag regel var löjlig sol jag skrev. Det går naturligtvis läsa inlägget på olika sätt, men andemeningen var att prata i generella termer.R Rkarlsson skrev:
Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?Maskintok skrev:
Generellt så har väl fastigheter en mycket bättre värdehållning, tom värdeökning i de flesta fall.
Jämför om du köper en ny bil och lånar till hela beloppet och leasar hyr samma bil. Det är mer rättvist. Och som vi vet så har du en ganska rejäl värdeminskning på bilar i stort sett när du rulla rut med den från bilhallen.
jämförde bara rakt av vad jag fick för ungefär likvärdig summa pengar.T Tommynorskens skrev:Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?
Generellt så har väl fastigheter en mycket bättre värdehållning, tom värdeökning i de flesta fall.
Jämför om du köper en ny bil och lånar till hela beloppet och leasar hyr samma bil. Det är mer rättvist. Och som vi vet så har du en ganska rejäl värdeminskning på bilar i stort sett när du rulla rut med den från bilhallen.
alltså inte jämfört bil med fastighet.
bil ELLER fastighet..
Och istället för att lägga ut på bil så lägger jag ut på en fastighet hellre dessa summor.
Jag har aldrig köpt bil dyrare än ca 52000 kr.T Tommynorskens skrev:Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?
Generellt så har väl fastigheter en mycket bättre värdehållning, tom värdeökning i de flesta fall.
Jämför om du köper en ny bil och lånar till hela beloppet och leasar hyr samma bil. Det är mer rättvist. Och som vi vet så har du en ganska rejäl värdeminskning på bilar i stort sett när du rulla rut med den från bilhallen.
oftast runt 5-7000 kr.. det är mer ekonomiska fördelar för mig än en för 50.000 kr..
Men jag har tiden och kunnandet för att hålla dessa vid liv relativt billigt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Ja det funkar som sagt så länge man har tiden, och orken. Jag har tröttnat på detta, vill göra annat i livet än att meka halvrostiga bruksare. Samt, även om man sköter om dem, så råkar man oftare ut för lite halvtråkiga stillestånd.Maskintok skrev:
Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder
En äldre bil behöver inte alls alltid innebära stillestånd och ständigt mekande. Mycket beror på hur föregående ägare skött den.S Styrman_jansson skrev:Ja det funkar som sagt så länge man har tiden, och orken. Jag har tröttnat på detta, vill göra annat i livet än att meka halvrostiga bruksare. Samt, även om man sköter om dem, så råkar man oftare ut för lite halvtråkiga stillestånd.
Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder
Men visst, man kan ha otur och råka på ett "måndagsex" men det kan man som nybilsägare också.
Man kan ha sällsynt tur med en gammal bil.F frasen_36 skrev:
Och man kan ha otur med en ny bil.
Den gamla bilen får du då repa själv, medan den nya har garanti så det kommer en bergare och man får hyrbil under tiden.
Räknar man antalet timmar man måste arbeta för att köpa en ny bil och sedan byta in den och köpa ny igen efter några år och jämför det med antalet timmar jag skruvar skrotbil så blir det faktiskt färre timmar på mina skrotbilar.
Jag hatar bilar och vill sätta min livstid på annat. Alltså kör jag med gamla bilar och sköter dem väl.
Jag hatar bilar och vill sätta min livstid på annat. Alltså kör jag med gamla bilar och sköter dem väl.
Ja vad ska jag säga..S Styrman_jansson skrev:Ja det funkar som sagt så länge man har tiden, och orken. Jag har tröttnat på detta, vill göra annat i livet än att meka halvrostiga bruksare. Samt, även om man sköter om dem, så råkar man oftare ut för lite halvtråkiga stillestånd.
Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder
Jag äger 6 bilar själv..
nu står 6 kund bilar här..
Och 7 väntar..
Sedan kommer 4 traktorer mm..
Så ja jag må nog säga att skruva är underbart...