R Rkarlsson skrev:
Ja angående de där snabbtågen så vet jag inte hur de tänkt riktigt. De vill ju ha en station i Hässleholm, och politikerna håller på och vill köpa upp terminaler och mark för så groteska priser för att säkra en station.
Men i planen så verkar projektörerna eller vad de heter ha planerat att lägga stationen i en liten by som heter Finja. Det går inga bussar in i byn, de stannar ett par km utanför. Finns inte ens en liten affär där.
Så den som vill åka med detta tåget i krokarna får cykla eller köra till höghastighetståget för att åka snabbt.

Jag hade hellre sett ordentligt underhåll och utöka stationer så att folk kan åka. Jag hade mer än gärna åkt tåg till jobbet om det funnits station och inom rimliga tider.
Det finns för många människor som jobbar med händerna för att jobba hemma ska bli enormt =) Sambon tex har inte körkort och måste åka tåg som går rätt.
Se det från den positiva sidan, det kanske kommer både buss och affär i Finja när väl tåget är där ;)
När skämt o sido, jag har läst om alla tokigheter med stationer utanför städerna, så dumt att man häpnar.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Se det från den positiva sidan, det kanske kommer både buss och affär i Finja när väl tåget är där ;)
När skämt o sido, jag har läst om alla tokigheter med stationer utanför städerna, så dumt att man häpnar.
Men det kan man ju hoppas för de som bor där =) Bussen tog de bort 2014 om jag minns rätt, den som blev mest drabbad var gamlingar. Minns speciellt en tant som hade ms och åkte buss varje dag eftersom det var en hållplats utanför huset. Hon fick istället 6-7 km åt vardera håll för att komma åt tåget. Så hon fick ju färdtjänst för att kunna leva.
Enl nätet bort där ändå 565 människor i lille byn =)

Jag hoppas de lägger ner projektet och satsar på mer tillgänglighet och underhåll istället.
 
R Rkarlsson skrev:
Då parkerar man ju bara längs byvägen, jag tror valet är ganska enkelt för ägaren då. Den kostar inte ägaren något och det kostar inte oss något. Har svårt och se hur det ska beskattas av att någon bil parkerar på hans mark.
Inte jag heller men skatteverket tycker annat;
https://www.skatteverket.se/privat/...chgarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html

Finns dock undantag om du kan parkera gratis på en "likvärdig" plats i närheten.
 
S Styrman_jansson skrev:
Inte jag heller men skatteverket tycker annat;
[länk]

Finns dock undantag om du kan parkera gratis på en "likvärdig" plats i närheten.
Hade du läst var jag skrev och vad som stod så håller skatteverket med mig ju. Det är gratis överallt att parkera i vår kommun utom inne i stan. Och det är inget likvärdigt med att parkera för att gå och shoppa jämtemot att gå och jobba i vår kommun. Så jo skatteverket tycker som mig =)

Texturtag ur dokument som diskuterar beskattning av parkeringsförmåner enligt marknadsvärdet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åk inte när det är sportlovsvecka.
Instämmer, varken bil till eller skidor på turistorter.
 
R Rkarlsson skrev:
Hade du läst var jag skrev och vad som stod så håller skatteverket med mig ju. Det är gratis överallt att parkera i vår kommun utom inne i stan. Och det är inget likvärdigt med att parkera för att gå och shoppa jämtemot att gå och jobba i vår kommun. Så jo skatteverket tycker som mig =)

[bild]
Liknande argument har framförts för att "komma åt" den fria parkeringen på Göteborgs "externa köpcentra", alltså de där som gör att vanligt folk har råd att handla och inte tvingas in till centrum för att bli till objekt för förakt för de bättre bemedlade samtidigt som de genom att tvngas handla i dyra centrumbutiker subventionerar överklassens butiker.

Även vissa storindustrier med gratis parkeringsfält för allmänheten men som i praktiken endast utnyttjas av de anställda har väckt politikernas irritation men hittills har de inte kunnat göra något för parkeringen är som sagt fri för allmänheten.
 
R Rkarlsson skrev:
Hade du läst var jag skrev och vad som stod så håller skatteverket med mig ju. Det är gratis överallt att parkera i vår kommun utom inne i stan. Och det är inget likvärdigt med att parkera för att gå och shoppa jämtemot att gå och jobba i vår kommun. Så jo skatteverket tycker som mig =)

[bild]
Precis som jag skrev då.
 
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Precis som jag skrev då.
Inte riktigt så du började från början nej.

Skärmdump av en diskussionstråd med en kommentar om förmånsbeskattning av fri parkering.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Liknande argument har framförts för att "komma åt" den fria parkeringen på Göteborgs "externa köpcentra", alltså de där som gör att vanligt folk har råd att handla och inte tvingas in till centrum för att bli till objekt för förakt för de bättre bemedlade samtidigt som de genom att tvngas handla i dyra centrumbutiker subventionerar överklassens butiker.

Även vissa storindustrier med gratis parkeringsfält för allmänheten men som i praktiken endast utnyttjas av de anställda har väckt politikernas irritation men hittills har de inte kunnat göra något för parkeringen är som sagt fri för allmänheten.
Men det är ju inte liknande argument att ett företag har parkering till sin personal, varav hela området är privat och tillhör således ingen annan än ägaren själv.
Det hade varit liknande så hade det varit ett företag som inte har egna parkeringar utan personal få parkera på allmän plats, där är det ju rätt klart att man får betala förmån om chefen fixar platserna som kostar.
Emellanåt har folk parkerat på vårt område, men vi får ju avhysa de. Dels för det är farligt för de att vistas bland tung trafik, sen har de inget där att göra.
 
R Rkarlsson skrev:
Inte riktigt så du började från början nej.

[bild]
Nej jag valde att inte citera hela sidan på skatteverket… :thinking:
 
S Styrman_jansson skrev:
Nej jag valde att inte citera hela sidan på skatteverket… :thinking:
Det var ganska tydligt att du ville flika in på att jag skulle betala för att parkera gratis innan du drog in länken. Vilket var helt felaktigt redan från början. Men vi kan släppa det.
 
hsd
skoge skoge skrev:
[länk]

BDX överväger att sluta lägga anbud på snöröjning
skoge skoge skrev:
[länk]

BDX överväger att sluta lägga anbud på snöröjning
Det beror mest på den expansiva och transportkrävande förändring som sket i luleå, liknande det som skedde i Kiruna för 20 år sedan och iom. stadsomvandlingen håller i sig
Varför bry sig om snöröjning när all tillgänglig personal och maskiner går för fullt
 
hsd hsd skrev:
Det beror mest på den expansiva och transportkrävande förändring som sket i luleå, liknande det som skedde i Kiruna för 20 år sedan och iom. stadsomvandlingen håller i sig
Varför bry sig om snöröjning när all tillgänglig personal och maskiner går för fullt
"Höjda dieselpriser i kombination med utformningen av avtal får BDX att tveka inför framtida anbud." Citat ur artikeln
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.