817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Finns ett tidigare som är så gott som klart, det duger nog som en början till man kan få super vaccinet.Fairlane skrev:Det vaccinet kan vara färdigutvecklat 2023 enligt artikeln, vilket i sig kräver att man får tag i tillräckligt många som är beredda att testa etc. Helst också fördelat på både personer vaccinerade med något annat vaccin och personer som inte är vaccinerade alls.
Sen vet vi ju att ett argument mot mRNA-vaccinen är att de inte är testade tillräckligt än och inte under tillräckligt lång tid, så vi får väl vänta tills detta vaccin testats av någon miljard människor eller så och kanske vänta ytterligare 3-5 år innan de som är motståndare till dagens vacciner kanske, möjligt vågar vaccinera sig med detta nya vaccin. Ska vi räkna med att du är beredd att vaccinera dig någon gång 2028 eller så?
Eller så skippar vi bara mRNA vaccinen om de visar sig vara för dåliga så man måste boosta va sjätte månad för ett rätt dåligt skydd om man jämför med andra vaccin?
Just nu har jag bättre skydd än vaccinerade då jag har fått covid. klarar man av en genomgången sjukdom är det alltid bättre än vaccin...om man inte dör då vill säga.
Förresten vad hände med flock immuniteten? Det är över 80% vaccinerade i sverige, är det för lite?
ja men influensa vaccin ändras varje gång, det här är samma gamla vaccin för gen 1 covid. bolagen vill såklart inte "slösa" pengar på att vidare utveckla vaccin om de fortfarande säljer.Fairlane skrev:
TBE tar du 3 gånger inom ca 1.5 år period sen tar du en påfyllnad vart 5te år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Jag antar att du tänker på Novavax. Ja, det kanske vi kan få snart, men kommer du ta det då?A aka_the_barf skrev:
Det är ju nödgodkänt av WHO, det är inte testat på 1 miljard människor och det är inte långtidstestat i 5 år. Tre faktorer som brukar ses som stora problem för motståndarna.
Kanske vaccinerar du dig redan 2027 då?
Måste ju se så det verkar vara bra, lär ju visa sig ganska så snabbt. Tror inte vi har covid vid 2027, det bör då vara utrotat. vad jag vet så har väll mer eller mindre alla pandemier dött ut efter ca 4 år.Fairlane skrev:Jag antar att du tänker på Novavax. Ja, det kanske vi kan få snart, men kommer du ta det då?
Det är ju nödgodkänt av WHO, det är inte testat på 1 miljard människor och det är inte långtidstestat i 5 år. Tre faktorer som brukar ses som stora problem för motståndarna.
Kanske vaccinerar du dig redan 2027 då?
Är det NÖDGODKÄNT? trodde det var helt legit. vad menas med det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Som sagt, det ser ut som att skyddet efter tredje dosen börjar på en högre nivå och avtal långsammare.A aka_the_barf skrev:
Influensa-vaccin ges varje höst till de som vill och skyddet mot influensasjukdom sett till hela säsongen ligger ju normalt kring 50 % och är därmed rätt dåligt efter 6 månader men eftersom smittspridningen av influensa i stort sett upphör under sommaren så gör det inget. Skyddet mot allvarlig sjukdom är högre men det är många äldre som avlider av influensa fast de är vaccinerade. Men trots alla dessa problem är det många som väljer att vaccinera sig mot influensa varje år.
Om inte TBE vore starkt säsongsbetonat kunde det ha varit så att man hade behövt den tredje dosen efter 6 månader i stället för knappt 12 månader.
Så vitt jag vet ligger Israel först när det gäller antal sprutor och de har precis börjat med fjärde dosen och då endast till vissa begränsade grupper.
Men det visar ju att vaccinerna inte är perfekta.A aka_the_barf skrev:
Jag har inte sett något skrivet om långtidsbiverkningar efter covidvaccinering.A aka_the_barf skrev:
Fast du har väl inte koll på om det är en ny tillverkare av vaccinet eller en förbättrad version som då inte har testats under många år av väldigt många personer?A aka_the_barf skrev:
Har du läst om biverkningarna för stelkrampsvaccin?
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20060518000057
Apropå stelkramp och vaccinera efter 6 månader så ges stelkrampsvaccin 3 gånger under första året, liksom några andra vaccin.
Det är ju inte så snällt mot de andra som har spelat en minst lika viktig roll för framtagningen.A aka_the_barf skrev:
I Sverige omfattas alla vaccinerna av den vanliga läkemedelsförsäkringen och regeringen har även sagt att om den inte räcker till så kommer staten att gå in. Så ingen skillnad i det avseendet mellan covid- och stelkrampsvaccin.A aka_the_barf skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Vaccinet är godkänt i Sverige, men det är även de andra vacciner som används idag. Trots det brukar motståndarna mot dessa vacciner peka på nödgodkännaden som itne gäller Sverige eller EU och som inte längre är aktuella i säg USA, därav funderingen.A aka_the_barf skrev:
1 miljard doser på 1 år räcker väl inte som bevis för mRNA vaccinets effektivitet och tiden räcker inte för att avgöra eventuella långtidseffekter 5 år bort enligt vaccinmotståndarna, men accepteras detta fortare i den gruppen så är jag glad för det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Även skyddet efter genomgången sjukdom är ju dåligt efter ett halvår när det gäller omikron. Det är väl lite så att när vaccinerna tappar effekt fort så tappar genomgången sjukdom också effekt fort.A aka_the_barf skrev:Eller så skippar vi bara mRNA vaccinen om de visar sig vara för dåliga så man måste boosta va sjätte månad för ett rätt dåligt skydd om man jämför med andra vaccin?
Just nu har jag bättre skydd än vaccinerade då jag har fått covid. klarar man av en genomgången sjukdom är det alltid bättre än vaccin...om man inte dör då vill säga.
Eller får postcovid eller blir så skadad av sjukhusvården att man behöver lång rehabilitering.
I och med omikron så är det ju för dålig effekt av vaccinering och genomgången sjukdom för att det ska kunna bli flockimmunitet.A aka_the_barf skrev:
Vaccinföretagen håller på och tar fram uppdaterade vaccin som är just mot omikron. I april kan Sverige få det uppdaterade vaccinet om det då behövs, annars blir det till hösten.A aka_the_barf skrev:
Så vitt jag minns två gånger med 1-2 månaders intervall första våren/sommaren och sen en tredje dos våren därpå, så snarare inom ett år. Vissa behöver påfyllnad vart tredje år, verkar bero på vaccinsort och ålder.A aka_the_barf skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det har förstås visats redan i fas 3-studien för utan en bra effekt så blir inte vaccinet godkänt.A aka_the_barf skrev:
Det är nog få som tror att covid går att utrota. Däremot är det nog ingen pandemi 2027 (får vi verkligen hoppas). En del pandemier i äldre tid höll nog på mer än 4 år eftersom de förflyttades långsammare över världen.
T tergo skrev:
Angående vaccinbevis kan man ju välja att inte använda det många runtom i värden säger nej till det och även andra restriktioner och om tillräckligt många medmänniskor samtycker så kan man leva vidare utan detta verktyg som bara används för att tvinga människor dit man vill. Det fins butiker, gym, mm där ägarna säger nej till vaccinbevis vilka kommer att blomstra och dra in stora vinster på att släppa in även utan bevis ju mer restriktioner det blir ju mer pengar tjänar dessa företag. Så man ska inte gå omkring och känna att man måste använda vaccinbevis för att klara sig och känner man som individ att vaccinbeviset är fel så behöver man bara våga säga nej och helt enkelt inte använda det. Det fins ingen lag som säger att man måste säga ja till allt myndigheter och de rika läkemedelsföretagen kommer dragandes med det är fullt möjligt att säga nej om man känner att kraven är fel eller helt orimliga. Många verkar ha glömt att våra politiker är folkvalda vanliga medborgare med samma brister och begär som alla andra och att de faktiskt också kan göra fel och då är det väl bara bra att medmänniskor vågar säga nej det här är fel jag är inte med på detta. Och ju fler som säger nej visar ju ännu tydligare på hur fel eller hur stor bristen är vilket våra folkvalda bör lyssna på.Snailman skrev:
Det är för att influensa muterar så mycket så det är svårt att förutspå hur det kommer bli och den detaljen att det mer eller mindre försvinner ett bra tag.BirgitS skrev:Som sagt, det ser ut som att skyddet efter tredje dosen börjar på en högre nivå och avtal långsammare.
Influensa-vaccin ges varje höst till de som vill och skyddet mot influensasjukdom sett till hela säsongen ligger ju normalt kring 50 % och är därmed rätt dåligt efter 6 månader men eftersom smittspridningen av influensa i stort sett upphör under sommaren så gör det inget. Skyddet mot allvarlig sjukdom är högre men det är många äldre som avlider av influensa fast de är vaccinerade. Men trots alla dessa problem är det många som väljer att vaccinera sig mot influensa varje år.
Om inte TBE vore starkt säsongsbetonat kunde det ha varit så att man hade behövt den tredje dosen efter 6 månader i stället för knappt 12 månader.
Så vitt jag vet ligger Israel först när det gäller antal sprutor och de har precis börjat med fjärde dosen och då endast till vissa begränsade grupper.
Men det visar ju att vaccinerna inte är perfekta.
Jag har inte sett något skrivet om långtidsbiverkningar efter covidvaccinering.
Fast du har väl inte koll på om det är en ny tillverkare av vaccinet eller en förbättrad version som då inte har testats under många år av väldigt många personer?
Har du läst om biverkningarna för stelkrampsvaccin?
[länk]
Apropå stelkramp och vaccinera efter 6 månader så ges stelkrampsvaccin 3 gånger under första året, liksom några andra vaccin.
Det är ju inte så snällt mot de andra som har spelat en minst lika viktig roll för framtagningen.
I Sverige omfattas alla vaccinerna av den vanliga läkemedelsförsäkringen och regeringen har även sagt att om den inte räcker till så kommer staten att gå in. Så ingen skillnad i det avseendet mellan covid- och stelkrampsvaccin.
Enligt min vaccin dam så kan TBE vaccin tas väldigt ojämnt och det finns inga direkta regler att det MÅSTE tas efter tex 6 månader. kan tas efter 9 månader, det förändrar inte så mycket och där är skyddet även väldigt bra redan efter andra dosen.
långtidsbiverkningar kanske vi får se senare? narkolepsin smet ju förbi kontrollerna PGA det och ovanligheten.
Alla vaccin har biverkningar men de flesta brukar inte hetsas ut till folk så man kan bida sin tid och vissa sjukdomar kan man även aktivt undvika, tex tbe och stelkramp.
Biverkningar på stelkramp är ganska ointressant för mig då jag inte hade något val eller visste att man kunde se det, visste nog inte ens varför jag fick sprutan, man fick en i 4 och en i 6 an och säkert någon mer gång. ny tillverkare men samma skit och den lär vara bättre än den äldre och överlevde jag den så överlever jag nog denna bättre variant.
Snällhet har inget att göra med det, han var ute redan 1995 med mRNA idén och därmed först.
Det är väll mer hur det ser ut när tillverkarna aktivt tvingar länder att skriva om sina egna lagar för dom verkligen inte litar på sin egna produkt.
Han med narkolepsi fick ingen hjälp, han blev lovad det men inget hände. Skillnad mellan att säga något och att faktiskt göra det också. Han har väldigt låg tillit till systemet.
Tänkte mer på ett enskilt område. ja en pandemi kan nog fort gå i eoner om det tex hoppar mellan planeterBirgitS skrev:Det har förstås visats redan i fas 3-studien för utan en bra effekt så blir inte vaccinet godkänt.
Det är nog få som tror att covid går att utrota. Däremot är det nog ingen pandemi 2027 (får vi verkligen hoppas). En del pandemier i äldre tid höll nog på mer än 4 år eftersom de förflyttades långsammare över världen.
Du har lite fel där. Vaccinerar man sig endast för att ta sitt ansvar gör man ju det för att blidka andra vilket är fel anledning. Vem tar ansvar för vad man själv egentligen vill då om man hela tiden ansvarar för andra ? Det är därför viktigt både för sig själv och andra att följa vad man själv tror och kommer fram till oavsett andra vilket är en människas fria vilja att välja. Annars lurar man ju i slutändan både sig själv & andra.V vanpire skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Nu är jag inte någon förespråkare av vaccinbevis, särskilt inte nu med Omikron, men jag är ändå fundersam på hur du räknar/tänker.L LiteForce skrev:Angående vaccinbevis kan man ju välja att inte använda det många runtom i värden säger nej till det och även andra restriktioner och om tillräckligt många medmänniskor samtycker så kan man leva vidare utan detta verktyg som bara används för att tvinga människor dit man vill. Det fins butiker, gym, mm där ägarna säger nej till vaccinbevis vilka kommer att blomstra och dra in stora vinster på att släppa in även utan bevis ju mer restriktioner det blir ju mer pengar tjänar dessa företag.
När vi hade krav på vaccinbevis i vissa miljöer så fanns ett alternativ för de som inte ville befatta sig med vaccinbevis och det var att ta in färre personer. En klar majoritet är vaccinerad och kan därmed ta ut ett vaccinbevis. Så en butik/pub/gym som kräver vaccinbevis har en större potentiell marknad (de med vaccinbevis är fler än de utan) och kan dessutom ta in fler personer på samma yta. Jag kan inte förstå varför de som släpper in färre och från en mindre målgrupp skulle tjäna mer...
Undantaget då om de skiter i alla regler och släpper in mer än de får och fler än ställena med vaccinationsbevis får släppa in. Då riskerar de å andra sidan att verksamheten stängs och att de bötfälls, ingendera bra för lönsamheten.
Precis. Ovaccinerade är ju också människor. Bara inte lika länge.L LiteForce skrev:Du har lite fel där. Vaccinerar man sig endast för att ta sitt ansvar gör man ju det för att blidka andra vilket är fel anledning. Vem tar ansvar för vad man själv egentligen vill då om man hela tiden ansvarar för andra ? Det är därför viktigt både för sig själv och andra att följa vad man själv tror och kommer fram till oavsett andra vilket är en människas fria vilja att välja. Annars lurar man ju i slutändan både sig själv & andra.
Ja, effekten verkar avta betydligt där runt 9 månader för de som man vill skydda framförallt, men denna artikel har en del problem med få observationer i den tidsperioden och är därtill rätt hårt matchad vilket gör problemet större. Kontentan är ju att för vissa grupper sjunker skyddet betydligt över tid.A aka_the_barf skrev:"Interpretation: Vaccine effectiveness against symptomatic Covid-19 infection wanes progressively over time across all subgroups, but at different rate according to type of vaccine, and faster for men and older frail individuals. The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities. This strengthens the evidence-based rationale for administration of a third booster dose."
Efter 9 månader verkar den vara rätt dålig. Kvinnor och yngre är vinnarna.
Lägg märke till hur de formulerar sig:
"The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities."
Kontra hur du formulerar dig:
"Efter 9 månader verkar den vara rätt dålig. Kvinnor och yngre är vinnarna."
Oavsett är resultaten inte samma sak som att effekten "mer eller mindre är borta efter 6 månader".