Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Snailman Snailman skrev:
Sista meningen du skrivit, du tror inte att Youtube brukar stänga av dem som har fel åsikt om covid på sin Youtube kanal som ett exempel?

Exempel på källa: SVT
[länk]
Det är ansvarsfullt av Youtube att inte vilja medverka till att sprida desinformation och hatretorik. Det brukar alltid vara några ljushuvuden som går på den och då finns det risk för att den sprids vidare.

Det finns ingen rättighet att få publicera videos på Youtube. Swebbteve får hitta en annan kanal (vilket de också har gjort, tror jag).

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Det är ansvarsfullt av Youtube att inte vilja medverka till att sprida desinformation och hatretorik. Det brukar alltid vara några ljushuvuden som går på den och då finns det risk för att den sprids vidare.

Det finns ingen rättighet att få publicera videos på Youtube. Swebbteve får hitta en annan kanal (vilket de också har gjort, tror jag).
Joe Rogan intervju med Malone plockades ju bort utan att bryta mot några av deras riktlinjer.

Men jag tycker det är bra att Youtube genom att godtyckligt hindra yttrandefriheten medverkar till att jobba fram alternativa kanaler, företag som YouTube och Twitter har ju gjort sitt, nu när de spårat ur totalt.

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
K
B BTR skrev:
Jag var i 20-års åldern när svininfluensan kom och man uppmuntrade allmänheten till att gå och vaccinera sig mot den nya farliga varianten av influensa.
Jag var ung och hade aldrig varit sjuk och var inte speciellt rädd för influensan, så jag lät bli att vaccinera mig. Kommer ihåg lite av efterdyningarna och minns lite om diskussionerna efteråt om hur staten hade betalt miljarder för ett vaccin som kostade en bråkdel att producera mot en sjukdom som tydligen inte var så farlig med facit i hand.
Kommer också ihåg lite intervjuer i aktuellt med människor som levde med livslånga besvär efter att ha tagit ett vaccin staten övertygat dom att ta, mot en sjukdom som inte har farlig.

Det var med detta jag tänkte på när debatten om vaccin mot Covid kom och man forcerade fram vaccin och jobbade fram ett nödgodkännande i EU för vaccinet. Jag var inte direkt orolig eftersom jag fortfarande var ung, relativt vältränad och frisk i övrigt så jag avstod vaccinet och väntade på någon oväntad bieffekt skulle komma.

I takt med att detta har förlöpt har jag skeptiskt följt debatten i media om vaccin, smittspridning och dödsfall. Inget har fått mig att vilja vaccinera mig.
Det främsta argumentet från regeringen har varit att man " Ska ta ansvar" och detta för att minska belastningen på sjukvården. En sjukvård som varje regering år efter år underfinansierat och som ständigt är överbelastad.
Min uppfattning är att det inte är jag som ska ta ansvar för en vård körd i botten utan regeringen.
Jag är dessutom skeptisk till hur man med indirekta tvångsåtgärder försöker få människor att vaccinera sig.
Jag tycker vaccination nu mer är en politisk fråga och inte en fråga om att skydda människor mot smittspridning och svår sjukdom.

Allt detta får mig att avstå från vaccinet.

Jag hör fler och fler som är skeptiska till en tredje spruta och det glädjer mig. Stort nöje att kungaparet som är trippelvaccinerade lyckades dra på sig Corona. Mediavärdet för det var obetalbart.

Med lite tur sprider sig omnikron i samhället med milda symtom och vi får en naturlig immunitet, för att därefter behandla Covid som säsongsinfluensa och vaccinera riskgrupper årligen.
Är du helt tankebefriad?
Man förstår ju vad för det går åt helvete med smittspridning och att vården går på knäna när det finnas såna människor som helt verkar oförmögna att använda hjärnan

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Joe Rogan intervju med Malone plockades ju bort utan att bryta mot några av deras riktlinjer.

Men jag tycker det är bra att Youtube genom att godtyckligt hindra yttrandefriheten medverkar till att jobba fram alternativa kanaler, företag som YouTube och Twitter har ju gjort sitt, nu när de spårat ur totalt.
Hur vet du att den plockades bort utan att bryta mot någon av deras riktlinjer?

Snailman
T Tommynorskens skrev:
Hur vet du att den plockades bort utan att bryta mot någon av deras riktlinjer?
Visstja, glömde källan

• Haha
arn bygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F freddan83 skrev:
Ja, två doser pfizer och en astra eller moderna verkar hålla bäst, men bara moderna eller astra så hamnar man på minus.
Ja, att bara AZ-vaccin inte har fungerat så bra har ju gällt länge nu. Sen har Storbritannien rätt nyligen börjat med Modernas och bara i litet antal så de har nog väldigt få vaccinerade med bara det så det blir stor osäkerhet.
"Numbers were too low to estimate booster vaccine effectiveness amongst recipients of a primary
course of the Moderna vaccine."
Men annars är ju kurvan väldigt lik den för Pfizers.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
B BTR skrev:
Det finns alltid människor som du som maniskt häver ur sig det ena argumentet efter det andra och det finns ingen anledning för mig att gå i polemik med dig. Jag har förklarat varför jag inte vaccinerar mig vilket är trådens ämne.
Byggahus.se är ett diskussionsforum, särskilt i Övrigt-trådarna så det är ju helt normalt att argumentera för sina åsikter i stället för att gå över till personangrepp (som ju är ett tecken på brist på sakargument).

B BTR skrev:
Med tanke på din postfrekvens är du antingen arbetslös med en udda hobby eller betald av staten för att sitta här och försvara vaccineringen. Oavsett har jag varken tid eller lust att argumentera med dig.
Fel har du när det gäller mig i alla fall. Nu är det ju tom. julledighet sen ett par veckor.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte antalet som dör i Sverige som är det stora problemet utan belastningen på vården med så många sjuka som behöver sjukhusvård. Med överbelastade sjukhus ökar dödligheten i covid, cancer, trafikolyckor och allt annat. Vill du att dina vänner och din familj ska få bra vård om de t.ex. blir påkörda eller spelar det ingen roll om de blir liggande med benbrott på akuten i något dygn utan mat eftersom ingen har tid att se till dem och sen får dålig eftervård så att de får vara sjukskrivna mycket under resten av livet pga. svåra smärtor?

Det var färre självmord i Sverige 2020 än det brukar vara. Så uppenbarligen har du fel.

Nej, det är fel.

Ja, tyvärr verkar du ju vara en av dem eftersom det inte verkar som du har läst en enda forskningsrapport utan bara tror på vad som sägs på swebbtv etc.

Det vore trevligt om du följde dina egna råd och inte bara repeterade vad du har läst och hört på swebbtv etc.
Ang Självmord..
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2020-006072_EN.html

K Krux skrev:
Är du helt tankebefriad?
Man förstår ju vad för det går åt helvete med smittspridning och att vården går på knäna när det finnas såna människor som helt verkar oförmögna att använda hjärnan
Smittspridning ja just det, lite data från nyåret i danmark,
Angående vilka som smittas och sprider gracerna.... Tabell som visar antal COVID-19 fall av omikron och andra varianter uppdelat efter vaccinationsstatus i Danmark.

• Gilla
SwiftD
  • Laddar…
Nissens
P pegr skrev:
Angående vilka som smittas och sprider gracerna.... [bild]
Vad är ”Primary vaccination schedule”?

Jag har raderat off topic. I den här tråden berättar den som har valt att inte vaccinera sig, varför man gjort det.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Angående vilka som smittas och sprider gracerna.... [bild]
Den där diskuterades igår kväll, se:
#12202 #12203 #12208 #12211 #12212
så läs de inläggen först så blir det inte så tjatigt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Vad är ”Primary vaccination schedule”?
Jag tror att det är det man på svenska brukar kalla för grundvaccination, alltså för närvarande två doser. Revaccinated blir då den tredje dosen.

• Gilla
pegr
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den där diskuterades igår kväll, se:
#12202 #12203 #12208 #12211 #12212
så läs de inläggen först så blir det inte så tjatigt.
Såg inte något inlägg som visade verkliga siffror.

BirgitS
P pegr skrev:
Såg inte något inlägg som visade verkliga siffror.
Alldeles riktigt men inläggen handlar om varför det är viktigt att tolka siffrorna med stor försiktighet eftersom de kan vara snedvridna av många skäl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.