P PelleWidell skrev:
Tycker nog inte det är särskilt inrutat att väckarklockan ringer samma tidpunkt varje arbetsdag, anser du det inrutat??? Du verkar ha mycket förutfattade åsikter? Jag frågade en vänlig fråga och gav ett exempel på hur jag använder det. Finns ingen anledning för sig att hoppa på mig personligen och kritisera mitt liv, tragisk inställning!
Det var inget påhopp, tråkigt om du tog det så.
Nu skrev du inte varje vardag utan du skrev varje dag.
Det är en väsentlig skillnad.
Blir det inte väldigt omständigt i längden att behöva hantera semestrar, röda dagar, udda uppstigningar/längre sovmornar osv?

Har du familj som uppskattar samma mönster eller du kan skräddarsy vilken typ av musik som spelas upp i olika rum så det passar alla?

Jag insåg väldigt tidigt att det inte skulle gå att automatisera speciellt mycket då man är så olika i en familj.
Men om det fungerar så statiskt för er familj så är det ju toppen,

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Jag ser det som större risk att få inbrott än att det börjar brinna.

Håller helt med dig att det inte är automation, min svarstråd var kopplat till ”astrour” vilket är något tidsstyrt. Sen kan man väl alltid diskutera vad är just automation, ett synsätt är att ”automatisera något du annars gör manuellt”, och då blir ju ett ”godnatt” som gör ett antal saker en automation. Ett annat synsätt är vad är då automation? All automation bygger på ”händer något så gör si eller så”, och händelsen kan vara ett klockslag, temperaturgräns, rörelsedetektion etc. Är en sådan ”simpel” sak som att belysningen tänds när man går in i ett rum mer automation än att multipla saker sker samtidigt när man ”sagt godnatt”?

Vad anser du vara automation? Det är en intressant diskussion tycker även jag…
Håller i stort med dig, men min slutsats av större risk för inbrott är att dörren alltid ska vara låst.
Jo automation kan triggas av tid, mörker, rörelse eller annan händelse. Även att flera saker sker med ett tryck.

Att trycka i en app istf på en knapp tycker jag inte är automation, ej heller röststyrning.

P
X xLnT skrev:
Det var inget påhopp, tråkigt om du tog det så.
Nu skrev du inte varje vardag utan du skrev varje dag.
Det är en väsentlig skillnad.
Blir det inte väldigt omständigt i längden att behöva hantera semestrar, röda dagar, udda uppstigningar/längre sovmornar osv?

Har du familj som uppskattar samma mönster eller du kan skräddarsy vilken typ av musik som spelas upp i olika rum så det passar alla?

Jag insåg väldigt tidigt att det inte skulle gå att automatisera speciellt mycket då man är så olika i en familj.
Men om det fungerar så statiskt för er familj så är det ju toppen,
Man är aldrig så tydlig som man tror, skrev varje dag och direkt efter om lördag som att då kom helgen, men nog om det.
Semester och röda dagar har jag inlagt i min kalender, är det semester eller röd dag aktiveras inte just det schemat. Självklart har man olika spellistor/radiostationer i olika rum för varje individ. Allt i en familj handlar om att ge och ta, ibland är det ”min musik”, ibland ”min frus” och ibland gemensam. Ser i te att det skulle vara ett större problem än vilket TV-program man skall titta på.
Du verkar leta fel istället för möjligheter, eller så är det helt enkelt okunnighet från din sida hur man kan kringgå mycket av det statiska.

P
P Pin skrev:
Håller i stort med dig, men min slutsats av större risk för inbrott är att dörren alltid ska vara låst.
Jo automation kan triggas av tid, mörker, rörelse eller annan händelse. Även att flera saker sker med ett tryck.

Att trycka i en app istf på en knapp tycker jag inte är automation, ej heller röststyrning.
Nu var dock mitt exempel, som du tog som exempel utan att avse mig personligen, ett exempel på hur röststyrning triggar en multipel händelse med belysning, musik, rullgardiner, dörrlås och flaggar för natt till en variabel som används i andra sammanhang. Så mitt svar på din fråga till mig då blir ju ”ja, det är automation”. :)

Sen vad man anser som störst risk är helt individuellt och styrt utifrån egen tidigare erfarenhet, finns ju inget ”facit”.

P PelleWidell skrev:
Nu var dock mitt exempel, som du tog som exempel utan att avse mig personligen, ett exempel på hur röststyrning triggar en multipel händelse med belysning, musik, rullgardiner, dörrlås och flaggar för natt till en variabel som används i andra sammanhang. Så mitt svar på din fråga till mig då blir ju ”ja, det är automation”. :)

Sen vad man anser som störst risk är helt individuellt och styrt utifrån egen tidigare erfarenhet, finns ju inget ”facit”.
Och där anser jag att det är de multipla händelserna som är automationen, inte att det är röststyrt (eller via app, knapp eller annan form av kommando att trigga händelserna)

• Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Man är aldrig så tydlig som man tror, skrev varje dag och direkt efter om lördag som att då kom helgen, men nog om det.
Semester och röda dagar har jag inlagt i min kalender, är det semester eller röd dag aktiveras inte just det schemat. Självklart har man olika spellistor/radiostationer i olika rum för varje individ. Allt i en familj handlar om att ge och ta, ibland är det ”min musik”, ibland ”min frus” och ibland gemensam. Ser i te att det skulle vara ett större problem än vilket TV-program man skall titta på.
Du verkar leta fel istället för möjligheter, eller så är det helt enkelt okunnighet från din sida hur man kan kringgå mycket av det statiska.
Jag har bara svårt att inse hur någon kan vilja ha det på ett sätt som inte är mitt eget.
För mig blir det en massa måsten, man måste anpassa sig och komma ihåg att göra saker.
Jag tycker det är mycket behändigare att anpassa mig utifrån omgivningen, är det mörkt i ett rum så tänder jag, sätter jag mig framför TVn så vill jag manuellt slå på den, inte att den startas klockan 18.00 när jag kommit hem.
Men som jag skrev, alla tycker ju uppenbart inte som jag, att smarta hem inte är så smart.

P
T Tsdoesds skrev:
trams

vilket system ska jag som elektriker jobba med tycker du?
Gör som andra som programmerar (automation är ju programmering) lär dig nytt löpande vad som händer. Jobba inte med ett slutet system utan ett öppet för det är inte omöjligt dina kunder kommer vilja ha mer framöver. När man inser vad ”färg” ger på belysning, då menar jag Kelvin-grader och inte RGB, för att ha det avkopplat eller fokuserat behöver man mer än enbart en dimmer. Strömmande media kommer stort och merparten av elektronik får mer och mer inbyggt stöd för ”smarthet”. Att tro att det inte är något som kommer utvecklas mycket mer framöver är nog i paritet med ”internet är en fluga”.

• Gilla
  • Haha
perror och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Och där anser jag att det är de multipla händelserna som är automationen, inte att det är röststyrt (eller via app, knapp eller annan form av kommando att trigga händelserna)
Samma menade jag. :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
X xLnT skrev:
Jag har bara svårt att inse hur någon kan vilja ha det på ett sätt som inte är mitt eget.
För mig blir det en massa måsten, man måste anpassa sig och komma ihåg att göra saker.
Jag tycker det är mycket behändigare att anpassa mig utifrån omgivningen, är det mörkt i ett rum så tänder jag, sätter jag mig framför TVn så vill jag manuellt slå på den, inte att den startas klockan 18.00 när jag kommit hem.
Men som jag skrev, alla tycker ju uppenbart inte som jag, att smarta hem inte är så smart.
Förstår hur du tänker, men det är skrämmande hur snabbt man lär sig av ”nyheter/teknik”. Du hade förmodligen inte tänkt dig behöva fjärrkontroll (minns min egen mamma tyckte det var det dummaste hon hört, att ingen var väl så lat att man inte kunde gå de få stegen det behövs för att byta kanal), parkeringshjälp i bilen, eller ens email eller mobiltelefon? ;)
Din TV kan startas när ditt favoritprogram börjar, så du inte missar det för att telefonen ringde, husdjuret skulle ha mat, barnen etc… belysningen dimmas utifrån hur mörkt det är eller dina gäster slipper leta efter strömknappen i mörka badrummet, det tänds automatiskt när solen gått ned och rörelse upptäcks. Glöm inte att allt du har automatiserat kan du ändå hantera manuellt, du kan tända lampan på din brytare, låsa dörren eller starta TVn manuellt. Likt backkamera i bilen kan du fortfarande vända på huvudet o titta själv, det är ett hjälpmedel du kan använda så ofta du vill/behöver.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Förstår hur du tänker, men det är skrämmande hur snabbt man lär sig av ”nyheter/teknik”. Du hade förmodligen inte tänkt dig behöva fjärrkontroll (minns min egen mamma tyckte det var det dummaste hon hört, att ingen var väl så lat att man inte kunde gå de få stegen det behövs för att byta kanal), parkeringshjälp i bilen, eller ens email eller mobiltelefon? ;)
Din TV kan startas när ditt favoritprogram börjar, så du inte missar det för att telefonen ringde, husdjuret skulle ha mat, barnen etc… belysningen dimmas utifrån hur mörkt det är eller dina gäster slipper leta efter strömknappen i mörka badrummet, det tänds automatiskt när solen gått ned och rörelse upptäcks. Glöm inte att allt du har automatiserat kan du ändå hantera manuellt, du kan tända lampan på din brytare, låsa dörren eller starta TVn manuellt. Likt backkamera i bilen kan du fortfarande vända på huvudet o titta själv, det är ett hjälpmedel du kan använda så ofta du vill/behöver.
Jo, jag begriper teknik, jobbar som IT-konsult primärt nätverk.
Det är nyttan eller hjälpen rättare sagt jag inte ser någon poäng i.
Gränsen kommer alldeles för tidigt när man börjar lägga mer tid på att managera/justera det än det tar att själv hantera scenarion manuellt.
Eller så anpassar man sitt liv efter det regelverk man skapat i sitt system.

Men det är ju skönt att ni trivs med era scenarion, det är huvudsaken.

• Älska
perror
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Jag har lagt ned 15-20’ på mitt smarta hem, då har jag många bekväma saker men självklart gjort det mesta själv. De delar som monterats i dosor har elektrikern monterat, kostar inte mer än att hen skulle koppla in strömbrytaren/dimmern, lika många trådar som skall kopplas. Att det skulle kosta 30-50’ lpter som rena ocker och är förmodligen varför många här vänder sig emot ”plejd/knx” etc. Själv har jag ingen erfarenhet av Plejd så jag kan jnte ge något omdöme, men tråden säger ju mycket om ”bägge sidor”.

Näemen det är ju det jag försöker säga!
Nu tog jag movehome som exempel.
35'000 för att kunna dimra i alla rummen och mäta energi, 2 brandvarnare och två pluggar.

Att sätta ditt en (1st!) spot i en fönsternisch ligger runt 2000. Sen ska du ha nån smart styrning med. Material och installation med listpriser från ahlsell så kan man själv räkna vad det slutar på.
50'000 extra i elval är ingenting. En vanlig villa utan något smart alls, helt standard med vriddimrar ligger på 150-200'.

Så nej, jag tror inte det är många procent som sitter och klickar hejvilt i tillvalslistan när dom bygger nytt. Inte dom jag känner iallafall

"Välj till grundpaket Smart Home Connect för att öppna en värld av smarta möjligheter! Allt är då programmerat installerat och klart vid inflyttning. Systemet har trådlös teknik baserad på Z-wave och är lätt att bygga ut på egen hand när du flyttat in. I grundpaket Smart Home ingår: Centralenhet med 7 förprogrammerade scenarier samt energimätning, app för iOS och Android, dimmer för taklampor i sovrummen, vardagsrum, allrum, kök, matplats, entré, Av/På styrning av fasadbelysning och bänkbelysningen i köket, 2 st brandvarnare, 2 st flyttbara vägguttagspluggar för till exempel fönsterlampor, kaffebryggare, strykjärn mm. Vid tillval av spotlights ingår även dimmer för badrummen. Dessutom ingår ett 2-årigt supportavtal med leverantören Interaktiva Fastigheter som ger dig rådgivning även i samband med att du köper till och vill installera egna produkter efter inflyttning. Exempelvis är det möjligt att röststyra huset genom Google Home"

P PelleWidell skrev:
Det mesta av det du tar upp är sådant som ofta inte fungerar så väl, annat än för den som är skaparen bakom de "smarta lösningarna". Ett grandiost exempel på det är om man ser på SVT-serien "Hackad", avsnittet med "hemautomationskillen". Det är uppenbart hur trött hans fru är på hans "smarta" lösningar som buggar och missar saker hela tiden.

Jag håller styrningar och automation till ett relativt minimum här hemma. Ytterbelysning på sensorer och astrour och så möjlighet att dra igång motorvärmare via mobil eller schema samt att den stänger av sig själv om vi trots allt inte åker iväg som planerat. Allt annat är hederligt manuellt arbete. Och då jobbar jag ändå med "automationslösningar" inom IT på enterprisenivå.

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Jag äger aktien. Äger inte en enda Plejdprodukt dock. Varför?

• Dom är dyra.
  • Dom löser inte standardiseringsproblematiken som är enorm inom detta område.
  • Nätanslutna produkter behöver inte använda BT.

Punkt 1
Shelly löser samma problem som Plejd (och mer) för 2/3 av priset.

Punkt 2
Inom hemautomation är det största problemet av alla den totala bristen av standardisering. Hade Plejd löst det problemet hade jag kört Plejd oavsett om dom är dyrare. Men det gör dom inte. Jag vill kunna använda andra märken än Plejd.

Punkt 3
Jag fattar att man använder bluetooth när man har batteridrivna produkter. När man använder nätanslutna produkter är det bara idiotiskt att inte använda Wifi (där dom flesta redan har god täckning i hela hemmet).

Min lösning?

Jag kör en Homey för styrningen av allt. I dosorna kör jag Shelly (Sjukt snabba). Jag har en del Ikea saker. Jag har luftfuktare, Har nyligen installerat switchbots för gardiner. jag har byggt en del egna sensorer. Till exempel doslock i taket med ljusmätare/temperatur för att kunna tillståndsbasera belysningen. Jag har till och med någon gammal jävla Nexa 433 knapp kvar Med mera med mera.

Detta hade aldrig gått med Plejd. Plejd är bra om man inte har Wifi och bara vill styra lyset. Vad dom har gjort är att locka till sig elektrikerna. Elektrikerna kan köpa Plejd billigt via grossist och sen sälja vidare dyrt till slutkund. Bland annat därför äger jag aktien.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Puttelino Puttelino skrev:
Jag äger aktien. Äger inte en enda Plejdprodukt dock. Varför?

• Dom är dyra.
  • Dom löser inte standardiseringsproblematiken som är enorm inom detta område.
  • Nätanslutna produkter behöver inte använda BT.

Punkt 1
Shelly löser samma problem som Plejd (och mer) för 2/3 av priset.

Punkt 2
Inom hemautomation är det största problemet av alla den totala bristen av standardisering. Hade Plejd löst det problemet hade jag kört Plejd oavsett om dom är dyrare. Men det gör dom inte. Jag vill kunna använda andra märken än Plejd.

Punkt 3
Jag fattar att man använder bluetooth när man har batteridrivna produkter. När man använder nätanslutna produkter är det bara idiotiskt att inte använda Wifi (där dom flesta redan har god täckning i hela hemmet).

Min lösning?

Jag kör en Homey för styrningen av allt. I dosorna kör jag Shelly (Sjukt snabba). Jag har en del Ikea saker. Jag har luftfuktare, Har nyligen installerat switchbots för gardiner. jag har byggt en del egna sensorer. Till exempel doslock i taket med ljusmätare/temperatur för att kunna tillståndsbasera belysningen. Jag har till och med någon gammal jävla Nexa 433 knapp kvar Med mera med mera.

Detta hade aldrig gått med Plejd. Plejd är bra om man inte har Wifi och bara vill styra lyset. Vad dom har gjort är att locka till sig elektrikerna. Elektrikerna kan köpa Plejd billigt via grossist och sen sälja vidare dyrt till slutkund. Bland annat därför äger jag aktien.
Att dom INTE använder Wi-Fi var en anledning att jag valde Plejd.
Att man vill ha såna saker via tcp/ip och beroende av sin infrastruktur är helt fel i min värld.
Varför ska alla dessa enheter äta timeslots för, detta i en värld där många kör alldeles för mycket över Wi-Fi redan.
Ännu mer horribelt är det när jag är ganska säker på hur det ser ut med nätverkslösningar hos gemene man idag.

Att Plejd kör BT och inte 802.11 är en av anledningarna varför den går hem hos många (framförallt elektriker), vem fan vill hålla på och kludda med lösenord och ssid när man installerar något sånt?

• Älska
perror
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Precis, har inte rört vare sig utomhusbelysning eller fönsternicher sen vi flyttade in.

Vad innebär hemmabioautomation och vad kostar det att projektera och bygga ut?
Dom flesta har ju bara en vanlig taklampa i taket i vardagsrummet, vad kan du göra med den?
Jag kan få den att tändas och släckas när filmen börjar, eller ännu hellre "dimmra" sakta och sedan släckas och vice versa.

I mitt fall kostade det inget utöver kostnaden för att automatisera belysningen. Då både min tv och mina lampor ligger i samma system.

Sjävla tanken med "framtiden" är att alla enheterna hemma kunna prata med varandra, och utifrån det ska du som användare då kunna bestämma vad som ska hända. Vi är ganska långt från denna framtiden just nu då alla sakerna pratar bara med andra saker som de gillar. Därav är tex Homeassistant grymt, talar med allt och fungerar som en mellanhand.

En annan enkel sak att göra som många förmodligen skulle vilja, få en notifiering när tvättmaskinen är klar med tvätten eller tork mm. Enkelt att göra med en smartplugg från tex telldus, som läser av strömförbruktningen och sedan skicka en notifiering med Homeassistant.

I båda fallen ovan är inte kostnaden pengar utan kunskap att kunna göra detta, många betalar hellre 5ksek extra för en tvättmaskin med wifi som ger samma funktion.

Ett tredje exempel, min varmluftfläkt, mitsubishi, kostar 2000 sek att köpa en dongel så att du kan koppla den mot wifi och ett moln och sedan styra med telefon för att tex stänga av/på på distans, tex när man åker iväg hemifrån en längre tid, men vill ha det varmt när man kommer tillbaka. Enkla instruktioner på nätet gav mig möjlighet att bygga en egen dongel, materialkostnad 200 SEK, nu ligger pumpen offline, i mitt system, men ger mig mer funktion då jag kan styra som jag vill och automatisera för andra syften.

• Gilla
  • Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.