R
M mackan_kal skrev:
Belysning i fönsternicher och fasadbelysning skulle jag säga är all automation som behövs i en modern villa. Allt annat är bortkastade pengar för gemene man sett till vad man får
Jag börjar bli trött på de Plejdägare som ska göra sig till talesperson för "90% av befolkningen", "gemene man", "majoriteten av folket", etc. Eller för den delen, alla andra Plejdägare.

I det verkliga livet har jag väldigt sällan mött personer som tackar nej till att göra livet lättare med allehanda lösningar så jag säger faktiskt bullshit om att det skulle vara så.

Antingen är ni så fanatiska fanboys att så länge det står Plejd på produkten så är det exakt rätt nivå av automation, och skulle de släppa en plejd-integrerad spade så skulle det vara precis vad "gemene man behöver" :)

Eller så är ni så fruktansvärt egocentriska att ni inte kan se att någon kan ha andra önskemål eller behov än just de ni själva har?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
perror och 3 till
  • Laddar…
R
Konstaterar också att Byggahus inte verkar ha varit (eller är) intresserade av att publicera en bra artikel. Trots att jag informerade dem tidigt igår om att det är ett faktafel att påstå att Alexa stöds så står det kvar över ett dygn senare.

Jag utesluter inte att artikeln faktiskt är förklädd reklam.
 
  • Ledsen
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag börjar bli trött på de Plejdägare som ska göra sig till talesperson för "90% av befolkningen", "gemene man", "majoriteten av folket", etc. Eller för den delen, alla andra Plejdägare.

I det verkliga livet har jag väldigt sällan mött personer som tackar nej till att göra livet lättare med allehanda lösningar så jag säger faktiskt bullshit om att det skulle vara så.

Antingen är ni så fanatiska fanboys att så länge det står Plejd på produkten så är det exakt rätt nivå av automation, och skulle de släppa en plejd-integrerad spade så skulle det vara precis vad "gemene man behöver" :)

Eller så är ni så fruktansvärt egocentriska att ni inte kan se att någon kan ha andra önskemål eller behov än just de ni själva har?
trams

vilket system ska jag som elektriker jobba med tycker du?
 
T Tsdoesds skrev:
jag har frågat tidigare (utan svar) vad de allra mest negativa rösterna tycker jag borde ha med mig i bilen istället. Tar gärna emot förslag på produkter som är bättre.
Du gör helt rätt i att ha Plejd med dig i bilen, för som det redan skrivits här så räcker det gott och väl till för de allra flesta och för dig som installatör så slipper du krångla med access till kundens wifi och liknande.

Men, det kan ju vara en fördel om du även sätter dig in lite i t.ex Shellys sortiment, för att kunna erbjuda ett alternativ för mer avancerade kunder.

Det jag stör mig på med Plejd är inlåsningen. Det är aldrig bra med proprietära system. Men funktionsmässigt så är det ju så klart en bra lösning för många.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
R
T Tsdoesds skrev:
trams

vilket system ska jag som elektriker jobba med tycker du?
Ursäkta, inlägget handlade om de som hela tiden ska tala om vad som är "bra nog" för alla andra.

Vilka produkter du ska jobba med hade jag så vitt jag vet inga synpunkter på alls.
 
S svanstrom skrev:
Du gör helt rätt i att ha Plejd med dig i bilen, för som det redan skrivits här så räcker det gott och väl till för de allra flesta och för dig som installatör så slipper du krångla med access till kundens wifi och liknande.

Men, det kan ju vara en fördel om du även sätter dig in lite i t.ex Shellys sortiment, för att kunna erbjuda ett alternativ för mer avancerade kunder.

Det jag stör mig på med Plejd är inlåsningen. Det är aldrig bra med proprietära system. Men funktionsmässigt så är det ju så klart en bra lösning för många.
jag ska kika på shelly(y)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
P
X xLnT skrev:
Herrejävlar vilket inrutat liv. Skaffa lite variation för fasiken.
Smarta hem funkar för statiska folk, jag är dynamisk så plejd passar mig perfekt.
Tycker nog inte det är särskilt inrutat att väckarklockan ringer samma tidpunkt varje arbetsdag, anser du det inrutat??? Du verkar ha mycket förutfattade åsikter? Jag frågade en vänlig fråga och gav ett exempel på hur jag använder det. Finns ingen anledning för sig att hoppa på mig personligen och kritisera mitt liv, tragisk inställning!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
S SonnyListon skrev:
:crysmile: varför!?
För att den låser automatiskt när jag säger godnatt, gillar inte ha en låst dörr om det skulle brinna, har haft en vän som omkom i en brand så bränt barn skyr elden.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag börjar bli trött på de Plejdägare som ska göra sig till talesperson för "90% av befolkningen", "gemene man", "majoriteten av folket", etc. Eller för den delen, alla andra Plejdägare.

I det verkliga livet har jag väldigt sällan mött personer som tackar nej till att göra livet lättare med allehanda lösningar så jag säger faktiskt bullshit om att det skulle vara så.

Antingen är ni så fanatiska fanboys att så länge det står Plejd på produkten så är det exakt rätt nivå av automation, och skulle de släppa en plejd-integrerad spade så skulle det vara precis vad "gemene man behöver" :)

Eller så är ni så fruktansvärt egocentriska att ni inte kan se att någon kan ha andra önskemål eller behov än just de ni själva har?
Jag nämnde inte att plejd ska göra jobbet, bara att folk inte är intresserade av automation i någon större utsträckning för det kostar att installera och drifta. Om jag kollar i min bekantskapskrets så är det max automation av utomhusbelysningen som finns i deras hus.
I lägenheter har jag aldrig stött på nån som har någon typ av belysningsstyrning utöver klassiska vriddimmer.

Vi har 12st nybyggda hus på vår gata och jag är den enda som har något värre än rörelsedetektor i mitt hus.
Dom flesta väljer hellre inbyggd kaffebryggare än el-tillbehör för 30'000-50'000 när dom bygger nytt som dom på pappret inte har någon större nytta av i det praktiska livet.
 
P PelleWidell skrev:
För att den låser automatiskt när jag säger godnatt, gillar inte ha en låst dörr om det skulle brinna, har haft en vän som omkom i en brand så bränt barn skyr elden.
Ganska OT men kan inte låta bli att gräva vidare i detta.

Varför är dörren låst bär du sover (mellan ”godnatt” och 07.00 varje dag)? Är det inte större risk att bli innebränd när du sover? Ut kommer du väl inifrån om du är vid dörren oavsett om den är låst eller inte. Varför inte koppla brandlarm till låset istället (eller lås till brandlarm kanske det ska vara, dvs att det låser upp när larmet går).

Och har du verkligen dörren olåst ända till du säger godnatt och ligger i sängen? Du kanske bor någon helt annan stans än mig, men jag skulle aldrig lämna olåst ens en kort stund.

Och är detta verkligen automation? (Inte riktat endast till dig personligen, men som exempel på alla exempel i tråden som jag inte tycker är automation) Att säga godnatt istf att trycka på en knapp är inte automation. Att trycka på mobilen i en app är inte automation. Att något sker varje dag med en förinställd timer är inte automation.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ganska OT men kan inte låta bli att gräva vidare i detta.

Varför är dörren låst bär du sover (mellan ”godnatt” och 07.00 varje dag)? Är det inte större risk att bli innebränd när du sover? Ut kommer du väl inifrån om du är vid dörren oavsett om den är låst eller inte. Varför inte koppla brandlarm till låset istället (eller lås till brandlarm kanske det ska vara, dvs att det låser upp när larmet går).

Och har du verkligen dörren olåst ända till du säger godnatt och ligger i sängen? Du kanske bor någon helt annan stans än mig, men jag skulle aldrig lämna olåst ens en kort stund.

Och är detta verkligen automation? (Inte riktat endast till dig personligen, men som exempel på alla exempel i tråden som jag inte tycker är automation) Att säga godnatt istf att trycka på en knapp är inte automation. Att trycka på mobilen i en app är inte automation. Att något sker varje dag med en förinställd timer är inte automation.
M mackan_kal skrev:
Vi kör automation med plejd på utebelysning och fönsternicher, tror det räcker för 90% av befolkningen, det finns ingen ekonomisk rinlighet att kunna automatisera mer för en vanlig familj. Och inget behov heller.
Du menar att dessa styrs efter sol eller soluppgång/solnedgång och inte via manöverknappar?

Absolut, det räknas som automation, teknikhöjden är förvisso samma som för 30 år sedan, men visst styrinput sker av ett annat system oberoende av operatören utan endast baserat på vilkor tidigare satt.

Jag tror att gemene man skulle vilja göra mer, men vet dels inte vad denna vill eller vad denna kan få. Tex hemmabioautomation är inte svårt att göra och en hel del skulle vilja. Det vore inte svårt att bygga ett driftsäkert system för hemmabio styrning, eller liknande om man förutsätter att inga delar av detta system ska uppdateras. Det är med uppdateringarna som bakåtkompablilitet och diverse andra saker brukar förstöras och hända...
 
R Roman86 skrev:
Du menar att dessa styrs efter sol eller soluppgång/solnedgång och inte via manöverknappar?

Absolut, det räknas som automation, teknikhöjden är förvisso samma som för 30 år sedan, men visst styrinput sker av ett annat system oberoende av operatören utan endast baserat på vilkor tidigare satt.

Jag tror att gemene man skulle vilja göra mer, men vet dels inte vad denna vill eller vad denna kan få. Tex hemmabioautomation är inte svårt att göra och en hel del skulle vilja. Det vore inte svårt att bygga ett driftsäkert system för hemmabio styrning, eller liknande om man förutsätter att inga delar av detta system ska uppdateras. Det är med uppdateringarna som bakåtkompablilitet och diverse andra saker brukar förstöras och hända...
Precis, har inte rört vare sig utomhusbelysning eller fönsternicher sen vi flyttade in.

Vad innebär hemmabioautomation och vad kostar det att projektera och bygga ut?
Dom flesta har ju bara en vanlig taklampa i taket i vardagsrummet, vad kan du göra med den?
 
P
P Pin skrev:
Ganska OT men kan inte låta bli att gräva vidare i detta.

Varför är dörren låst bär du sover (mellan ”godnatt” och 07.00 varje dag)? Är det inte större risk att bli innebränd när du sover? Ut kommer du väl inifrån om du är vid dörren oavsett om den är låst eller inte. Varför inte koppla brandlarm till låset istället (eller lås till brandlarm kanske det ska vara, dvs att det låser upp när larmet går).

Och har du verkligen dörren olåst ända till du säger godnatt och ligger i sängen? Du kanske bor någon helt annan stans än mig, men jag skulle aldrig lämna olåst ens en kort stund.

Och är detta verkligen automation? (Inte riktat endast till dig personligen, men som exempel på alla exempel i tråden som jag inte tycker är automation) Att säga godnatt istf att trycka på en knapp är inte automation. Att trycka på mobilen i en app är inte automation. Att något sker varje dag med en förinställd timer är inte automation.
Jag ser det som större risk att få inbrott än att det börjar brinna.

Håller helt med dig att det inte är automation, min svarstråd var kopplat till ”astrour” vilket är något tidsstyrt. Sen kan man väl alltid diskutera vad är just automation, ett synsätt är att ”automatisera något du annars gör manuellt”, och då blir ju ett ”godnatt” som gör ett antal saker en automation. Ett annat synsätt är vad är då automation? All automation bygger på ”händer något så gör si eller så”, och händelsen kan vara ett klockslag, temperaturgräns, rörelsedetektion etc. Är en sådan ”simpel” sak som att belysningen tänds när man går in i ett rum mer automation än att multipla saker sker samtidigt när man ”sagt godnatt”?

Vad anser du vara automation? Det är en intressant diskussion tycker även jag…
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
M mackan_kal skrev:
Jag nämnde inte att plejd ska göra jobbet, bara att folk inte är intresserade av automation i någon större utsträckning för det kostar att installera och drifta. Om jag kollar i min bekantskapskrets så är det max automation av utomhusbelysningen som finns i deras hus.
I lägenheter har jag aldrig stött på nån som har någon typ av belysningsstyrning utöver klassiska vriddimmer.

Vi har 12st nybyggda hus på vår gata och jag är den enda som har något värre än rörelsedetektor i mitt hus.
Dom flesta väljer hellre inbyggd kaffebryggare än el-tillbehör för 30'000-50'000 när dom bygger nytt som dom på pappret inte har någon större nytta av i det praktiska livet.
Jag har lagt ned 15-20’ på mitt smarta hem, då har jag många bekväma saker men självklart gjort det mesta själv. De delar som monterats i dosor har elektrikern monterat, kostar inte mer än att hen skulle koppla in strömbrytaren/dimmern, lika många trådar som skall kopplas. Att det skulle kosta 30-50’ lpter som rena ocker och är förmodligen varför många här vänder sig emot ”plejd/knx” etc. Själv har jag ingen erfarenhet av Plejd så jag kan jnte ge något omdöme, men tråden säger ju mycket om ”bägge sidor”.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Precis, har inte rört vare sig utomhusbelysning eller fönsternicher sen vi flyttade in.

Vad innebär hemmabioautomation och vad kostar det att projektera och bygga ut?
Dom flesta har ju bara en vanlig taklampa i taket i vardagsrummet, vad kan du göra med den?
Jag undrade också vad hemmabioautpmaton var.

Jag har kopplat TVn via en plug som mäter effekten. Då sätts belysningen i rummet i ett visst läge när TVn slås på och släcks när TVn slås av. Kostnad några hundralappar för pluggar, puckar och en glödlampa som styrs på det sättet.

Men finns ju annat eklaterat till hemmabio att styra. Elektroniken kommunicerar redan via standardorotokill så allt kan styras via TVn fjärr och ingång väljs automatiskt beroende på aktiv källa.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.