A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skatten gynnar inte klimatet i sig, men priset är direkt kopplat till användning. Det är ekonomisk teori 1A. Högre pris på en vara betyder att den konsumeras mindre, och mindre konsumtion betyder mindre belastning på miljön.
Det är en förhoppning att det ska bli så.
Men det vissa påstått, (senast mp)är att detta gör skillnad åt klimatet.. Vilket det inte i direkt form gör.. speciellt inte om inte annan väg framåt finns.. Då blir det bara en kassako för staten.. Och då det är för miljön.. Så kan man ju höja skatten hur man vill..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Menar du på fullt allvar att du tror att Sverige skulle fungera med den prissättning du antyder? Du inser inte att stora delar av Sverige skulle sluta fungera?
inte bara Sverige som skulle stanna av..
Skulle vara lite trevligt att få se vissa ha svårt att få fram mat mm.. Och då kanske polletten trillar ner att allt är ett spel för galleriet och att det endast är staten som varit vinnaren..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag vet. Jag har inte lösningen på frågan, men som någon föreslog tidigare i tråden, en personlig koldioxidbudget kanske vore något..
Bor du i storstad och inte åker bil alls kanske du kan flyga till Thailand på semester.. Bor du på landsbygd kanske koldioxidbudgeten går åt på att pendla till jobbet ...
Bor du i stad kanske hela budgeten går till din ineffektiva fjärrvärme.
På landet är det lättare att samla in gratisenergi för uppvärmning, som trots allt, efter maten, är det som bidrar till CO2-utsläpp i Sverige.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej inte om alternativ saknas. Då fortsätter konsumtionen som innan och det blir andra saker som får flyttsa på sig och det enda resultatet är att politikerna får mer pengar att köpa röster för och det kan bli så att den ekonomiska effektiviteten minskar.

Ditt argument fungerar bara om det finns ett alternativ.
Jag undrar hur stor del av befolkningen som inte bor på cykelavstånd från en busslinje?
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar hur stor del av befolkningen som inte bor på cykelavstånd från en busslinje?
spelar väl ingen roll om ingen buss kommer?
Kolla bara på SJ... Skulle säkerställa tågtrafiken med alla investeringar... nu ska de ställa tåg i 3 månader..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte bara Sverige som skulle stanna av..
Skulle vara lite trevligt att få se vissa ha svårt att få fram mat mm.. Och då kanske polletten trillar ner att allt är ett spel för galleriet och att det endast är staten som varit vinnaren..
Det kommer att bli brist på allt..
ökade bränslepriser leder till brist på mat då bönderna inte kompenseras... redan idag har många svårt med ökade kostnader samtidigt som priset de får för maten inte ökar.

De som klarar sig bäst är vi på landsbygden
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar hur stor del av befolkningen som inte bor på cykelavstånd från en busslinje?
En del busslinjer får man inte åka med,de är rena skolbusslinjer.

Själv har jag 2 mil till närmaste hållplats längs en väg med fjällturister
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte bara Sverige som skulle stanna av..
Skulle vara lite trevligt att få se vissa ha svårt att få fram mat mm.. Och då kanske polletten trillar ner att allt är ett spel för galleriet och att det endast är staten som varit vinnaren..
Jag pratar främst om personliga transporter, jag vet att matproduktion också är beroende av fossila drivmedel, och det är egentligen en annan fråga.. I den här tråden handlar det ju om bilistens framtid...

Och bönderna handlar ju inte diesel på macken direkt, så att ha två olika priser där funkar ju troligen lika bra som det gjort tidigare... Det skulle ju kunna vara något som höjd skatt går till, att finansiera ett system för att se till så att bilar inte fultankas hos bönder... ;)
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag pratar främst om personliga transporter, jag vet att matproduktion också är beroende av fossila drivmedel, och det är egentligen en annan fråga.. I den här tråden handlar det ju om bilistens framtid...

Och bönderna handlar ju inte diesel på macken direkt, så att ha två olika priser där funkar ju troligen lika bra som det gjort tidigare... Det skulle ju kunna vara något som höjd skatt går till, att finansiera ett system för att se till så att bilar inte fultankas hos bönder... ;)
nähä, och vart köper de flesta bönder sin diesel idag?;)
få har sparat eller besiktat sin diesel tank för att köpa diesel till gården efter att reglerna ändrades...

inte ens entreprenörer köper och har hemma längre.. Utan tankar på macken i tankarna de har på flaket... :rofl:

Det är förövrigt ungefär samma pris.... ;)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Livet som självförsörjande är nog inte superlätt om man inte redan är lantbrukare. Vid en samhällskolaps drabbas nog de flesta.

Därav hoppas jag att vi hinner bli smartare innan vi fördärvat miljön. Oavsett vad man tror om klimatet är det inte bra att elda olja och göda ickedenokratiska oljestater.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar hur stor del av befolkningen som inte bor på cykelavstånd från en busslinje?
Jag talar om total restid. Inte bara att du skall ha cykelavstånd till första bussen.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Det kommer att bli brist på allt..
ökade bränslepriser leder till brist på mat då bönderna inte kompenseras... redan idag har många svårt med ökade kostnader samtidigt som priset de får för maten inte ökar.

De som klarar sig bäst är vi på landsbygden
Japp.
Vi är vana att få klara oss själva... samt vi är vana att försöka hålla staten borta från vår verksamhet..i den mån som är lagligt.

Medans stadsfolk verkar vilja skrika på den konstant... genom tillåta att denna höjer skatten till och med för dem som inte har gagn av det...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nähä, och vart köper de flesta bönder sin diesel idag?;)
få har sparat eller besiktat sin diesel tank för att köpa diesel till gården efter att reglerna ändrades...

inte ens entreprenörer köper och har hemma längre.. Utan tankar på macken i tankarna de har på flaket... :rofl:

Det är förövrigt ungefär samma pris.... ;)
Det går ju inte att ha hemma pga stölder heller...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Det går ju inte att ha hemma pga stölder heller...
Nä och inte i maskinen heller..
därför kör många nästan tomt varje dag..
 
Maskintok skrev:
nähä, och vart köper de flesta bönder sin diesel idag?;)
få har sparat eller besiktat sin diesel tank för att köpa diesel till gården efter att reglerna ändrades...

inte ens entreprenörer köper och har hemma längre.. Utan tankar på macken i tankarna de har på flaket... :rofl:

Det är förövrigt ungefär samma pris.... ;)
Nä, jag vet inte hur det funkar nuförtiden, det vet du säkert bättre...

Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.