297 388 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det är en förhoppning att det ska bli så.Dan_Johansson skrev:
Men det vissa påstått, (senast mp)är att detta gör skillnad åt klimatet.. Vilket det inte i direkt form gör.. speciellt inte om inte annan väg framåt finns.. Då blir det bara en kassako för staten.. Och då det är för miljön.. Så kan man ju höja skatten hur man vill..
inte bara Sverige som skulle stanna av..A Anders_Nilsson skrev:
Skulle vara lite trevligt att få se vissa ha svårt att få fram mat mm.. Och då kanske polletten trillar ner att allt är ett spel för galleriet och att det endast är staten som varit vinnaren..
Bor du i stad kanske hela budgeten går till din ineffektiva fjärrvärme.Dan_Johansson skrev:Nä, jag vet. Jag har inte lösningen på frågan, men som någon föreslog tidigare i tråden, en personlig koldioxidbudget kanske vore något..
Bor du i storstad och inte åker bil alls kanske du kan flyga till Thailand på semester.. Bor du på landsbygd kanske koldioxidbudgeten går åt på att pendla till jobbet ...
På landet är det lättare att samla in gratisenergi för uppvärmning, som trots allt, efter maten, är det som bidrar till CO2-utsläpp i Sverige.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Jag undrar hur stor del av befolkningen som inte bor på cykelavstånd från en busslinje?A Anders_Nilsson skrev:Nej inte om alternativ saknas. Då fortsätter konsumtionen som innan och det blir andra saker som får flyttsa på sig och det enda resultatet är att politikerna får mer pengar att köpa röster för och det kan bli så att den ekonomiska effektiviteten minskar.
Ditt argument fungerar bara om det finns ett alternativ.
Det kommer att bli brist på allt..Maskintok skrev:
ökade bränslepriser leder till brist på mat då bönderna inte kompenseras... redan idag har många svårt med ökade kostnader samtidigt som priset de får för maten inte ökar.
De som klarar sig bäst är vi på landsbygden
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Jag pratar främst om personliga transporter, jag vet att matproduktion också är beroende av fossila drivmedel, och det är egentligen en annan fråga.. I den här tråden handlar det ju om bilistens framtid...Maskintok skrev:
Och bönderna handlar ju inte diesel på macken direkt, så att ha två olika priser där funkar ju troligen lika bra som det gjort tidigare... Det skulle ju kunna vara något som höjd skatt går till, att finansiera ett system för att se till så att bilar inte fultankas hos bönder...
nähä, och vart köper de flesta bönder sin diesel idag?Dan_Johansson skrev:Jag pratar främst om personliga transporter, jag vet att matproduktion också är beroende av fossila drivmedel, och det är egentligen en annan fråga.. I den här tråden handlar det ju om bilistens framtid...
Och bönderna handlar ju inte diesel på macken direkt, så att ha två olika priser där funkar ju troligen lika bra som det gjort tidigare... Det skulle ju kunna vara något som höjd skatt går till, att finansiera ett system för att se till så att bilar inte fultankas hos bönder...
få har sparat eller besiktat sin diesel tank för att köpa diesel till gården efter att reglerna ändrades...
inte ens entreprenörer köper och har hemma längre.. Utan tankar på macken i tankarna de har på flaket...
Det är förövrigt ungefär samma pris....
Livet som självförsörjande är nog inte superlätt om man inte redan är lantbrukare. Vid en samhällskolaps drabbas nog de flesta.
Därav hoppas jag att vi hinner bli smartare innan vi fördärvat miljön. Oavsett vad man tror om klimatet är det inte bra att elda olja och göda ickedenokratiska oljestater.
Därav hoppas jag att vi hinner bli smartare innan vi fördärvat miljön. Oavsett vad man tror om klimatet är det inte bra att elda olja och göda ickedenokratiska oljestater.
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Japp.skoge skrev:
Vi är vana att få klara oss själva... samt vi är vana att försöka hålla staten borta från vår verksamhet..i den mån som är lagligt.
Medans stadsfolk verkar vilja skrika på den konstant... genom tillåta att denna höjer skatten till och med för dem som inte har gagn av det...
Det går ju inte att ha hemma pga stölder heller...Maskintok skrev:nähä, och vart köper de flesta bönder sin diesel idag?
få har sparat eller besiktat sin diesel tank för att köpa diesel till gården efter att reglerna ändrades...
inte ens entreprenörer köper och har hemma längre.. Utan tankar på macken i tankarna de har på flaket...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Nä, jag vet inte hur det funkar nuförtiden, det vet du säkert bättre...Maskintok skrev:nähä, och vart köper de flesta bönder sin diesel idag?
Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?