295 599 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
De har faktiskt inte speciellt mycket lägre skattetryck, sociala avgifter är tex några procent högre än i Sverige och inkomstskatten börjar lite lägre på 24% om vi tittar på Lettland. Generellt sett beror de lägre kostnaderna på att medelinkomsterna är mindre.K karlmb skrev:
Lokala sändare placerade direkt på arbetsplatsen? "Tejp" som man fäster kring "no-go-zoner" eller som en "go-here" led?pacman42 skrev:Autonoma bilar på motorvägen är faktiskt i praktiken möjligt redan. Men även där finns ordentliga utmaningar, exempelvis när det skett en olycka eller när det ligger snö på vägen.
Och igår när jag övningskörde med dottern så kom vi vid ett vägarbete in på en enkelriktad väg, fast åt fel håll. De hade lyckats blockera vägskyltarna så att de inte gick att se. Det var först efter en bit som det blev uppenbart. Här har den autonoma bilen en fördel då den redan i förväg via kartan vet att det är en enkelriktad väg.
Men för att vägarbeten skall gå att genomföra så kommer det troligen framöver att krävas massor av administration. Jag förväntar mig att man kommer att behöva lämna in digitala kartor över hur trafiken skall flyta under arbetets gång, detta för att autonoma fordon skall veta hur de får köra. Det är en hel del administration redan idag, men det kommer att krävas mer framförhållning mm.
Jag vet inte hur man skall lösa akutjobb dock. De måste ju få göras ändå och det är ofta mycket dåliga trafiklösningar runt dessa. Om det inte finns annan trafik att titta på så blir det ofta "trial and error" i sådana situationer....
Oljeindustrin är ganska stor i de stora växthusgasutsläppande länderna, så några radikala skattehöjningar tror jag inte på.D djac skrev:
He, he... nu har jag inte en Tesla utan en Kona som kostar ca hälften. Men 205 HP och 400Nm från lägsta varv, så kan man dra på. Nu kör jag vanligtvis i det mer välartade eco-läget men det hindrar väl inte att skoja litet i sport-mode.P PNI skrev:
Äh, kongoleserna har fått det betydligt bättre sen Leopold II:s dagar.A Anders_Nilsson skrev:
En far tittar på sin femåriga dotters hand och fot som kapades som straff för att gummiskörden blev för liten.
Batterier till bilar är dåligt för arbetsmiljön för de som tillverkar dem är kass. Det är något jag stolt står för när jag sitter här och skriver på min dator/telefon som drar med exakt samma moraliska problem. För att inte prata om de där kläderna vi alla har i garderoben, nej, moral ska bara tillämpas när det är passande för min åsikt!A Anders_Nilsson skrev:Och även ett slavtillägg med tanke på alla barnarbetare som dödas i Kongos primitiva gruvor när de rasar samman. Snacka om att överklassen godhetssignalerar i sina Tesla och vad de heter medan tredje världens fattiga dör. Sedan vet jag inte exakt vilka bilmärken som använder konfliktkobolt och vilka som slutat med det. Men när vi skall ha billiga elbilar för massorna lär det heta som på 80-talet att "Katalysatorerna kommer från Tyskland" när man pressade sosseministrar på var platinan kom ifrån (dvs Sydafrika).
Jag är så tacksam för att jag började läsa den här tråden. Här har de starka hjärnorna fått mig att inse hur det egentligen är.
Sverige är så litet, så vår insats är obetydlig. Det gör inget om vi gör positivt eller negativt miljöavtryck, det är så liten andel ändå. Så nu jävlars ska jag skita ner.
samt
Vi ska ändå dö, så varför ska vi bry oss?
Sverige är så litet, så vår insats är obetydlig. Det gör inget om vi gör positivt eller negativt miljöavtryck, det är så liten andel ändå. Så nu jävlars ska jag skita ner.
samt
Vi ska ändå dö, så varför ska vi bry oss?
Motiveringen till skatter på miljö- och klimatskadliga aktiviteter är att folk ska upphöra med dem, men det blir ju inte så bra om det inte finns några alternativ. Resultatet blir istället att statskassan får ett bra tillskott av kapital som våra kära politiker kan spendera på sina favoritprojekt.F frasen_36 skrev: