A
P pmd skrev:
Går dessa skattepengar till att minska miljöbelastningen som fossila bränslen orsakar? Hur i så fall?
Det är bara att fråga våra politiker isåfall..
För det är just detta de står och viftar med och om vid val och höjningar av bränsleskatten :cool:
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I fattiga länder i Baltikum tex så kostar det 20-30 kr.
Men de har ju lägre skattetryck förstås...
De har faktiskt inte speciellt mycket lägre skattetryck, sociala avgifter är tex några procent högre än i Sverige och inkomstskatten börjar lite lägre på 24% om vi tittar på Lettland. Generellt sett beror de lägre kostnaderna på att medelinkomsterna är mindre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Autonoma bilar på motorvägen är faktiskt i praktiken möjligt redan. Men även där finns ordentliga utmaningar, exempelvis när det skett en olycka eller när det ligger snö på vägen.

Och igår när jag övningskörde med dottern så kom vi vid ett vägarbete in på en enkelriktad väg, fast åt fel håll. De hade lyckats blockera vägskyltarna så att de inte gick att se. Det var först efter en bit som det blev uppenbart. Här har den autonoma bilen en fördel då den redan i förväg via kartan vet att det är en enkelriktad väg.

Men för att vägarbeten skall gå att genomföra så kommer det troligen framöver att krävas massor av administration. Jag förväntar mig att man kommer att behöva lämna in digitala kartor över hur trafiken skall flyta under arbetets gång, detta för att autonoma fordon skall veta hur de får köra. Det är en hel del administration redan idag, men det kommer att krävas mer framförhållning mm.

Jag vet inte hur man skall lösa akutjobb dock. De måste ju få göras ändå och det är ofta mycket dåliga trafiklösningar runt dessa. Om det inte finns annan trafik att titta på så blir det ofta "trial and error" i sådana situationer....
Lokala sändare placerade direkt på arbetsplatsen? "Tejp" som man fäster kring "no-go-zoner" eller som en "go-here" led?
 
P
D djac skrev:
Det vet jag inte men jag finner det troligt att det kommer bli allt svårare att försvara subventioner och när dessa rullas bort så blir det såklart dyrare, dessutom står fossilt inför en jätteutmaning finansiellt nu när volymerna är i minskande.
Oljeindustrin är ganska stor i de stora växthusgasutsläppande länderna, så några radikala skattehöjningar tror jag inte på.
 
P PNI skrev:
Nja. Som lastbilschaffis kan jag inte påstå att tesslafolket ligger och snålåker.
De kör om värdigt en sporthoj, och försvinner ur siktfältet ganska omgående. Kommer inte ihåg när jag körde om en tesla, annat än i flerfilig kö.
He, he... nu har jag inte en Tesla utan en Kona som kostar ca hälften. Men 205 HP och 400Nm från lägsta varv, så kan man dra på. Nu kör jag vanligtvis i det mer välartade eco-läget men det hindrar väl inte att skoja litet i sport-mode.
 
P
F frasen_36 skrev:
Borde bli högre än för riktiga bilar eftersom mer och fler jordartsmetaller behövs till batterierna.
Vilken slags miljöpåverkan orsakas av det behovet? Gruvdrift med dåligt miljöansvar?
Någon större klimatpåverkan tror jag inte att det har.
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Och även ett slavtillägg med tanke på alla barnarbetare som dödas i Kongos primitiva gruvor när de rasar samman.
Äh, kongoleserna har fått det betydligt bättre sen Leopold II:s dagar.

En far tittar på sin femåriga dotters hand och fot som kapades som straff för att gummiskörden blev för liten.
Nsala_of_Wala_in_Congo_looks_at_the_severed_hand_and_foot_of_his_five-year_old_daughter%2C_1904.jpg
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Går det inte att konvertera en batteribil till gummimotordrift? Sån där man hade på modellplan förr, som (laddades) snurrades upp före färd..:crysmile:
Att konvertera till Flintabil är ännu enklare. :)

81981211_10157778458330140_2286677056957710336_n.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Och även ett slavtillägg med tanke på alla barnarbetare som dödas i Kongos primitiva gruvor när de rasar samman. Snacka om att överklassen godhetssignalerar i sina Tesla och vad de heter medan tredje världens fattiga dör. Sedan vet jag inte exakt vilka bilmärken som använder konfliktkobolt och vilka som slutat med det. Men när vi skall ha billiga elbilar för massorna lär det heta som på 80-talet att "Katalysatorerna kommer från Tyskland" när man pressade sosseministrar på var platinan kom ifrån (dvs Sydafrika).
Batterier till bilar är dåligt för arbetsmiljön för de som tillverkar dem är kass. Det är något jag stolt står för när jag sitter här och skriver på min dator/telefon som drar med exakt samma moraliska problem. För att inte prata om de där kläderna vi alla har i garderoben, nej, moral ska bara tillämpas när det är passande för min åsikt!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är så tacksam för att jag började läsa den här tråden. Här har de starka hjärnorna fått mig att inse hur det egentligen är.

Sverige är så litet, så vår insats är obetydlig. Det gör inget om vi gör positivt eller negativt miljöavtryck, det är så liten andel ändå. Så nu jävlars ska jag skita ner.

samt

Vi ska ändå dö, så varför ska vi bry oss?
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Att konvertera till Flintabil är ännu enklare. :)

[bild]
min är en 2002a
Vad är detta för årsmodell? ;):rofl:
 
P
F frasen_36 skrev:
Brinner det mindre i Californien om vi betalar mer för bensin & diesel?
Motiveringen till skatter på miljö- och klimatskadliga aktiviteter är att folk ska upphöra med dem, men det blir ju inte så bra om det inte finns några alternativ. Resultatet blir istället att statskassan får ett bra tillskott av kapital som våra kära politiker kan spendera på sina favoritprojekt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Kalifornien är extrem på att bevara sina skogar oskötta så nu får till och med folk böter om de inte gallrar sina skogar..
Ja, kalifornierna borde kratta sina skogar bättre, som man gör i Finland.
 
  • Haha
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Ja, kalifornierna borde kratta sina skogar bättre, som man gör i Finland.
Nja några vanliga gallringar löser detta fint..
samt att de borde rensa i sina döda skogar efter borrar..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Att man planterat granskog kan kanske delvis bero på att om man väljer tall så har man Hälge mumsande efter sig när man planterar.
Det jagas uppenbarligen för lite älg. Eller behövs det kanske lite fler predatorer …?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.