https://tt.omni.se/minister-forstaelse-for-att-dieselpris-paverkar/a/lVld7e

Diesel priset ligger troligen på minst 25kr är 2030. Detta enligt vår energiminister.

Han säger också att det är för få som producerar biobränsle för drivmedel nu, men att förhoppningen bakom och tanken med reduktionsplikten är att det ska locka fler att börja producera bränsle, i Sverige.
 
P
F frasen_36 skrev:
Dessutom är ofta de påtvingade och dyra "servicarna" för att garantin ska gälla rena luredrejerierna och ägaren tror att bilen blivit kollad. Det är mest en mjölkko för märkesverkstäderna. Detta avslöjas gång efter gång vid stickprov men samma sak fortsätter. Stora pengar att tjäna på folks godtrohet...
Köp en Tesla om du vill ha garanti som gäller utan att man har gjort service.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Diesel priset ligger troligen på minst 25kr är 2030. Detta enligt vår energiminister.
Jo jo orden är många..
sanningarna är få..
En är att detta är en kassako åt staten..
vilket sittande regeringen behöver...

vilket jag är övertygad om att oppositionen inte skulle ändra..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Tjänstebilar, det är annars ett dumt val.
Laddhybrid är ett bra val så länge elmackarna ligger glesare än bensinmackarna och så längre det tar längre tid att ladda en bil än att tanka en bil.
 
P pmd skrev:
Laddhybrid är ett bra val så länge elmackarna ligger glesare än bensinmackarna och så längre det tar längre tid att ladda en bil än att tanka en bil.
Det beror helt på dina körvanor
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du peka ut subventionen i diagrammet?
[bild] [bild]
För djac är vara X subventionerad om den beskattas mindre än vara Y.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Köp en Tesla om du vill ha garanti som gäller utan att man har gjort service.
Är det för att de återkallar dem i stället?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fossila bränslen är i Sverige främst subventionerade genom att vi inte betalar kostnaden för belastningen på miljön.
Katalysatorer, NOX-reducerare och partikelfilter gör att miljöbelastningen är betydligt mindre idag än förr (för lagom värde på "förr"). Denna minskning av miljöbelastningen betalar bilisterna för.
Behöver miljöbelastningen minska ännu mer? Vore det kostnadseffektivt eller vore det ännu ett utslag av den svenska moralistiska nolltoleransen?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Om du kompenserar med rött kött för din ökade energiförbrukning så är cykel sämre än att köra bil...
Om jag minskar i vikt och troligen minskar framtida vårdkostnader så..? :cool:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
För djac är vara X subventionerad om den beskattas mindre än vara Y.
Det är inte bara för mig, det är vedertaget.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag minskar i vikt och troligen minskar framtida vårdkostnader så..? :cool:
Då är det ju bra. Men allt beror på vilka förutsättningar man sätter upp...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror helt på dina körvanor
Nja, tveksamt, en hybrids merkostnader är för stora för att motivera effekterna, du får kort sagt alla nackdelar men marginella fördelar, kör antingen eller, det är smartare. Nara det lägre förmånsvärdet kan motivera en hybrid.
 
D djac skrev:
Nja, tveksamt, en hybrids merkostnader är för stora för att motivera effekterna, du får kort sagt alla nackdelar men marginella fördelar, kör antingen eller, det är smartare. Nara det lägre förmånsvärdet kan motivera en hybrid.
En El-SUV motsvarande min laddhybrid kostar 800kkr. Det finns inte i min budget.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror även möjligheten att jobba hemma och anpassa sina restider kan göra att många av oss kan köra mindre bil. Och då kanske acceptera det tar längre tid de dagar man åker.

Men visst, sjuksyrran eller fabriksarbetaren kan inte jobba hemifrån och har inte råd med en Tesla x. Bra då om så många som möjligt kör lätta bilar.
För övrigt tycker jag ofta teslor kör rätt långsamt, antar det syns tydligt hur mycket längre man kommer om man sänker hastigheten?
Nja. Som lastbilschaffis kan jag inte påstå att tesslafolket ligger och snålåker.
De kör om värdigt en sporthoj, och försvinner ur siktfältet ganska omgående. Kommer inte ihåg när jag körde om en tesla, annat än i flerfilig kö.
 
P
Maskintok skrev:
aj aj.. vi betalar ju miljöskatt på bränslen ju pga detta... Så ingen subvention på bränslen.
Går dessa skattepengar till att minska miljöbelastningen som fossila bränslen orsakar? Hur i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.