817 606 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Precis och det är 15000 som har dött och inte 3 miljoner eller hur.BirgitS skrev:Vet inte hur du läser mellan raderna för det där är då inget jag ser. Det är ju lätt att slå upp att de kring 3 miljoner eller så sjukdomsfallen i Sverige har lett till 60 000 - 70 000 på sjukhus så det är klart att det är en liten andel som behöver sjukhusvård men i förväg vet man inte vem som kommer att behöva sjukhusvård. (Eller som får postcovid som kräver sjukhusresurser.)
Men det är ju exempel många äldre som redan ÄR vaccinerade som behöver sjukvård.T Tommynorskens skrev:Ursäkta men det verkar vara du som har svårt att förstå att i och med att så många fick sina vaccinationer i början av året så innebar det att betydligt färre dog av corona dels pga av att inte så många behövde läggas in pga av mildare symtom. Och i och med att vaccinationen har blivit vanligare och vanligare så har det fortsatt på det viset. Och visst Regionerna har säkert blivit bättre men hade ingen vaccinerat sig så hade det garanterat varit om inte dubbelt så många döda så säkerligen närapå dubbelt.
Men samtidigt vet ju vi inte hur många som skulle bli allvarligt sjuka om dom inte hade varit vaccinerade.
Ja just för att de har väldigt nedsatta immunförsvar i många fall vilket gör att de kommer behöva vård vid genombrottsinfektioner som Birgit påpekat otaliga tillfällen. Men det är inte bara äldre som behöver sjukvård ellerhur?V växelventil skrev:
Men faktum är det som jag skriver.Tidigare kunde man inte göra så mycket när äldre kom in och behövde högflödesmaskiner men med nuvarande behandlingen så här man kunnat kopplat ur högflödesmaskimerna oavsett du är vaccinerad eller inte.T Tommynorskens skrev:
Nej men du har betydligt högre chans att klara dig oavsett du är äldre eller inte mot tidigare behandling och siffrorna talar för sig själv.T Tommynorskens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
På vilket sätt har behandlingen blivit bättre?V växelventil skrev:Men vad är det du inte fattar?Behandlingen har ju blivit betydligt bättre nu än våg 1 eller 2 .2.Dom som blir behandlade idag är vaccinerade och den siffran ökar hela tiden och det spelar ingen roll om du är vaccinerad eller inte om du behöver sjukvård. Det är det jag menar att det lyser igenom att är du vaccinerad så kan du inte dö men då är inte fallet. Så alldeles nyss på radion att det är inte så hög belastning på sjukvården nu som media försöker förmedla.
Syftar du på IL-6-blockad som Jonobe skrev om?
En majoritet av de som behöver sjukhusvård (blir behandlade som du skriver) är inte vaccinerade. På sista tiden i Stockholm har 2/3 varit ovaccinerade.
Eftersom jag läser veckorapporterna från Fohm så vet jag mycket väl att vaccinerade avlider.
Det är betydligt mindre covidfall i sjukvården nu än under tidigare vågor men till skillnad från förra vintern så finns det också en influensafall i sjukvården och personalen är sjukskriven eller vabbar i större utsträckning därför att influensa, RS-virus, vinterkräksjuka och förkylningar nu finns i mycket större utsträckning än förra vintern. Det är ju inte för att det är roligt som sjukhus och regioner går upp i stabsläge utan för att t.ex. kunna prioritera bort viss vård för att kunna ta hand om akutfall.
I Stockholm är det lika många influensafall på sjukhusen om covidfall.
Dessutom är inte det intressanta hur stor belastningen är just nu utan om några veckor. Det är en uppåtgående trend.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Förutom det som Tommynorrskens skrev:V växelventil skrev:
De vaccinerade är fortfarande mindre än hälften av de som behöver sjukhusvård.
Eftersom det ju är lätt att räkna ut hur stor andel av de ovaccinerade som blir allvarligt sjuka och hur stor andel av de vaccinerade som blir allvarligt sjuka så är det ju lätt att komma fram till hur det skulle ha varit om samtliga hade varit ovaccinerade.
Skulle vi forsatt som tidigare så hade vi haft betydligt högre dödstal och tittar man på dom patienter som ligger inne så är majoriteten äldre och med behandlingen idag så ser man att även bland dom som är svaga så här man kunnat behandla även dom med gott resultat så visst har det blivit bättre med att behandla svårt sjuka är det inget snack om.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Skriv om det där med minst dubbelt så många rader så går det kanske att förstå också.V växelventil skrev:
Nu är det väldigt rörigt för jag antar att du inte menar att man tidigare aldrig kunde koppla bort högflödesmaskinerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Men den siffran stiger hela tiden och konstigt vore det annars.På frugans avdelning så har dom 2 patienter nu som är äldre men ingen av dom behöver avancerad sjukvård.BirgitS skrev:Förutom det som Tommynorrskens skrev:
De vaccinerade är fortfarande mindre än hälften av de som behöver sjukhusvård.
Eftersom det ju är lätt att räkna ut hur stor andel av de ovaccinerade som blir allvarligt sjuka och hur stor andel av de vaccinerade som blir allvarligt sjuka så är det ju lätt att komma fram till hur det skulle ha varit om samtliga hade varit ovaccinerade.
Jaha, och hur är det med de som vaccinerats?V växelventil skrev:
Jag har en handfull i min bekantskapskrets som legat på IVA. 2 st har dött (varav en var riktigt gammal). Ett dussintal har haft Covid nyligen varav de två som var ovaccinerade blev riktigt sjuka. De vaccinerade hade knappt symptom.
Jag har inte hört talas om någon som fått mer än lite muskelvärk av vaccinet.