482 514 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Tjugo bitar blir till en
I dag har jag dragit ihop skärbrädan. Tjugo ekbitar förenas med lim och kraft till en stabil skiva.
Limmade 9 stycken i två omgångar. När dom torkat tog jag ytterst lite på varje sida i planhyveln för att få en någorlunda jämn yta att slipa på.
Dom fyra gängstängerna M10 monterades med låsmuttrar.
Slutligen limmades locken för långsidorna på plats. Nu är brädans fyra förstärkningsstänger helt dolda.
Den här skärbrädan kommer inte att slå sig!
Nu får den vila tills i morgon. Då skall dom rätta måtten sågas till och dom integrerade handtagen skall sågas ut på kortsidorna.
Rullar det på som tänkt hamnar nog årets julskinkan på den nya skärbrädan.
Dag
I dag har jag dragit ihop skärbrädan. Tjugo ekbitar förenas med lim och kraft till en stabil skiva.
Limmade 9 stycken i två omgångar. När dom torkat tog jag ytterst lite på varje sida i planhyveln för att få en någorlunda jämn yta att slipa på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Dom fyra gängstängerna M10 monterades med låsmuttrar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutligen limmades locken för långsidorna på plats. Nu är brädans fyra förstärkningsstänger helt dolda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den här skärbrädan kommer inte att slå sig!
Nu får den vila tills i morgon. Då skall dom rätta måtten sågas till och dom integrerade handtagen skall sågas ut på kortsidorna.
Rullar det på som tänkt hamnar nog årets julskinkan på den nya skärbrädan.
Dag
Klar för julskinkan!
När jag skrapat bort limresterna från sista limningen slipades alla ytor med 100 papper. Därefter sågades brädan till rätt mått i justersågen.
Uttagen på sidorna för händerna gjordes i sågen genom att höja klingan stegvis tills det kändes bra.
Innan slutputsen av ytorna bröt jag alla kanter ytterst lite med det nya verktyget från Hongdui. I och med att stålet i kanthyveln går att låsa blev alla kanter lika dana. Trevligt litet hjälpmedel!
Målet var att göra hela brädan med skarpa kanter. Oftast är skärbrädor väldigt avrundade i kanterna men skarpa kanter passar mycket bättre i köket där den skall stå.
Slutslipningen blev med 180, 500 på alla ytor och 1200 som avslutning på toppytan. Eken blir som polerad när man kör den med 1200.
Tre omgångar med paraffinolja polerades in med roterande fiberduk.
Dom fina plastfötterna hittade jag hos ClasOlle. 10 stycken för 40kr kändes överkomligt.
Nu blir det julstädning av ”Snickerboa”. Till helgen börjar barn och barnbarn ramla in och barnbarnen vill säkert ”borra och bamma” i verkstaden. Då skall den vara renstädad!
I kväll blir det ölprovning.
”Pelarborr” vs ”Berliner”
Det skall bli spännande att jämföra dessa två
Arboga har lite högre alkoholstyrka men Berliner tycks ha lite mer beska och fyllighet. Sötman verkar ligga lika. Det blir en spännande helg!
Trevlig Helg!
Dag
När jag skrapat bort limresterna från sista limningen slipades alla ytor med 100 papper. Därefter sågades brädan till rätt mått i justersågen.
Logga in
Skapa konto
Uttagen på sidorna för händerna gjordes i sågen genom att höja klingan stegvis tills det kändes bra.
Logga in
Skapa konto
Innan slutputsen av ytorna bröt jag alla kanter ytterst lite med det nya verktyget från Hongdui. I och med att stålet i kanthyveln går att låsa blev alla kanter lika dana. Trevligt litet hjälpmedel!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Målet var att göra hela brädan med skarpa kanter. Oftast är skärbrädor väldigt avrundade i kanterna men skarpa kanter passar mycket bättre i köket där den skall stå.
Logga in
Skapa konto
Slutslipningen blev med 180, 500 på alla ytor och 1200 som avslutning på toppytan. Eken blir som polerad när man kör den med 1200.
Tre omgångar med paraffinolja polerades in med roterande fiberduk.
Logga in
Skapa konto
Dom fina plastfötterna hittade jag hos ClasOlle. 10 stycken för 40kr kändes överkomligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det julstädning av ”Snickerboa”. Till helgen börjar barn och barnbarn ramla in och barnbarnen vill säkert ”borra och bamma” i verkstaden. Då skall den vara renstädad!
I kväll blir det ölprovning.
”Pelarborr” vs ”Berliner”
Det skall bli spännande att jämföra dessa två
Arboga har lite högre alkoholstyrka men Berliner tycks ha lite mer beska och fyllighet. Sötman verkar ligga lika. Det blir en spännande helg!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trevlig Helg!
Dag
Hej, det blev fint. Jag har också gjort skärbrädor i ek och letat efter plast eller gummifötter men inte hittat några rakt av. När jag nu letar på CO får jag ingen träff. Kan du hjälpa till med länk?
När jag ungefär samtidigt såg rubriken och sågtrissan tänkte jag "nu ska det klyvas julskinka".stigen skrev:
Logga in
Skapa konto
Du kanske ska ta med några av dessa för att ytterligare öka spänningen. Troligen skitäckliga men vem vet...stigen skrev:
Logga in
Skapa konto
”Dessa” har jag provat två gånger. Insåg med en gång att detta inte var min ”pissekaga”, (skånska för “my piece of cake”).Alfredo skrev:
Men smaken är som baken delad!
Fjärde Advent
”Snickerboa” städad och klar för helgerna. Hann lösa ett miniprojekt innan vi hämtade dom första barnbarnen.
När jag köpte min Lini-bandsåg för något år sedan fattades geringsanslaget. Spåret i bordet är 15mm brett och 4mm djupt.
Att hitta ett original verkar omöjligt. Så efter en inventering av vad som fanns i gömmorna föddes en plan. Varför inte göra ett eget?
En 4mm ekbit hittades på hyllan. Ett gammalt geringsanslag i enkelt plastutförande låg i en låda.
Att fästa geringsanslaget i den tunna 4mm ekbiten blev en utmaning.
Anpassad rampamuff blev lösningen!
På en 5mm rampammuff filades vingarna ner.
I ekbiten för spåret försänktes så att kragen på rampamuffen passade. Sen var det bara att montera ihop bitarna.
Troligtvis inte någon större precision i det hela men fullt tillräckligt för mina behov.
Dag
”Snickerboa” städad och klar för helgerna. Hann lösa ett miniprojekt innan vi hämtade dom första barnbarnen.
När jag köpte min Lini-bandsåg för något år sedan fattades geringsanslaget. Spåret i bordet är 15mm brett och 4mm djupt.
Logga in
Skapa konto
Att hitta ett original verkar omöjligt. Så efter en inventering av vad som fanns i gömmorna föddes en plan. Varför inte göra ett eget?
En 4mm ekbit hittades på hyllan. Ett gammalt geringsanslag i enkelt plastutförande låg i en låda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att fästa geringsanslaget i den tunna 4mm ekbiten blev en utmaning.
Anpassad rampamuff blev lösningen!
På en 5mm rampammuff filades vingarna ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I ekbiten för spåret försänktes så att kragen på rampamuffen passade. Sen var det bara att montera ihop bitarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Troligtvis inte någon större precision i det hela men fullt tillräckligt för mina behov.
Dag
Riktigt fina saker du gör som alltid! Du har säkert allt men eftersom du gillar AEG så kanske du är intresserad av att Bauhaus i Sickla (Stockholm) har 30% rabatt på hela AEG sortimentet (eller hade det iallafall i fredags)...god jul!
Hej Deduhej!D Deduhej skrev:
Tack för tipset! Jag har kollat och det är ju mycket som är till försäljning.
Men jag tycker nog att jag har det mesta som jag behöver. Den lilla batterifräsen hade ju varit bra att ha men då den endast tar 6mm skaft faller den bort.
God Jul och Gott Nytt År!
Dag
Du har ju Bosch 12 V också om jag minns rätt och i så fall finns inget att tveka på? GKF 12 V tar 8 mm utan problem.stigen skrev:
https://www.amazon.se/Bosch-Profess...ocphy=1012296&hvtargid=pla-421746682267&psc=1
Stämmer bra! Jag har redan den lilla Boschfräsen. Köpte den så fort den kom ut. Det är nog den fräsen som jag använder mest. Väldigt enkel att ställa in och använda.nanowire skrev:
Hur AEG tänkte när dom lanserade sin 18v fräs med 6mm skaft är det nog ingen som förstår. Troligtvis inte många som har hoppat i den galna tunnan.
Dag
Håller med. Med den är jobbet redan gjort innan en skulle hunnit plocka fram en större fräs. Kan också avverka mer material en man först kan tro.stigen skrev:Stämmer bra! Jag har redan den lilla Boschfräsen. Köpte den så fort den kom ut. Det är nog den fräsen som jag använder mest. Väldigt enkel att ställa in och använda.
Hur AEG tänkte när dom lanserade sin 18v fräs med 6mm skaft är det nog ingen som förstår. Troligtvis inte många som har hoppat i den galna tunnan.
Dag