Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
S SnickareHobb skrev:
Varför skulle tre sprutor av samma sak fungera mot omicron om inte två gör det?
Förklaringen till varför det fungerar kanske finns i någon av sökträffarna av:
google(third dose pfizer omicron)
Att det fungerar går att läsa de flesta av de sökträffarna.
Förstår inte rädslan för omicron. Det verkar ju vara en väldigt mild variant.
Förutom risken att överbelasta sjukvården igen (omikron är ju väldigt smittsam) så ökar en stor smittspridning av omikron risken för en ny mutation. Nästa mutation är kanske inte lika snäll.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Ja precis. Funkar inte en kur tar man två. Funkar inte två tar man tre. Funkar inte tre tar man fyra. Och så vidare var 3:e månad.
Jag tvivlar på att det blir nödvändigt med så korta intervall, men vi får se hur det går.
Vore det inte betydligt smartare att ge medicin åt dom som blir riktigt sjuka istället för att hela samhället ska vaccineras var 3:e månad?
Nej, givetvis inte.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
H Huzzbutt skrev:
Vilken medicin?
Pfizers covidmedicin verkar vara lovande. Merck tycktes ha något på gång också, men i slutändan var det så bra som man trodde.

P
S SnickareHobb skrev:
Men hur är det med alla som får hjärtsäcks/hjärtmuskelinflammation eller neurologiska skador efter vaccinet då? Risken finns där för varje dos. Även om du inte blev drabbad av den första eller andra så kanske du blir drabbad av den tredje, fjärde eller femte dosen.
Risken är liten för det.
Det är större risk att får allvarliga men av att bli sjuk i covid-19. Har inte du varit med i tråden så länge att du kommer ihåg att det redan är utrett?

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Måste ju vara lättare att vi inför munskyddspass i lokaltrafiken.
Bra idé!

P
S SnickareHobb skrev:
Om ni inte tror på att det kommer att krävas fler än två injektioner för att få behålla sitt vaccinpass, se på t.ex. Israel. Där gäller passet 6 månader sedan senaste injektionen. Dom som bara är dubbelvaccinerade blev av med sina pass.
Vaccinationsbeviset gäller inte för evigt utan att det måste förnyas med jämna mellanrum och då reflekteras aktuell vaccinationsstatus. Något annat vore vansinnigt.

För tillfället tycker jag dock att vaccinpasset är lite skakigt. Jag hämtade ett covidbevis den första juli och det gällde till 2021-09-29, Bara tre månader alltså. Jag upptäckte det förra veckan så jag provade att skaffa ett nytt covidbevis, fast nu kallas de för vaccinationsbevis. Då fick jag ett som är giltigt till 2022-06-07 utan att min vaccinationsstatus hade ändrats.

Eftersom det står i vaccinationsbeviset när jag senast vaccinerades så får förstås den som läser beviset en chans att avgöra om jag är tillräckligt vaccinerad eller inte. I situationer där vaccinationsbeviset bara läses av och man ser om det är giltigt kommer jag dock att slinka igenom trots en lite undermålig vaccinationsstatus.

Det måste stramas upp en del, tror jag.

Den här veckan fick jag dock min tredje dos covid-19-vaccin så det ska bli intressant hur länge ett nytt vaccinationsbevis gäller.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Eller så slutar man när nog många fått naturlig immunitet.
Jag hoppas och tror att det inte blir så. Alla över 65 erbjuds gratis vaccinering mot säsongsinfluensa varje senhöst. Själv har jag tagit den sprutan de senaste åren, men än så länge får jag betala själv. :)
Förhoppningsvis kommer det att bli på ett liknande sätt med covid-19-vaccination om smittan blir endemisk. En del av oss gillar helt enkelt inte att bli sjuka och förebygger gärna sjukdom med vaccin.

P
harry73 harry73 skrev:
Sedan beror trycket på vården inte bara Covid, men även vanlig influensa (och halkolyckor skrev någon)
Regionerna kanske borde erbjuda vaccination mot halkolyckor? Vaccination mot vanlig (säsongs-)influensa finns ju redan att få,

Redigerat:
P
S SnickareHobb skrev:
Vaccinerade smittar lika bra som ovaccinerade. Vaccinet skyddar dig själv. Inte andra.
Varifrån kommer denna desinformation?

Ibland blir jag lite uppgiven över hur bra Putin lyckas med sin маскировка.

P
S Surly skrev:
En friskare befolkning hade inneburit en himla massa färre sjukhusinläggningar i väldigt många olika sjukdomar. Men myndigheter och regeringar världen över har samstämmigt valt att satsa allt på ett kort, Vaccinering. Hela första året innan vaccinen fanns tillgängliga hörde man kunnat göra väldigt mycket för att minska belastningen på sjukvården genom men tilltron till läkemedel och symtomlindring är helt enkelt för stor.
Vaccination är inte symtomlindring. Det är tvärtom ett av de bättre sätten att förhindra symtom genom att förhindra sjukdom.

Vad tycker du att världens regeringar borde ha gjort året innan vaccin fanns tillgängligt för att lindra symtomen av covid-19?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Japp det går så att säga följa med nyheterna och ju fler som vaccinerade sig så kommer det bli fler som kommer hamna inom sjukvården.
Jag är osäker på vad du menar. Du menar väl inte att ju fler som vaccinerar sig desto fler hamnar på sjukhus?

P
K Kurtivan skrev:
Hörde som hastigast imorse på P1 om en forskning gjord på munskydd. Det var en civilingenjör som arbetade med industriell forskning, alltså inte medicinsk. Där kom man fram till att munskyddet inte spred salivdropparna utan de samlades i munskyddet, men OM man nyste eller hostade blev det en ketchupeffekt, alltså att de blåste ut! Munskydd ska alltså bytas med visst intervall var slutsatsen.
Det låter som en rimlig åtgärd om resultatet är korrekt, men munskydd är så pass billiga att man gärna kan byta ut dem regelbundet bara för att vara på den säkra sidan.

Att låta munskyddet vara oanvänt en tid borde dock få samma effekt. SARS-CoV-2 lär inte överleva någon längre tid utanför en värdkropp. (Om överleva är rätt term).

P
P pmd skrev:
Pfizers covidmedicin verkar vara lovande. Merck tycktes ha något på gång också, men i slutändan var det så bra som man trodde.
INTE så bra som man trodde. Försent att redigera.

P pmd skrev:
Jag är osäker på vad du menar. Du menar väl inte att ju fler som vaccinerar sig desto fler hamnar på sjukhus?
Det blir ju fler och fler som vaccinerar sig men samtidigt blir det ju flera som vaccinet avtar för vaccinet finns ju inte kvar i kroppen för evigt.

P pmd skrev:
Den där sortens argumentation kallas för "halmgubbe".
Förstår inte varför man inte skulle ha på sig munskydd i lokaltrafiken bara för att man är vaccinerad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.