817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Förklaringen till varför det fungerar kanske finns i någon av sökträffarna av:S SnickareHobb skrev:
google(third dose pfizer omicron)
Att det fungerar går att läsa de flesta av de sökträffarna.
Förutom risken att överbelasta sjukvården igen (omikron är ju väldigt smittsam) så ökar en stor smittspridning av omikron risken för en ny mutation. Nästa mutation är kanske inte lika snäll.
Jag tvivlar på att det blir nödvändigt med så korta intervall, men vi får se hur det går.S SnickareHobb skrev:
Nej, givetvis inte.
Risken är liten för det.S SnickareHobb skrev:
Det är större risk att får allvarliga men av att bli sjuk i covid-19. Har inte du varit med i tråden så länge att du kommer ihåg att det redan är utrett?
Vaccinationsbeviset gäller inte för evigt utan att det måste förnyas med jämna mellanrum och då reflekteras aktuell vaccinationsstatus. Något annat vore vansinnigt.S SnickareHobb skrev:
För tillfället tycker jag dock att vaccinpasset är lite skakigt. Jag hämtade ett covidbevis den första juli och det gällde till 2021-09-29, Bara tre månader alltså. Jag upptäckte det förra veckan så jag provade att skaffa ett nytt covidbevis, fast nu kallas de för vaccinationsbevis. Då fick jag ett som är giltigt till 2022-06-07 utan att min vaccinationsstatus hade ändrats.
Eftersom det står i vaccinationsbeviset när jag senast vaccinerades så får förstås den som läser beviset en chans att avgöra om jag är tillräckligt vaccinerad eller inte. I situationer där vaccinationsbeviset bara läses av och man ser om det är giltigt kommer jag dock att slinka igenom trots en lite undermålig vaccinationsstatus.
Det måste stramas upp en del, tror jag.
Den här veckan fick jag dock min tredje dos covid-19-vaccin så det ska bli intressant hur länge ett nytt vaccinationsbevis gäller.
Jag hoppas och tror att det inte blir så. Alla över 65 erbjuds gratis vaccinering mot säsongsinfluensa varje senhöst. Själv har jag tagit den sprutan de senaste åren, men än så länge får jag betala själv.S SnickareHobb skrev:
Förhoppningsvis kommer det att bli på ett liknande sätt med covid-19-vaccination om smittan blir endemisk. En del av oss gillar helt enkelt inte att bli sjuka och förebygger gärna sjukdom med vaccin.
Vaccination är inte symtomlindring. Det är tvärtom ett av de bättre sätten att förhindra symtom genom att förhindra sjukdom.S Surly skrev:En friskare befolkning hade inneburit en himla massa färre sjukhusinläggningar i väldigt många olika sjukdomar. Men myndigheter och regeringar världen över har samstämmigt valt att satsa allt på ett kort, Vaccinering. Hela första året innan vaccinen fanns tillgängliga hörde man kunnat göra väldigt mycket för att minska belastningen på sjukvården genom men tilltron till läkemedel och symtomlindring är helt enkelt för stor.
Vad tycker du att världens regeringar borde ha gjort året innan vaccin fanns tillgängligt för att lindra symtomen av covid-19?
Det låter som en rimlig åtgärd om resultatet är korrekt, men munskydd är så pass billiga att man gärna kan byta ut dem regelbundet bara för att vara på den säkra sidan.K Kurtivan skrev:Hörde som hastigast imorse på P1 om en forskning gjord på munskydd. Det var en civilingenjör som arbetade med industriell forskning, alltså inte medicinsk. Där kom man fram till att munskyddet inte spred salivdropparna utan de samlades i munskyddet, men OM man nyste eller hostade blev det en ketchupeffekt, alltså att de blåste ut! Munskydd ska alltså bytas med visst intervall var slutsatsen.
Att låta munskyddet vara oanvänt en tid borde dock få samma effekt. SARS-CoV-2 lär inte överleva någon längre tid utanför en värdkropp. (Om överleva är rätt term).