295 599 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Statistik går att förvränga. Men den kan också vara väldigt objektivt, som tex servicebehov.Maskintok skrev:
Det är sant och det visar även på det jag hänvisat till hela tiden.AndersMalmgren skrev:
statistik går att tyda som man vill..
Man behöver inte ens vara idiot för detta..
Det har vissa visat redan... såna vi inte får diskutera här..
Ja ingenting är förevigt, det måste man ha klart för sig. Givetvis kommer nya saker som kan gå sönder i en elbil som inte finns i en fossilbil. Laddsystem/batterimanagement, styrning av elmotor och elmotorn själv förstås. Men, i mitt huvud är det så att de jobbiga systemetn i en fossil drivlina tex avgasreningssystem, kamdrivning mm, inte har någon motsvarighet i elbilen.Maskintok skrev:
Att tesla vågar ge lång garanti utan krav på service osv, visar att tiden har ändrats. Jag är dock lika säker på att VW som nu dundrar ut sina första generationer av elbilar kommer se barnsjukdomar vi inte anat oss till ännu, allt annat vore konstigt.
självklart.MathiasS skrev:Ja ingenting är förevigt, det måste man ha klart för sig. Givetvis kommer nya saker som kan gå sönder i en elbil som inte finns i en fossilbil. Laddsystem/batterimanagement, styrning av elmotor och elmotorn själv förstås. Men, i mitt huvud är det så att de jobbiga systemetn i en fossil drivlina tex avgasreningssystem, kamdrivning mm, inte har någon motsvarighet i elbilen.
Att tesla vågar ge lång garanti utan krav på service osv, visar att tiden har ändrats. Jag är dock lika säker på att VW som nu dundrar ut sina första generationer av elbilar kommer se barnsjukdomar vi inte anat oss till ännu, allt annat vore konstigt.
Och de delar vi slipper, slipper vi ha åkommor ifrån, vilket är en trevlig sak bara det.
Men med ny teknik kommer nya defekter och nya utmaningar/upplevelser..
Ska bli spännande att se vad framtiden ger...
Det gör du ju vist. Vilken skillnad skulle det vara menar du?Maskintok skrev:
Så fort någon ens nämner ordet statistik så säger du ju att den inte är att lite på.
Jag försöker så gott jag kan att linda in mina otrevligheter men det är inte alltid lätt.
Du å andra sidan sitter och häver ur dig saker som jag ärligt talat inte tror är menat som otrevligt men att det ändå blir det.
Du är så självgod i dina uttalanden om din egen kunskap om hur länge saker och ting att du i princip pissar på alla de tusentals fordonsingenjörer som pluggat en massa år och sedan arbetat heltid i massor av år för att bli expert på sin komponent/system.
Maskintok har bytt ett rattstångslager på en volvo, så han vet att all deras statistik kring livslängd på komponenterna är helt fel och kan bortses ifrån.S Stuff skrev:
Nej all statistik går inte att tyda som man vill. Statistik kan vara spretig och det kan lämna utrymma för spretiga tolkningar.Maskintok skrev:
Det finns också statistik som är orubblig fakta.
Du får det att låta som att statistik går att förvränga och därför är ingen statistik att lite på.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Bra exempel var ju sysselsättning vs arbetslöshet. Man ändrar på begreppen. De flesta är för oinsatta och tror man pratar om arbetslöshet men sysselsättning räcker du går på någon flummig kurs hos Arbetsförmedlingen.
skrev inte all.S Stuff skrev:
Och det handlar ganska mycket om vilken statistik du kan få tag på också.
Men klart du kan tolka statistik åt fanders bara du vill..
som igår på nyheterna.AndersMalmgren skrev:
arbetslösheten har gått ner enligt statistik..
Men ökat minuten senare när man väger in långtidsarbetslösa...
Och vilken statistik man själv lite selektivt kan välja att kika på ellerMaskintok skrev:
Statistik som används i nåt politiskt spel kan jag mycket väl tänkta mig vrids och vänds så det står härliga till.
Men om vi backar bandet. Nu handlade diskussionen om hur länge saker och ting håller.
Varför skulle någon tillverkare välja att förvränga sådan statistik i sån omfattning att vi kan klassa den som opålitlig och istället välja att använda dina kunskaper som fakta?
Varför skulle de använda mig som referens?S Stuff skrev:Och vilken statistik man själv lite selektivt kan välja att kika på eller
Statistik som används i nåt politiskt spel kan jag mycket väl tänkta mig vrids och vänds så det står härliga till.
Men om vi backar bandet. Nu handlade diskussionen om hur länge saker och ting håller.
Varför skulle någon tillverkare välja att förvränga sådan statistik i sån omfattning att vi kan klassa den som opålitlig och istället välja att använda dina kunskaper som fakta?
lyssna på useless och dennes inlägg, men då kan du lika gärna trycka på ignorera mig.
Annars så var och är VWs fanatiska diesel skandal fakta nog på varför tillverkare väljer att mixtra lite med statistik..
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Signifikant för denna och alla andra debatter i "samhället", folk använder brus som fakta och argumenterar, och i vissa fall tar beslut, utifrån detta.S Stuff skrev:Strunt!
Både fossila motorer och elmotorer har funnits så länge så det finns mycket välgrundad statistik på hur länge saker och ting håller. Visst kan det alltid finnas måndagsexemplar men i genomsnitt vett tillverkarna exakt hur länge saker och ting håller, ner på komponentnivå.
Måndagsexemplar som journalister ofta hakar upp sig på har inte ens i statistiken och göra, de så så försumbart få.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg