817 395 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det är förstås ett förenklat räkneexempel. Ju fler som är smittade desto färre finns det att smitta och så småningom klingar smittspridningen därför av. Det tar förmodligen mer tid, alltså, men till slut är större delen av befolkningen smittad.harry73 skrev:
Menar du Timbrolänken?tusenett skrev:
https://timbro.se/smedjan/den-politiska-covidgalenskapen-maste-fa-ett-slut/
Ja, jag läste hela artikeln.
Det är kanske lite krasst krämaraktigt att tilldela människor värden överhuvudtaget?M mickef skrev:
En joker i den leken är den tredje vaccineringen.harry73 skrev:Spelar ingen roll om jag tycker att det gör något eller inte. Siffran kommer att öka om vi får in Omikron på riktigt.
Pfizer har 70% skydd mot sjukhusinläggning vid Omikron, så har man
20% ovaccinerade och 80% vaccinerade i en för övrigt homogen befolkning, kommer fördelningen på sjukhuset bli 45% ovaccinerat och 55% vaccinerat. Nu är befolkningen inte homogen och är det framförallt vaccinerade som ligger i riskgruppen, så vaccinerade kommer att vara en tydlig majoritet på sjukhuset.
Givetvis har de rätt till sin åsikt. Däremot har de inte rätt att äventyra andra människors liv och hälsa. Den som inte vill vaccinera sig har all rätt i världen att låta bli, men den har ingen rätt att som en potentiellt smitthärd vistats bland andra människor utan förbehåll.snuttjulle skrev:
Nu klippte du ut en mening som inte jag har skrivit utan citerat från den länken från DN. Bra om du läser hela sammanhanget.P pmd skrev:
Det kostar mig pengar när sjukvården blir överbelastad.M mickef skrev:Vem "säger nej till varje form av gemensamt ansvar?" Vem leker med tändstickor?
En åsikt medför inga konsekvenser överhuvudtaget, däremot om du kväser den.
De som utsätter sig för svår sjukdom och död är egoister som försöker sabotera sjukvården? Kan ni inte bättre? Ni är ju skyddade gotta er åt det och gå vidare.