817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Råd och rekommendationer är det som svenska myndigheter får komma med. Gäller både Boverket och Folkhälsomyndigheten. Sådana utgår från lagtexten och ger besked om hur lagen ska efterföljas. Man får som enskild person göra något som följer lagen bättre än vad råden och rekommendationerna säger men inte tvärtom.S sonabr4000 skrev:Nåt jag undrat sedan början av pandemin är ordvalet från olika svenska informationskällor.
I ena andetaget pratar man om "rekommendationer" eller "råd" - i nästa sägs det "restriktioner"
Sen sägs "strängare rekommendationer"... - vad är det?
En rekommendation känns (åtminstone för mig) betydligt vagare och (tyvärr) mer "frivillig".
Varför detta velande fram och tillbaka ?
Om jag förstått rätt så har andra länder restriktioner - punkt. Men jag kanske missförstått?
Restriktioner är ett samlingsbegrepp för åtgärder som tas till för att begränsa t.ex. smittspridningen.
De kan vara något som en myndighet har kommit med eller vara en lag som en riksdag har beslutat om. Svenska riksdagen har tagit en lag som kallas för pandemilagen och det var med stöd i den lagen som regeringen kunde utfärda tvingande bestämmelser om max antal på allmänna sammankomster och offentliga tillställningar etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Och hur stor andel av befolkningen är dubbel- eller trippelvaccinerad i de grupper där omikron sprids?P pegr skrev:
Hur stor andel av de som ligger på sjukhusen är dubbel- eller trippelvaccinerade?
De svaren är nödvändiga för att avgöra hur det går.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jag vet inte varifrån och hur ofta som den webbplatsen hämtar aktuella antal från intensivvårdsregistret men SVT gör det var 30:e minut. Det är 67 nu vilket är en ökning med 43 % på 7 dagar och det har varit en uppåtgående trend sen 24 nov.harry73 skrev:
Efter att en restriktion har börjat gälla tar det närmare 3 veckor innan det märks på IVA så restriktioner måste sättas in i god tid innan det blir för besvärligt på IVA. Du må tycka att 67 st är lite men det påverkar sjukvården. 6 st i Jönköping är en besvärlig situation för en region i den storleken. Läste du vad Jonobe skrev om IVA-platserna i Skåne för ett tag sen?
Jag vägrar vinterdäck eftersom:
-Det är min bil, mitt val, min frihet
-Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom av studier från tillverkarna.
-Min granne var med om en olycka trots att han hade vinterdäck.
-Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.
-Jag vet inte vad de är gjorda av.
-Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi ska köpa däck och de bli rika.
Och förresten uppfann däckjättarna snö och spred den på natten när du sov.
Utbilda dig, öppna ögonen, sluta vara en död fisk!
Vinterdäck - jag säger nej!
-Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom av studier från tillverkarna.
-Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.
-Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi ska köpa däck och de bli rika.
???????????Nissens skrev:Jag vägrar vinterdäck eftersom:
Jag vet att restriktioner inte är frivilliga - det har jag aldrig skrivit.B b8q skrev:Vi har väl haft restriktioner som inte är frivilliga (som t.ex. maxantal i publik och sånt), likaväl som rekommendationer (som t.ex. håll avstånd, jobba hemifrån, och använd munskydd i kollektivtrafiken).
Restriktionerna tar man till när smittspridningen är på väg att bli för hög.
Så jag tycker inte det är något direkt velande.
De flesta länder har nog både och.
Nåt jag ställde mig undrande till vad "råd" och "strängare rekommendationer" betyder.
Problemet är (som jag ser det) att man blandar friskt med begreppen i samma meningar ibland och skapar otydlighet. Har märkt det på att en del har olika uppfattning om vad som gäller.BirgitS skrev:Råd och rekommendationer är det som svenska myndigheter får komma med. Gäller både Boverket och Folkhälsomyndigheten. Sådana utgår från lagtexten och ger besked om hur lagen ska efterföljas. Man får som enskild person göra något som följer lagen bättre än vad råden och rekommendationerna säger men inte tvärtom.
Restriktioner är ett samlingsbegrepp för åtgärder som tas till för att begränsa t.ex. smittspridningen.
De kan vara något som en myndighet har kommit med eller vara en lag som en riksdag har beslutat om. Svenska riksdagen har tagit en lag som kallas för pandemilagen och det var med stöd i den lagen som regeringen kunde utfärda tvingande bestämmelser om max antal på allmänna sammankomster och offentliga tillställningar etc.
Ok, "velande" tar jag tillbaka men det skapar otydlighet.B b8q skrev:Vi har väl haft restriktioner som inte är frivilliga (som t.ex. maxantal i publik och sånt), likaväl som rekommendationer (som t.ex. håll avstånd, jobba hemifrån, och använd munskydd i kollektivtrafiken).
Restriktionerna tar man till när smittspridningen är på väg att bli för hög.
Så jag tycker inte det är något direkt velande.
De flesta länder har nog både och.
Jag tyckte att det var väldigt märkligt när statsministern sa i en presskonferens att de som inte var vaccinerade än ska göra det nu.
Säger statsministern att man ska göra något, då borde det vara lag nu var det ju bara en konstig rekommendation med tveksam effekt
Säger statsministern att man ska göra något, då borde det vara lag nu var det ju bara en konstig rekommendation med tveksam effekt