Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
blackarrow blackarrow skrev:
Dokumentet presenterat av Willgert på ett förföriskt lugnt pedagogiskt förtroendeingivande sätt utan tittaren har en aning om det han säger är felaktigt och feltolkat. Inte ens hans gäst som skulle vara nån slags expert förstod vad han pratade om. Det framstår som någon konspiratoriskt hemlighet som avslöjats.

Konspiratoriskt lagda personer tar lätt till sig den här typen av alternativa ”nyheter” och låter dem bli deras ”sanningar”. Det blir någon slags polarisering där den grå trista sanningen/verkligheten inte har någon plats.
Nu är det flera år sedan jag tittat på Swebb tv men såg några program där Willgert intervjuade klimathotsförnekare.
Såg även en intervju med en svensk författare som skrivit en bok där han ansåg sig ha bevis på att familjen Rotschild ligger bakom en världsomfattande konspiration för att ta över världen och utradera nationerna "New World Order" alltså.

Metoden du beskriver så väl är den som används genomgående, han är skicklig. Oavsett ämne tycker den intervjuade sig ha genomskådat någonting som de flesta andra inte gjort. Det bygger alltid på en konspiratorisk världsbild, "vi har skådat ljuset" och däri ligger attraktionen.

Vi är de utvalda som lämnar det gamla bakom oss; tron på läkemedelsbolagen, tron på experterna, tron på demokratin, tron på MS media...det är budskapet som Willgert förmedlar på ett utstuderat sätt. Likheterna med människors upplevelse av religion är slående.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Nu förstår jag inte. Det finns ju till och med koksaltlösning i Pfizers vaccin, men ändå kan det intravenöst injicerat vaccin ge smaksak metall i munnen?
Ops, inte föll bort. Skulle skrivit:

Nu förstår jag inte. Det finns ju till och med koksaltlösning i Pfizers vaccin, men ändå kan inte intravenöst injicerat vaccin ge smaksak av metall i munnen?

KristinaRT
Av de förgyllda sprutorna eller av koksaltlösning generellt?
Jag tillhör dem som inte får metallsmak…
Nu förstår jag inte. Det finns ju till och med koksaltlösning i Pfizers vaccin, men ändå kan det intravenöst injicerat vaccin ge smaksak metall i munnen?
Klart att du kan få metallsmak i munnen av vaccin, men det är inte diagnostiskt.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
harry73
Från Aftonbladets corona rapportering
dag kl 04:04av Hans Österman

I Danmark har 114 personer smittats av omikron trots att de fått tre doser vaccin. Det visar siffror från Statens seruminstitut, landets motsvarighet till Folkhälsomyndigheten.

Totalt hade Danmark på fredagen registrerat 1 280 fall av omikron, antingen genom så kallad helgenomsekvensering eller pcr-test som kan göra skillnad på virusvarianter.

Av dessa har 956 personer (74,7 procent) fått två vaccindoser, 33 stycken (2,6 procent) har fått en dos och 177 (13,8 procent) är ovaccinerade.

De 114 personer som fått tre sprutor utgör 8,9 procent av fallen. Sammanlagt har därmed 83,6 av de omikronsmittade fått minst två doser vaccin.

Vaccinprofessorn Matti Sällberg på Karolinska institutet, säger till DN att man inte ska stirra sig blind på genombrottsinfektionerna:

– Det farliga är inte att smittas, det farliga är att bli sjuk. De som har vaccinerats blir inte allvarligt sjuka i samma utsträckning som ovaccinerade. Vi ser också att de som är vaccinerade kan ha en lägre virusmängd om utsöndrar virus under en kortare tid när de smittas.
Så bland omikronsmittade
8,9% 3 doser
74,7% 2 doser
2,6% 1 dos
13,8% ovaccinerad

I hela befolkningen är fördelningen:
18,7% 3 doser
58,2% 2 doser
2,5% en dos
20,6% ovaccinerad

Min slutsats blir då att en påfyllnadsdos ökar skyddet ordentligt och att de ovaccinerade har en lägre risk att smittas med omikron än de vaccinerade.
Det beror troligtvis inte på vaccinet, men på vilka fortfarande är ovaccinerade (barn folk med genomgången infektion och folk utanför riskgrupperna, men ändå.

A
harry73 harry73 skrev:
Från Aftonbladets corona rapportering

Så bland omikronsmittade
8,9% 3 doser
74,7% 2 doser
2,6% 1 dos
13,8% ovaccinerad

18,7% 3 doser
58,2% 2 doser
2,5% en dos
20,6% ovaccinerad

Min slutsats blir då att en påfyllnadsdos ökar skyddet ordentligt och att de ovaccinerade har en lägre risk att smittas med omikron än de vaccinerade.
Det beror troligtvis inte på vaccinet, men på vilka fortfarande är ovaccinerade (barn folk med genomgången infektion och folk utanför riskgrupperna, men ändå.
Det är färre ovaccinerade som är smittade, men det betyder inte nödvändigtvis att de har lägre risk att bli smittade.

Det kan bero på att det finns fler vaccinerade än ovaccinerade.

Det kan också bero på att ovaccinerade tar mindre risker för att utsätta sig för smitta eftersom de vet att de är oskyddade medan de vaccinerade tror de är skyddade och tar större risker.

Korrelation innebär inte automatiskt kausalitet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
tusenett skrev:
Det är färre ovaccinerade som är smittade, men det betyder inte nödvändigtvis att de har lägre risk att bli smittade.
Jo, det är precis det det betyder, men jag tror inte att det är pga mer eller mindre riskfyllt beteende, men att det är barn och andra personer med låg risk

BirgitS
tusenett skrev:

Det kan bero på att det finns fler vaccinerade än ovaccinerade.

Det kan också bero på att ovaccinerade tar mindre risker för att utsätta sig för smitta eftersom de vet att de är oskyddade medan de vaccinerade tror de är skyddade och tar större risker.

Korrelation innebär inte automatiskt kausalitet.
Samt om smittspridningen hittills varit på arbetsplatser (som julbordet i Norge) så tar det ett tag tills ovaccinerade barn smittas. Tre doser har nog framför allt getts till de äldsta i Danmark liksom i Sverige och dessa har under hela pandemin varit en grupp med en lägre andel sjuka och när de har blivit sjuka så har det varit i ett senare läge, de smittas i andra/tredje hand.

Det är alltså alldeles för tidigt och alldeles för få fall för att veta något alls egentligen.

• Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
18,7% 3 doser
58,2% 2 doser
2,5% en dos
20,6% ovaccinerad
DN skriver att enligt ECDC har 82 procent av den danska befolkningen vaccinerats med (minst) två doser.

SVT skriver:
Enligt en rapport från den brittiska hälsosäkerhetsmyndigheten UKHSA ger två vaccindoser inte ett tillräckligt skydd mot omikron – medan tre doser ger ett skydd på 70-75 procent. Det efter en analys av 581 smittade i Storbritannien. Rapportförfattarna understryker att siffrorna är osäkra och kan komma att ändras efter ytterligare studier.

Redigerat:
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
skriver att enligt ECDC har 82 procent av den danska befolkningen vaccinerats med (minst) två doser.
Skärmdump av vaccinationsstatistik med diagram och siffror, visar doser och andel vaccinerade i befolkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Undrar om man kan få skattereduktion i år.
Om man inte har vaccinerat sig..

P
Av de förgyllda sprutorna eller av koksaltlösning generellt?
Jag tillhör dem som inte får metallsmak…
Det beror nog på om sprutorna är förgyllda på in- eller utsidan. :cool:

• Haha
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Undrar om man kan få skattereduktion i år.
Om man inte har vaccinerat sig..
Det borde nog vara tvärtom isåfall. Vaccinerade bidrar till lägre vårdkostnader.

• Gilla
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
T
M mickef skrev:
Vad i mitt inlägg får dig att spy galla?
Din egoism, den äcklar mig.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.