Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
harry73 harry73 skrev:
Inte ofta jag länkar till Timbro (är faktiskt första gången i mitt liv)
[länk]
Svend Dahl ignorerar en hel del. T.ex. att ökad smittspridning medför ökad risk för ytterligare mutationer. Nästa mutation som är mycket smittsam kan vara farligare.

Det enda raka är att se till att vi får flockimmunitet. När smittan är endemisk kan vi börja leva som vanligt igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Jag tror inte det handlar om det utan hur det blir enklare och enklare att dra in medborgarnas fri- och rättigheter ju fler gånger man gör det.
Staten har inte dragit in fler medborgerliga fri- och rättigheter än tidigare. FOHM har meddelat rekommendationer och allmänna råd och staten har begränsat offentliga sammankomster inomhus till 100 personer utan att arrangören behöver kräva vaccinationsbevis.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Visst låter det mycket. Å andra sidan är antalet på iva just nu 10% av maxbelastningen under våren 2020 och har antalet på iva minskat med 10% sedan september och med 85% sedan maj 2021.

Att IVA belastningen varierar över året och att många virussjukdomar ökar under vinterhalvåret är inte så märkligt.

Det är ingen domedagen, och der kommer inte heller hända i om kort
Det är rätt bra om inte situationen förvärras. Det gäller att mota Olle i grind. Om smittspridningen och belastningen på vården börjar minska igen så är det läge att tänka på att ändra rekommendationer och allmänna råd.

Ett annat alternativ vore att vägra ovaccinerade vård. Då skulle smittspridningen antagligen stabiliseras på låg nivå efter ett tag, men det alternativet är väl sämre än de små restriktioner vi har nu?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
S sonabr4000 skrev:
Nåt jag undrat sedan början av pandemin är ordvalet från olika svenska informationskällor.
I ena andetaget pratar man om "rekommendationer" eller "råd" - i nästa sägs det "restriktioner"
Sen sägs "strängare rekommendationer"... - vad är det?
En rekommendation känns (åtminstone för mig) betydligt vagare och (tyvärr) mer "frivillig".
Varför detta velande fram och tillbaka ?
Om jag förstått rätt så har andra länder restriktioner - punkt. Men jag kanske missförstått?
I Sverige finns det mycket lite lagstöd för tvingande restriktioner i fredstid, så det blir mest rekommendationer och råd som vi medborgare förväntas följa frivilligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
S sonabr4000 skrev:
Ok, "velande" tar jag tillbaka men det skapar otydlighet.
Media kan förvisso skapa otydlighet genom att inte skriva begripligt och genom att journalister inte riktigt förstår vad de skriver.

Jag föreslår att du inhämtar information om smittläget för covid-19 via denna webplats: fohm.se
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och det gäller även för alla med lungcancer eller alla drunkningsolyckor
Båda dessa åkommor kan förvisso vara självförvållade men de smittar inte.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Så det spelar bara någon roll om gör livet besvärligt för vårdpersonalen?
I min enfald trodde jag att du menade att det handlade om patienternas lidande som var onödigt och det är ju fallet med väldig många saker. (T ex alla trafikolyckor med elsparkcykel)
En onödig ökad belastning på sjukvården ökar lidandet för folk som behöver vård för trafikolyckor.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
En onödig ökad belastning på sjukvården ökar lidandet för folk som behöver vård för trafikolyckor.
Och andra åkommor också förstås.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonobe skrev:
Då kan vi vara överens om att det är dåligt att röka, dricka alkohol då man är vid/på vatten, och att inte vaccinera sig mot covid19. (y)
Lidandet hos de som valt att inte vaccinerat sig och sedan hamnat på IVA med coronainfektion har väl inte många medlidande med.
Däremot känner nog de flesta empati för de som kanske inte får adekvat vård för vilka åkommor som helst pga en slutkörd vårdpersonal… och så för vårdpersonalen själv förstås….
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Aftonbladet skrev att FHI förväntade sig mellan 90 000 och 300 000 fall per dygn om några veckor i den takten är hela befolkningen smittad inom 2 till 8 veckor, tror de att det öht är möjligt?
Det är ett löjligt påstående från Norge och visar ännu en gång att myndigheter i land efter land försöker skrämma sin befolkning till lydnad. 300000 fall per dag har USA varit uppe som värst och 90000 har inte ens Spanien, Frankrike eller Storbritannien varit uppe i. Att då Norge med drygt 5 miljoner invånare skulle komma upp i de nivåerna är helt omöjligt.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lidandet hos de som valt att inte vaccinerat sig och sedan hamnat på IVA med coronainfektion har väl inte många medlidande med.
Däremot känner nog de flesta empati för de som kanske inte får adekvat vård för vilka åkommor som helst pga en slutkörd vårdpersonal… och så för vårdpersonalen själv förstås….
Allas lika värde gäller inte riktigt alla?
 
M mickef skrev:
Allas lika värde gäller inte riktigt alla?
Nja, jag tror många följer åsikten att alla är FÖDDA med lika (människo)värde - men det kan sedan påverkas upp eller ner beroende på hur man väljer att leva resten av sitt liv.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Staten har inte dragit in fler medborgerliga fri- och rättigheter än tidigare. FOHM har meddelat rekommendationer och allmänna råd och staten har begränsat offentliga sammankomster inomhus till 100 personer utan att arrangören behöver kräva vaccinationsbevis.
Klickade du ens på länken @harry73 postade innan du svarade?
 
  • Gilla
pegr
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, jag tror många följer åsikten att alla är FÖDDA med lika (människo)värde - men det kan sedan påverkas upp eller ner beroende på hur man väljer att leva resten av sitt liv.
Håller med, men att man tappar människovärde om man använder andra metoder att skydda sig själv och andra från smitta än att ta vaccin var en överraskning. Tolkar jag dig rätt att man kan öka människovärdet genom att t ex ta sprutan?
 
  • Haha
Krux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.