Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
Aftonbladet skrev att FHI förväntade sig mellan 90 000 och 300 000 fall per dygn om några veckor i den takten är hela befolkningen smittad inom 2 till 8 veckor, tror de att det öht är möjligt?
 
S
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju lite vad @Ulltand säger om det kära föregångslandet Norge som nu har den värsta smittökningen i hela Europa…

Är Norge helt kass nu? :crysmile::rofl:

”Norge har den kraftigaste ökningen av coronasmitta i hela Europa sett till antal per hundratusen invånare rapporterar NRK.”

[länk]
Det är nog vårt fel det också..;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Tyvärr är ju nästan samtliga där i onödan
Och det gäller även för alla med lungcancer eller alla drunkningsolyckor
 
Nissens Nissens skrev:
Jag vägrar vinterdäck eftersom:
-Det är min bil, mitt val, min frihet
-Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom av studier från tillverkarna.
-Min granne var med om en olycka trots att han hade vinterdäck.
-Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.
-Jag vet inte vad de är gjorda av.
-Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi ska köpa däck och de bli rika.
Och förresten uppfann däckjättarna snö och spred den på natten när du sov.
Utbilda dig, öppna ögonen, sluta vara en död fisk!
Vinterdäck - jag säger nej!
Repris?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
M mickef skrev:
Repris?
Tredje eller fjärde gången tror jag:rofl:
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Och det gäller även för alla med lungcancer eller alla drunkningsolyckor
Nej, det gör det absolut inte. Du kan ju prova att be om att få vaccin mot lungcancer… eller mot drunkning… :crysmile:

Lycka till med det.

Olyckor kan man aldrig skydda sig helt mot utan att begränsa livet kraftfullt, men mot att bli svårt sjuk i Covid kan man nästan det. Och väldigt enkelt dessutom.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Och det gäller även för alla med lungcancer eller alla drunkningsolyckor
Det har nog aldrig legat 50 personer på IVA i Sverige samtidigt pga lungcancer (all orsakas inte av rökning heller) eller drunkning.

För de allra flesta är det bra mycket lättare att vaccinera sig 2-3 gånger än att sluta röka eller hålla sig borta från vatten resten av livet...
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
harry73
Väldigt få med lungcancer har inte rökt och hälften av alla drunkningsolyckor var efter man hade druckit alkohol
Även de som drunknade idag var pga sjöfylleri
 
J
harry73 harry73 skrev:
Väldigt få med lungcancer har inte rökt och hälften av alla drunkningsolyckor var efter man hade druckit alkohol
Även de som drunknade idag var pga sjöfylleri
Då kan vi vara överens om att det är dåligt att röka, dricka alkohol då man är vid/på vatten, och att inte vaccinera sig mot covid19. (y)
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Det har nog aldrig legat 50 personer på IVA i Sverige
Så det spelar bara någon roll om gör livet besvärligt för vårdpersonalen?
I min enfald trodde jag att du menade att det handlade om patienternas lidande som var onödigt och det är ju fallet med väldig många saker. (T ex alla trafikolyckor med elsparkcykel)
 
S
harry73 harry73 skrev:
Jag tyckte att det var väldigt märkligt när statsministern sa i en presskonferens att de som inte var vaccinerade än ska göra det nu.
Säger statsministern att man ska göra något, då borde det vara lag nu var det ju bara en konstig rekommendation med tveksam effekt
Ja, där sken tyvärr faktiskt otydligheten igenom som ett exempel på ordval/begreppsval.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Så det spelar bara någon roll om gör livet besvärligt för vårdpersonalen?
I min enfald trodde jag att du menade att det handlade om patienternas lidande som var onödigt och det är ju fallet med väldig många saker. (T ex alla trafikolyckor med elsparkcykel)
Visst har du rätt i det. Men det är givetvis skillnad på olika riskbeteenden, och det krävs olika insatser av individen och samhället att riskminimera. För de flesta är det orimligt att låta bli att åka bil för att man kan krocka, eller att hålla sig inomhus hela vintern för att man kan halka. Att ta på sig säkerhetsbälte är ändå ett lätt sätt att minska riskerna om det trots allt sker än olycka - precis som att vaccinera sig. Elsparkcyklarna borde förbjudas dock....
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Då kan vi vara överens om att det är dåligt att röka, dricka alkohol då man är vid/på vatten, och att inte vaccinera sig mot covid19. (y)
Ändå finns det en stor skillnad. De första 2 handlar om ohälsosamma saker som man inte ska ta. Den tredje är ett vaccin som man ska ta
 
harry73
J Jonobe skrev:
Elsparkcyklarna borde förbjudas dock....
Härligt att vi kan vara överens :D(y)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Jag tyckte att det var väldigt märkligt när statsministern sa i en presskonferens att de som inte var vaccinerade än ska göra det nu.
Säger statsministern att man ska göra något, då borde det vara lag nu var det ju bara en konstig rekommendation med tveksam effekt[/QU
S sonabr4000 skrev:
Problemet är (som jag ser det) att man blandar friskt med begreppen i samma meningar ibland och skapar otydlighet. Har märkt det på att en del har olika uppfattning om vad som gäller.
Jag har märkt det i min omgivning också.
Vissa (särskilt vacc-motståndare) vill gärna lägga tyngdpunkten angående försiktighetsåtgärder med "att det är ju bara rekommendationer - inget att bry sig om".
Tråkigt och onödigt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.