295 599 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Trams. Är du så naiv eller bara spelar du?H Harald Blåtumme skrev:Av erfarenheter från hur det går till med politiska beslut i Sverige så kan man nog på goda grunder anta att det är likartat i vårt broderland Finland. Det handlar om politiker som är dåligt informerade och inte kompetenta i de frågor de är satta att besluta om, känsliga för diverse påverkanskampanjer där man i detta fallet får anta att US-folket är extra duktiga på marknadsföring.
Naturligtvis är det teknisk utvärdering som fäller avgöranden, som politiker sedan får förhålla sig till.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Inte bara duktiga på marknadsföring även duktiga på att hota med utebliven import in till USA från Finland.H Harald Blåtumme skrev:Av erfarenheter från hur det går till med politiska beslut i Sverige så kan man nog på goda grunder anta att det är likartat i vårt broderland Finland. Det handlar om politiker som är dåligt informerade och inte kompetenta i de frågor de är satta att besluta om, känsliga för diverse påverkanskampanjer där man i detta fallet får anta att US-folket är extra duktiga på marknadsföring.
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Jag väljer att inte bemöta detta inlägg, det faller på att du förutsätter saker som jag redan sagt att jag har anledning att betvivla. Du har en uppfattning, jag har en annan uppfattning.F frasen_36 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Det är väl BVR som styr idag, men med sin EWS och möjlighet att använda Meteor roboten så står sig Gripen väldigt bra i BVR.P pmd skrev:I vilka avseenden? JAS-39 är förvisso inte lika smygande som F-35, och det kan kanske spela roll ibland.
Annars är det radarsystem med målsökning, målföljning och hur bra robotar som flygplanet kan bära (och faktiskt bär i skarpt läge!) som spelar roll. Samt inte att förglömma, svängprestanda.
I det senare sammanhanget bör man också ta hänsyn till vilken slags automatkanon som sitter i respektive flygplan. Kanonen i F-35 har en klenare kaliber.
Att F-35B är ett STOVL-flygplan är kanske viktigt för USMC men kortfältsprestandan hos JAS-39 är nog lika viktig för andra användare. Tiden för klargörning (och underhållsbehovet) tror jag är viktigare än båda föregående egenskaper.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Man hade kunnat utnyttja spillvärme från kärnkraft också men det gör man inte pga rädsla och politik.hsd skrev:I ett kraftvärmeverk produceras el, och den värme som bildas överförs till fjärrvärmesystemet. På så sätt utnyttjas det använda bränslet maximalt. Därför är kraftvärmen väldigt resurseffektiv. Dessutom är det en stor tillgång för energisystemet eftersom elen kan produceras helt oberoende av väder och årstid. Idag kommer ungefär 9 procent av den producerade elen i Sverige från kraftvärme.
I vår kommun sa chefen för förvaltningen att de prioriterar snöröjning och ser trafiksäkerhet som högsta prioritet.Maskintok skrev:
Det snöade förra onsdagen, de har inte röjt något alls. Viktiga vägar för räddningstjänsten går inte att köra på. Jag ska roffa åt mig en hjulinställning av de nu då bilen blir ju fan skadad när man ska till och från jobbet.
Alla idrottsanläggningar har varit stängda snart i en vecka. De har inte rensat taken ännu.
Budgeten för snöröjningen tog slut i februari, alltså förra vinterns enda snö.
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Ja man får förmoda att de utvecklat en skicklighet även i dessa avseenden, i utkanterna av ”marknadsföring”. Men skit samma, de är nog inte värre än en del andra.AndersMalmgren skrev:
Överlag så finns det en stor mängd upphandlingar och affärer som man kan tycka skulle må bra av litet öppenhet och offentlig granskning vad gäller försvarssamarbeten men det funkar ju inte så, det omgärdas av höggradig sekretess vilket är begripligt i sig.
Finns egentligen inte så mycket att säga om dessa beslut från vare sig Sveriges eller grannländers sida, det omgärdas av mycket större system och det vore orätt att beskylla beslutsfattare för inkompetens så jag tar tillbaka det.
Bara som ett exempel så har Sverige relativt nyligen implementerat Patriot i en moderniserad version, ett robotförsvar. Vi är lika insyltade som grannländerna i teknikberoendet såväl som det ekonomiska/kompetensmässiga kring det hela.
Som svensk är jag litet stolt att bla SAAB håller sig väl framme i framkanten på många teknologier men jag förstår givetvis att detta bara är en kugge i ett mycket större sammanhang.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Absolut är vi beroende. Även gripen har teknik från USA. Som motornH Harald Blåtumme skrev:Ja man får förmoda att de utvecklat en skicklighet även i dessa avseenden, i utkanterna av ”marknadsföring”. Men skit samma, de är nog inte värre än en del andra.
Överlag så finns det en stor mängd upphandlingar och affärer som man kan tycka skulle må bra av litet öppenhet och offentlig granskning vad gäller försvarssamarbeten men det funkar ju inte så, det omgärdas av höggradig sekretess vilket är begripligt i sig.
Finns egentligen inte så mycket att säga om dessa beslut från vare sig Sveriges eller grannländers sida, det omgärdas av mycket större system och det vore orätt att beskylla beslutsfattare för inkompetens så jag tar tillbaka det.
Bara som ett exempel så har Sverige relativt nyligen implementerat Patriot i en moderniserad version, ett robotförsvar. Vi är lika insyltade som grannländerna i teknikberoendet såväl som det ekonomiska/kompetensmässiga kring det hela.
Som svensk är jag litet stolt att bla SAAB håller sig väl framme i framkanten på många teknologier men jag förstår givetvis att detta bara är en kugge i ett mycket större sammanhang.