V växelventil skrev:
Men fixar kompressorn legionella körningen utan patron.
Vi stängde av legionellakörning eftersom övre gräns för intervallet för VV är satt till över 55 grader. Så i princip kommer den köra ”legionella körning” i princip varje dag.

ska hålla koll så VV går över 55 med jämna mellanrum (på kompressor) annars aktiverar vi ju legionella körning.

M mendlock skrev:
22 kwh tycker jag också låter helt normalt. Jag förväntade mig 20kwh-30kwh, eller så.
Men, problemet är ju att min totalförbrukning av el var 170kwh för samma dygn.
Och det är lika mycket, om inte mer, än det var innan då vi hade en gammal elpatron från 70-talet, innan jag satte in Bergbvärmepumpen.

Det är ju det som är själva poängen i min fråga. Totala dygnselförbrukningen är konstant trots att vi satt in bergvärmepump.
villa från -67
20 st element från -67 (gjorda för framledningstemp på 70-80 grader c?)
120 kWh står det på luftvatten vpn dagsförbrukning
-4 grader ute

Jag gissar på att om vi byter radiatorerna mot några som passar för låg framledningstemp så löser det lite av problemet.

Sedan jobbar systemet nog bäst när det är runt 10 grader ute.

Dec, jan och feb kommer bli dyra uppvärmningsmånader. Styrpanel för uppvärmningssystem som visar temperatur och inställningar i en mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas du löser ditt problem.

En annan sak, eftersom det kommit upp. Jag är inte missnöjd med BGE. Kommunikationen med dem har varit bra hela vägen och, om det nu visar sig löst med mjukvara, så klandrar jag dem verkligen inte.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför skulle den inte göra det? Min pump värmer normalt upp vattnet till 64C. Just nu 59,7.
Lycka till den dagen när du är bortrest och kompressorn stannar när det är så här kallt.Skulle få sparken direkt om jag skulle göra så ute hos enn kund.Är det i toppen den visar temperaturen eller botten på beredaren?

Redigerat:
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Vi stängde av legionellakörning eftersom övre gräns för intervallet för VV är satt till över 55 grader. Så i princip kommer den köra ”legionella körning” i princip varje dag.

ska hålla koll så VV går över 55 med jämna mellanrum (på kompressor) annars aktiverar vi ju legionella körning.
Tycker det är vansinningt att stänga av patron speciellt när det är så här kallt och är du bortrest och kompressorn stannar.Du kan ju ställa inrervallen för legionella om det skulle vara problemmet.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det gör alla bvp sedan minst 15 år tillbaka. Inga problem att få upp hetgasen mot 90 grader
Vad har hetgas att göra med varmvatten?

V växelventil skrev:
Tycker det är vansinningt att stänga av patron speciellt när det är så här kallt och är du bortrest och kompressorn stannar.Du kan ju ställa inrervallen för legionella om det skulle vara problemmet.
jag har inte stängt av patronen. Det har jag skrivit flera gånger redan.

• Gilla
Niktur
  • Laddar…
M mendlock skrev:
jag har inte stängt av patronen. Det har jag skrivit flera gånger redan.
Okej bra men 60 grader borde du låta den köra och intervallerna kan du ju ställa.

Okej. Nu har bergvärmen verkat ”fungera” sedan igår klockan 15.

Såhär säger mitt elbolag om förbrukning el får gårdagen:

Histogram över elanvändning med markerad starttid för bergvärme som visar kWh förbrukning per timme.
Skapa konto

Totalt 160kwh igår. Ungefär som alla andra dagar, och ungefär som innan vi satte in bergvärme, när vi körde elpatron från 70-talet (dock ska det sägas att det nu är ca 6 grader kallare än sista dagen vi hade med den gamla elpatronen).

Sedan 15 igår rapporterar värmepumpen att den använt totalt 25kwh, allt på kompressor, den har ej använt elpatronen.
Sedan 15 igår så har duschen gått en gång, vi har kört en maskin disk, och el-golvvärme i ett litet badrum (5kvm) har stått på. Edit: Visade sig att frugan hade slagit på golvvärmen vid vår matplats under gårdagen!

Uppdatering
Fan. Nu känner jag mig som en jubelidiot.
När jag nu satte mig ner och räknade på allt (dock var det ganska så högt räknat på samtliga punkter) så kunde jag faktiskt komma upp i summan av det som elbolaget mätt upp, utan att avrunda allt för mycket i överkant, tror jag.

Vi slog på golvvärmen igår i badrum uppe och vid matplatsen, visar det sig. Räknar jag med allt sådant så landar jag på rätt siffra... Den golvvärmen har dock ej stått och gott tidigare.
Under dagen idag ska jag göra motsvarande test, slå av golvvärmen vid matplatsen igen, och göra ny mätning.

Tabell över hushållsapparaters energiförbrukning under en nio timmars period.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
garvin och 3 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
helt ärligt så funderar jag på om mitt elbolag helt enkelt använder fel anläggning. Om det jag faktiskt ser är min grannes förbrukning… det skulle förklara varför det i princip ej blev någon skillnad alls före eller efter bergvärme.

i morgon ringer jag installatörerna av värmepumpen så får de kolla.
Men har du kollat inrapportering från nätleverantören, inte bara elleverantören, när jag hade Greenely som leverantör en period och kollade rapportering mot Vattenfalls siffror för mitt hus låg Greenely efter flera dagar , Vattenfall svarade när jag kollade upp det att det är bara de som kan se och läsa exakt daglig förbrukning , de skickar data vidare men det som redovisas ut från elleverantörer kan vara uppskattning, medelvärden eller liknande även om det sedan till fakturering för längre period ska stämma. Låter luddigt, absolut , men det var så de beskrev det för mig

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
T tummennivetvar skrev:
Men har du kollat inrapportering från nätleverantören, inte bara elleverantören, när jag hade Greenely som leverantör en period och kollade rapportering mot Vattenfalls siffror för mitt hus låg Greenely efter flera dagar , Vattenfall svarade när jag kollade upp det att det är bara de som kan se och läsa exakt daglig förbrukning , de skickar data vidare men det som redovisas ut från elleverantörer kan vara uppskattning, medelvärden eller liknande även om det sedan till fakturering för längre period ska stämma. Låter luddigt, absolut , men det var så de beskrev det för mig
Tack för info, Det visste jag inte.... Den kan ju också förklara en del av de diskrepanser jag såg tidigare.
Jag har inte kollat med nätleverantören, deras data har inte den upplösningen.

Jag ska göra motsvarande test idag, då läser jag själv av huvudelmätaren istället.
Jag har också beställt ny elmätare av EON och därefter kopplar jag på någon apparat för att läsa av elen i realtid.

Detta var mest en höftning för att se om jag kunde få siffrorna att gå ihop.

• Gilla
Paksi och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad har hetgas att göra med varmvatten?
Hetgasen är ju liksom huvudsyftet med uppvärmingen mha kompressor till både vv och radiator.

M mendlock skrev:
Vi slog på golvvärmen igår i badrum uppe och vid matplatsen
Dåligt isolerad elektronisk golvvärme kan ju dra en del. Var den påslagen när du först noterade en hög förbrukning?

Det enda riktigt säkra sättet att kolla förbrukningen är att mäta själv eller använd mätaren i huvudskåpet.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Hetgasen är ju liksom huvudsyftet med uppvärmingen mha kompressor till både vv och radiator.
Jo men 90 grader är ju inget.DP löser på runt 120 grader på dom äldre pumparna och dom flesta har R407.

Mikael_L
M mendlock skrev:
Okej. Nu har bergvärmen verkat ”fungera” sedan igår klockan 15.

Såhär säger mitt elbolag om förbrukning el får gårdagen:

[bild]

Totalt 160kwh igår. Ungefär som alla andra dagar, och ungefär som innan vi satte in bergvärme, när vi körde elpatron från 70-talet (dock ska det sägas att det nu är ca 6 grader kallare än sista dagen vi hade med den gamla elpatronen).

Sedan 15 igår rapporterar värmepumpen att den använt totalt 25kwh, allt på kompressor, den har ej använt elpatronen.
Sedan 15 igår så har duschen gått en gång, vi har kört en maskin disk, och el-golvvärme i ett litet badrum (5kvm) har stått på. Edit: Visade sig att frugan hade slagit på golvvärmen vid vår matplats under gårdagen!

Uppdatering
Fan. Nu känner jag mig som en jubelidiot.
När jag nu satte mig ner och räknade på allt (dock var det ganska så högt räknat på samtliga punkter) så kunde jag faktiskt komma upp i summan av det som elbolaget mätt upp, utan att avrunda allt för mycket i överkant, tror jag.

Vi slog på golvvärmen igår i badrum uppe och vid matplatsen, visar det sig. Räknar jag med allt sådant så landar jag på rätt siffra... Den golvvärmen har dock ej stått och gott tidigare.
Under dagen idag ska jag göra motsvarande test, slå av golvvärmen vid matplatsen igen, och göra ny mätning.

[bild]
Men nog har du väl räknat väl högt på förbrukning för alla dina apparater.
T.ex. om det ska bli 1kWh från en 1000W kaffebryggare, så ska den ju ha bryggt kaffe i totalt 1 timme, hur många pannor kör du om dagen egentligen?
Samma med diskmaskin, den värmer 6-10 liter vatten 2 ggr under ett diskprogram, vilket kanske tar 10 minuter/ gång, resten av tiden drar maskinen nästan ingenting. En disk kanske tar typ 1kWh.

Samma med golvvärme, den är som regel dimensionerad så typ halva effekten räcker även när det har blivit ganska kallt.

osv

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.