Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
2. Bärgningsbilar kommer skaffa sig möjligheter att snabbladda en elbil.
Särskilt tunga och halvtunga bärgare, där vikten av en batteribank på några hundra kilo inte gör något, tvärtom.
Där kommer det nog utrustning för CCS snabbladdning så småningom.
De kommer sen ta lika mycket betalt för mindre jobb (jämfört med en full bärgning).

A Alexn72 skrev:
Jag kan ha löst problemet med elbilen värme...
Man installerar helt enkelt en bensinvärmare som man har igång sommar som vinter. Då har man samma förbrukning oavsett tid på året. Precis som en fossilmotor
Och man har något att fuska med utsläppen på:rofl:

Ironiskt nog så skulle elbilen ändå vara effektivare på instoppad mängd energi :thinking:
Ah en klassisk eberspächer. Den ville man inte använda för det luktade avgaser i kupen

engs
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte, jag tror hela skiten är en höna av ett ägg. Eller en skröna av ett ägg. När bilar blir ståendes i 10-15 timmar är det alltid några som får problem, nu var några av dessa elbilar. På vanligt kvällstidningsmaner fick man det att låta som att det vara stora högar med övergivna elbilar längs vägarna, vilket uppenbarligen inte var sant givet uppgifterna från bärgningsbilarna som faktiskt var där.

...så det är ju bara att somna om kring hela "nyheten".

Två saker kommer ske oavsett denna händelse:

1. Fler och fler elbilar får möjlighet att ladda andra elbilar, det är snart en standardfunktion.
2. Bärgningsbilar kommer skaffa sig möjligheter att snabbladda en elbil.
Självklar kommer fler elbilar bli stående ju fler elbilar som finns ute. Sen var det väl SVT (eller SR kanske) som hade båda nyheterna? Dvs först om antalet stående bilar och sen rättelsen. Där jag läst om det i vilket fall.

Men nu var det fortfarande inte bärgare som de pratat med, utan räddningstjänsten. Vad är kopplingen?
De borde väl ringa ett tiotal privata bärgare i trakten för att kunna få någon uppfattning?

Edit: Kanske får vi ut statistik från försäkringsbolag så småningom. Alltså i stort inte nödvändigtvis just detta dygn bara. Dvs om det ens är en fråga eller ej.

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Och trots att de stora batteriet är sämre så är det ändå bättre än fossilmotorn över sin livslängd.;)
Fast det blir ju fel nu när alla elbilstillverkare verkar tävla om vem som kan få till längst räckvidd. I realiteten klarar sig nog många med mindre räckvidd än man tror.

Det är väl ändå dumt att börja "elbilseran" med en strävan efter de bilar som släpper ut mest co2?

Vi behöver jobba från två håll här. Dels att vi användare rannsakar oss själva hur mycket räckvidd vi egentligen behöver, och dels behöver tillverkarna kika på batteriteknik som är mindre känslig för temperatur.

Återigen. Varje producerad elbil är en milöbelastning. Bara för att vi ska köpa en elbil ska vi inte sluta tänka.

• Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast det blir ju fel nu när alla elbilstillverkare verkar tävla om vem som kan få till längst räckvidd. I realiteten klarar sig nog många med mindre räckvidd än man tror.

Det är väl ändå dumt att börja "elbilseran" med en strävan efter de bilar som släpper ut mest co2?

Vi behöver jobba från två håll här. Dels att vi användare rannsakar oss själva hur mycket räckvidd vi egentligen behöver, och dels behöver tillverkarna kika på batteriteknik som är mindre känslig för temperatur.

Återigen. Varje producerad elbil är en milöbelastning. Bara för att vi ska köpa en elbil ska vi inte sluta tänka.
Tyvärr så ser man en ganska stor tydlighet i dem som vill köpa elbil.. de vill kunna köra 100mil...

När dem sen köpt och kört en sån bil så kanske de inser att 20mil hade räckt..

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Marike
A Alexn72 skrev:
Om en elbil enlig dig släpper ut 61g och en fossilbil 157g..
Om båda bilar kör 2000mil så har elbilen släppt ut 1220kg
Fossilbilen 3140kg(under förutsättning att det inte fuskats med utsläppen)

Men jag skulle gärna vilja se en länk på var du hittat 61g för elbilen... jag vågar nämligen påstå att det är helt fel för en elbil i sverige
Men överbevisa mig gärna
Det har jag redan gjort om du läser tidigare i tråden. Att du laddar i Sverige betyder inte per automatik att elen är miljövänlig. Om du har solceller eller eget vindkraftverk och inte är ansluten till elnätet vet du vad du får annars vet du inte vad som kommer i kabeln. Anta att Sverige säljer el till Norge och köper från Polen, vad får du då till din elbil?

Marike Marike skrev:
Anta att Sverige säljer el till Norge och köper från Polen, vad får du då till din elbil?
Vi det tillfället kanske du får 'fulel', men ser man över hela genomsnittet så släpper svensk elproduktion ut väldigt lite koldioxid och ska man räkna över hela elbilens årliga körsträcka så kan man inte utgå från ett ögonblick då produktionen är dålig.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Marike
useless useless skrev:
Vi det tillfället kanske du får 'fulel', men ser man över hela genomsnittet så släpper svensk elproduktion ut väldigt lite koldioxid och ska man räkna över hela elbilens årliga körsträcka så kan man inte utgå från ett ögonblick då produktionen är dålig.
Nu var detta ett exempel, man måste kunna spåna utan att det ska ses som uttryck för en exakt vetenskap.

Marike Marike skrev:
Det har jag redan gjort om du läser tidigare i tråden. Att du laddar i Sverige betyder inte per automatik att elen är miljövänlig. Om du har solceller eller eget vindkraftverk och inte är ansluten till elnätet vet du vad du får annars vet du inte vad som kommer i kabeln. Anta att Sverige säljer el till Norge och köper från Polen, vad får du då till din elbil?
om då sverige har 98?% fossilfri el.. så får man väl räkna på de med..
Tyvärr är tråden förlång för att hitta något, men sist du påstod att elbilarna hade stannat så rörde det sig om 1 eller 2st.. resten vanliga fossila...
om du provar att söka fakta via google så hittar du 13g co2 per kwh och om du då har co2 per km... så blir det ca 2kwh/10km = 2,6g co2 per km med en elbil..

"Av de svenska koldioxidutsläppen kom ungefär 2,0 miljoner ton från elproduktion år 2015. Detta inne- bär att utsläppen per producerad kWh blev så låga som 13 g/kWh, en siffra som historiskt sett i genomsnitt har legat på 20 g/kWh.
"

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Marike
A Alexn72 skrev:
om då sverige har 98?% fossilfri el.. så får man väl räkna på de med..
Tyvärr är tråden förlång för att hitta något, men sist du påstod att elbilarna hade stannat så rörde det sig om 1 eller 2st.. resten vanliga fossila...
om du provar att söka fakta via google så hittar du 13g co2 per kwh och om du då har co2 per km... så blir det ca 2kwh/10km = 2,6g co2 per km med en elbil..

"Av de svenska koldioxidutsläppen kom ungefär 2,0 miljoner ton från elproduktion år 2015. Detta inne- bär att utsläppen per producerad kWh blev så låga som 13 g/kWh, en siffra som historiskt sett i genomsnitt har legat på 20 g/kWh.
"
Det är tydligt att du inte läst igenom tråden, jag har aldrig påstått något sådant, möjligen har jag länkat eller vidarebefordrat någon nyhetslänk.
Och som sagt, det handlar inte om den Svenska produktionen, det handlar om vad du får i kabeln och elen är föremål för handel, sälj dyrt och köp billigt. Ska ert resonemang hålla krävs det att elhandel till andra länder förbjuds så länge vi inte har ett överskott.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Särskilt tunga och halvtunga bärgare, där vikten av en batteribank på några hundra kilo inte gör något, tvärtom.
Där kommer det nog utrustning för CCS snabbladdning så småningom.
De kommer sen ta lika mycket betalt för mindre jobb (jämfört med en full bärgning).
Initialt är det ju bara montera en annan generator + "laddare" på bilarna, något batteri behövs ju inte.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Det är tydligt att du inte läst igenom tråden, jag har aldrig påstått något sådant, möjligen har jag länkat eller vidarebefordrat någon nyhetslänk.
Och som sagt, det handlar inte om den Svenska produktionen, det handlar om vad du får i kabeln och elen är föremål för handel, sälj dyrt och köp billigt. Ska ert resonemang hålla krävs det att elhandel till andra länder förbjuds så länge vi inte har ett överskott.
Om vi producerar 100kwh... Med 0g co2 i utsläpp men importerar 1kwh med 100g co2/kwh.
Menar du då att alla 101kwh ska räknas som 100g co2 per kwh

I min värld så är det snarare så att dessa 101kwh får 1g co2 per kwh...

• Gilla
DrKnowLittle
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Ska ert resonemang hålla krävs det att elhandel till andra länder förbjuds så länge vi inte har ett överskott.
Och det är inte tillåtet enligt EU-reglerna har jag fått lära mig så där sitter vi fast.

Men, det man som konsument kan göra är ju att köpa "grön el". Man vet förstås inte var den energi man förbrukat kommer i varje ögonblick, men man ser till att den volym man köper produceras rätt.

Man kan ju tycka att det är lite av ett luftslott, men på totalen ger det ändå den minsta mängd energi som måste produceras utan fossila bränslen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man dör i cancer så spelar klimatet noll
Din ursprungskommentar har så många nivåer som nu dessutom fördjupas av ovan.

Har din värld krympt till det kvarteret du bor i? Är du den ovanliga sortens egoist som inte förstår hur negativ påverkan på andra till slut drabbar dig själv? Ser du inte att ditt kvarter producerar noll av det du behöver?

De människor långt bort, vars arbete du beror av, kommer snart bo i tält på din innergård efter att deras hemtrakt översvämmats. Inte ens Frontex polerade kängor och dränkningsmanövrar kommer att stoppa det.

Hur tror du klimatet påverkar lokala miljöer?

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
Och det är inte tillåtet enligt EU-reglerna har jag fått lära mig så där sitter vi fast.

Men, det man som konsument kan göra är ju att köpa "grön el". Man vet förstås inte var den energi man förbrukat kommer i varje ögonblick, men man ser till att den volym man köper produceras rätt.

Man kan ju tycka att det är lite av ett luftslott, men på totalen ger det ändå den minsta mängd energi som måste produceras utan fossila bränslen.
Jo det håller jag med på. Om Svensk grön el ersätter kol i annat land är det också en miljövinst.
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden
Att hävda att andra uppgifter om elbilens co2 påverkan är fel kan man inte göra, man vet inte vad man får.
Det är klipparna på Nasdaq börsen som avgör.
Man kan bara förmoda att ex en bilhandel som gärna och helst säljer elbilar är något relevanta med sina uppgifter angående co2, det gjorde i alla fall jag. Antar att man tagit ett snitt i EU.
Jag loggade in på Skånska energi, Läser att jag idag beräknas ha en förbrukning på 22kwh vilket har en miljöpåverkan av 1,2 kg co2. detta bolag säljer bara grön el.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.