MultiMan
Maskintok skrev:
Jodå men godare förr då var det lite häst i också
Finns ju fortfarande Gustafskorv, den håller måttet än och finns tillgänglig överallt. Men håller med, hästkött är gott. Har någon gång fått tag på hästfilé (antagligen indirekt via travbanan i närheten) och godare kött har jag knappast ätit. Har lyckats få tag på falukorv med häst i också, men det var ett bra tag sedan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Finns ju fortfarande Gustafskorv, den håller måttet än och finns tillgänglig överallt. Men håller med, hästkött är gott. Har någon gång fått tag på hästfilé (antagligen indirekt via travbanan i närheten) och godare kött har jag knappast ätit. Har lyckats få tag på falukorv med häst i också, men det var ett bra tag sedan.
Jodå den äts varje fredag till kaffet och ölen;)(y)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Var sig du vill eller inte så kompletterar dom varandra. Det ena ger inte svaret på den andra. Här måste det ske ett komplement om jag får sia om framtiden. För alla kan inte köra på el. Stirrar vi oss blinda på vindsnurror så kommer hela Sverige vara täckt och det räcker fortfarande inte.

Lösningen är att fler tankar HVO100 så producenterna får upp ögonen för detta.
Plus att kärnkraftverken kan producera en stabil elförsörjning så laddning nattetid kan ske + industrins efterfrågan.

Ingen som tankar HVO är ett misslyckande.
Ingen som tillverkar nya kärnkrafverk i Sverige är också ett misslyckande.
Såvitt jag förstått är energibolagen inte intresserade av att bygga nya kärnkraftverk även om de får göra det då det inte är ekonomiskt försvarbart? SKall staten bygga dem?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Såvitt jag förstått är energibolagen inte intresserade av att bygga nya kärnkraftverk även om de får göra det då det inte är ekonomiskt försvarbart? SKall staten bygga dem?
Staten bör sätta reglerna så att baskraft långsiktigt kan produceras i riket, det väl lämpligt att Vattenfall bygger ny kärnkraft då vi har otillräckligt med baskraft i landet?
Om elektrifieringen av fordons beståndet ska kunna fortsätta kan vi knappast lita enbart på slumpkraft för dess energiförsörjning. Gärna elbil och egna solceller, men vi måste ha tillgång till stabil kraft i nätet hela dygnet året om och då är kärnkraft och vattenkraft de enda rimliga alternativen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Lite lustigt att Aftonbladet som exempel kan skriva som de gjorde igår att imorgon mellan 16 och 17 kommer det tidigare elprisrekordet att slås med 50%.

Hur kan de veta det i förväg. Varför inte mellan 13-14 eller hela dagen?

Känns uppgjort
 
T Tommynorskens skrev:
Såvitt jag förstått är energibolagen inte intresserade av att bygga nya kärnkraftverk även om de får göra det då det inte är ekonomiskt försvarbart? SKall staten bygga dem?
Vattenfall ägs av staten
 
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Eller invandrare
Få en invan...?!?
 
Tidningssida om Malwa skogsmaskin 560C med eldrift som kapar en trädstock i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.malwa.se/skotare-skordare/560c-kombi

Läser i nya numret av tidningen trucking,skogsmaskinstillverkaren Malwa ska bygga eldriven maskin...
Upp till 3 timmar drifttid på batteripacket.
Nuvarande version har 70 liters tank
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]
[länk]

Läser i nya numret av tidningen trucking,skogsmaskinstillverkaren Malwa ska bygga eldriven maskin...
Upp till 3 timmar drifttid på batteripacket.
Nuvarande version har 70 liters tank
Då gäller det att man har skarvsladd med sig ut i skogen
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi ska väl vara lite rättvisa nu, enligt inslaget i SVT hade Polen hjälpt Sverige med el tidigare vid ett flertal tillfällen så man ansåg det lite som att återgälda Polens tidigare hjälp.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite lustigt att Aftonbladet som exempel kan skriva som de gjorde igår att imorgon mellan 16 och 17 kommer det tidigare elprisrekordet att slås med 50%.

Hur kan de veta det i förväg. Varför inte mellan 13-14 eller hela dagen?

Känns uppgjort
Priserna sätts dagen innan så det är ingenting mystiskt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.