296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
jag tror du inte vet något alls om vad som händer om 20 år. Om det ska ske en omställning för denna typ av fordon så sker den så långsamt att det omöjligen kan vara ett problem i ett större perspektiv. Ska jag gissa kommer man köra traktor på miljödiesel under överskådlig framtid.skoge skrev:
Så verkar det vara. Och 70-talets hippies har nu ersatts av nallar och plattor ,man behöver inte kunna något, bara att kolla på tuben eller googla. Den dagen internet slås ut kommer många att bara stå och se ut som fågelholkar.P pmd skrev:Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.
Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
Konstgödsel var en stor del av den gröna revolutionen.DennisCA skrev:
Det borde vara rejält miljövänligt eftersom bilarna inte släpper ut kväve- och svavelföreningar, koloxid eller sotpartiklar.Grizzlybjörnen123 skrev:
Med reservation för hybridbilen förstås, men den torde vara miljövänligare än en motsvarande fossildriven bill.
Väldigt mycket trams!!Silver78 skrev:Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Finns några olika sätt för en väg att förslitas:
1 utmattning pga dynamisk töjning i underkant asfalt. Detta är pga den vertikala belastning och en fullastad lastbil ger upp till ca 10000ggr mer skada än en personbil,
2 plastisk deformation i asfalt, detta är också beroende av axellasten och även här är det i princip bara tunga lastbilar som är problemet.
3 slitage på ytan, här kan däckfriktion skapa stensläpp, men det stora problemet är vridkrafter orsakade av tandem eller tridemaxlar när en lastbil går genom en kurva (t ex i en cirkulationsplats). Dessutom är överlag största problemet dubbdäcksslitage.
Gramatikfel är något som retar mig, verkar blivit implementerat även hos äldre.P pmd skrev:Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.
Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
Läste i SydSvenskan att en Tillman skulle blivit mördad, tänkte skriva en insändare och varna alla som heter Tillman att någon är ute efter dem.
Jo men visst... här har vi en korvfamilj som heter så... Så detta vore kanske logiskt i det falletMarike skrev:
Säffle, för tusan! Jag har inte köpt ett par jeans sen 1990-talet.skoge skrev:
Apropå korvar.Maskintok skrev:
Det var en slaktare som stolt skulle visa sin son korvstoppningsmaskinen han uppfunnit.
Det var väl inget sa sonen, uppfinn istället en maskin du kan stoppa in en korv i och det kommer ut en gris.
Nja, sa gubben, en sån maskin har redan din mor.
Jag brukar vara en hejare på matte, men kanske inte klockan 1 på morgonen.Mikael_L skrev:
Vi odlar grönsaker själva. Redan gjorda utsläpp pga tillverkningen av en bil är ointressanta i sammanhanget. Det är hur mycket jag släpper ut nu som spelar roll. Bilen är f.ö. drygt tio år gammal.
Förr pendlade jag 15 mil om dagen. Nu kör jag knappt alls. Och, som sagt, värmer huset med fossilfri el. Jag köper "närproducerat" så ofta jag kan när jag köper mat. Jag tror att jag ligger på plus jämfört med medelutsläpparen i Sverige.
Jag misstänker dock att jag inte kommer att vinna på det när det lagstiftas om nya klimatåtgärder. Det skulle ju vara "orättvist".
Marike skrev:Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Tur att elbilar är skattebefriade då!
ja vi ska nog göra myteri och strunta i att betala för elbilar... För de var ju inte subventionerade... hmmm vad är då skattebefrielse?Marike skrev:Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Bönder får inte EU-bidrag baserat på etnicitet.Mikael_L skrev:Ibland är det praktiskt, och ganska användbart och faktiskt helt OK och förlåtligt.
Rasism är det först när man grupperar med tanken att det skulle finnas några särdrag som anses medfödda eller oföränderliga för gruppen ifråga ,ofta negativa egenskaper, men det är inte nödvändigt för att det strikt sett ska vara rasism.
Om man grupperar ihop människor av något annat skäl är det inte (alltid) rasism.
t.ex. Bönderna skulle få det svårt utan EU-bidragen
Friluftsfiskare med handredskap belastar inte miljön i någon nämnvärd omfattning
Samer använder för mycket bränsle i sin verksamhet.
Samer blir hårt drabbade av vindkraftsutbyggnaden
Muslimer krigar om sina två huvudtolkningar av islam.
Dessa saker är inte rasism, då de inte klistrar på individuella egenskaper på populationen som avses, utan gruppens namn används bara för att beskriva vilken grupp som avses.
Däremot är "90-talister är lata och tar aldrig något ansvar" rasism, eller kallar man det plötsligt fördom här?