297 292 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Min elbil kan ta mig dit jag behöver köra. Om den inte klarar de så kan jag använda bil nr 2 som delas med 3 andra elbilsfamiljemedlemmarKrilleman skrev:Ingen bil kan värmas på distans oavsett slut på bränsle, men min diesel kan köra nästan lika långt på samma mängd "laddad" bränsle på vintern som på sommaren. Dessutom kan den "laddas" av en hjälpande hand hos assistanskåren (eller likvärdig) på ett par minuter.
Kan en elbil köra lika långt när det är mindre än -10 ute likväl som +20??
I den frågan vet vi båda att svaret är nej.
Och med tanke på att den i dagsläget används i snitt 1 gång i månaden på sin höjd så skulle den kunna delas med ännu fler...
Sålänge som den klarar mina behov på vintern så är jag nöjd.
Plastpåseskatten var väl för att minska användandet av plastpåsar...Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte för att återvinna den...
Att jag sen tycker de är löjlig är en Annan diskussion.
Men problemet kvarstår... om djur dör av plastpåsen så finns det ett problem.
Redigerat:
Att Tesla leder utvecklingen av såväl elbilen som tekniken är i min värld ganska klart.Krilleman skrev:Är tesla den enda tillverkaren av elbilar med miljövidriga batterier?
Nej, det passar sig ju inte att vara "smutsig" i den branschen som klassar sig som ren, och man svär sig fri väldigt fort för att vara fri från synd. Vanligt förekommande att tvätta sitt rykte när det passar...
Vattenfalls tyska kolkraft hälsar och säger hej!
Det är dom som värmer din handdukstork när kärnkraften ska stängas i Sverige och vattenkraften har dömts ut som "smutsig" enligt EU.
- Vad hävdade Greta när hennes gratis lånade Tesla i Nordamerika var full med plastpåsar?
- Vem sponsrade segelbåten Malizia som korsade Atlanten till klimatmötet med greta i spetsen, med logotypen var noga borttagen inför mediauppbådet?
- Vem flög hem besättningen som bemannade båten som seglade över Atlanten?
De började med befintlig teknik och har förbättrat den eller snarare gjort om den från grunden.
Teslan som greta lånade var väl Arnolds.. inte tesla som företag....
Ingen aning vems logga som stod på något.
Jag är inte greta. Men jag kör elbil
För min del är problemet vad som kommer ur avgasröret på gatan där jag står.Krilleman skrev:Absolut, det är inte fel på motorn i sig. Det är drivmedlet som man kan diskutera. Men redan idag finns det kompetenta alternativ i form av HVO100 som ett ypperligt exempel. Detta är framtidens bränsle utan att investera i smutsiga elbilar!
Åter till sakfrågan:
Är det förbränningsmotorn du fördömer eller bränslet som den drivs av?
Här är det viktigt att hålla koll på skillnaden. Men det visste du väl? Eller?
Jag åker till jobbet varje dag med HVO100. Är det då förbränningsmotorn med framtidens bränsle i befintlig fordonspark som är problemet...
Verkningsgraden på instoppad energi är en annan.
näpp nu blandar du ihop massaved med grot.O OskarJ skrev:Nu har det skrivits många inlägg så det är inte lätt att hinna räkna i det här tempot.
Låt säja att vi har följande behov av bränslen i Sverige (avrundat men hyggligt nära sanning)
3 miljoner kubikmeter bensin
7 miljoner kubikmeter diesel
detta motsvaras av drygt 14 miljoner kubikmeter e85 om man ska ha samma energiinnehåll.
låt säga att man lyckas konvertera alla fordon med bibehållen energieffektivitet för enkelhetens skull.
14 miljoner kubikmeter etanol motsvarar då enligt tidigare uppgift 46 miljoner kubikmeter skogsråvara. (1 kubik cellulosa ger 0,3 kubikmeter etanol). Gissningsvis är det inte så välpackat när man hämtar det i skogen men låt säga att det är 50 miljoner kubikmeter flis. En lastbil med släp tar 120-130 kubikmeter flis.
Det blir alltså 400000 lastbilslass med råvara per år. Över 1000 lastbilar om dagen!
Jämförelsevis så tillverkar vi runt 10 miljoner ton papper och kartong i Sverige varje år. Den verksamheten skulle nog få konkurrens om råvaran i det här fallet.
Jag har därför svårt att tro att bli helt självförsörjande på etanol skulle vara möjligt i dagens läge.
Men som alternativ där batterier inte är lämpliga av olika anledningar ser jag helt klart potential i etanol. Men inte för hela landets transportbehov.
Men jag kan ju räknat fel också...
Detta kan du inte göra det är skilda sortiment..
För övrigt så är dessutom grot mer ihoppackat än massaved vid lastning.
Inte heller kan du jämföra E85 med etanol.
Då etanol har högre oktan värde än E85.
Och det krävs bensin till E85.
Men visst kommer det att krävas lite resurser.
Nja instämmer inte.A Alexn72 skrev:
Men samma frågeställningar kvarstår...
Kan inte säga att jag är imponerad..
fortfarande så ska det vara 4 hjul...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Som vanligt kommer där inga kommentarer på hur detta biobränsle ska räcka till
(Jag har inga problem med biobränslena, det kommer vara ett bra komplement som kan nyttjas exempelvis i jordbruket eller av samerna )
(Jag har inga problem med biobränslena, det kommer vara ett bra komplement som kan nyttjas exempelvis i jordbruket eller av samerna )
ju mer som tillverkas ju bättre är det.13th Marine skrev:
Vad skulle vara problemet med detta?
Om nu samerna vill ha bränsle så har de ju Hva soppa att gasa upp..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Ja, men om nu elbilarna är ondskan själv så måste ju i så fall biobränslena ersätta alla fossila bränslen, var ska allt detta biobränsle odlas och var ska vi då odla maten?Maskintok skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Jag gillar ditt tänk!13th Marine skrev:
Men det bygger ju på att vi måste slopa tankandet av fossila bränslen och lösa bekymret med den ökande åtgången av tex HVO100.
Kravet som regeringen la på E85 var ju bara pinsamt redan från början. Där kan man inte dra några paralleller alls tråkigt nog. Ja förutom då att "mackdöden" på landsbygden var ett faktum med sittande regering...
Vilset var bara förnamnet. I det ämnet har vi en sanning att luta oss emot, för det är ingen som kan förneka.
Nä ondskan själv är de inte... Det har jag aldrig skrivit.13th Marine skrev:
onskan själv är fega jävlar som går bakom ryggen istället för att ta debatten.
elbilar är ett komplement till att minska den vedertagna påverkan på klimatet...
E85 har potential att vara ett bränsle för framtida bruk men inte då med bensin... borde egentligen blandas med Alkylat..Krilleman skrev:Jag gillar ditt tänk!
Men det bygger ju på att vi måste slopa tankandet av fossila bränslen och lösa bekymret med den ökande åtgången av tex HVO100.
Kravet som regeringen la på E85 var ju bara pinsamt redan från början. Där kan man inte dra några paralleller alls tråkigt nog. Ja förutom då att "mackdöden" på landsbygden var ett faktum med sittande regering...
Vilset var bara förnamnet.