297 031 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Vindkraften har idag inga subventioner, förutom att havsbaserad vindkraft kan slippa ta hela kostanden för elledningen ut i havet.R RoAd skrev:
Det här kan ju dock ändras vilken vecka som helst, likväl som drivmedelsskatt, kärnkraftens villkor etc, kan ändras när som helst. Det är ett problem för alla aktörer inom energisektorn att spelreglerna inte går att lita på.
I övrigt subventioneras inte el alls, tvärtom så läggs det på energiskatt på all el.
Det hade ju varit roligare om du haft en stirlingvedpanna till att ladda elbilen under oktober-mars då solcellerna knappast betalar sina egen räntekostnader.A Alexn72 skrev:
Visst går det att producera egen el, men KWh kostnaden kan ju vara i paritet med höglastpriserna denna vecka.
Jo när det blir till skatter som tynger ner privata ekonomier...MathiasS skrev:Du resonerar som en femåring ungefär.
Eftersom andra inte slänger skräpet i papperskorgen behöver inte jag heller göra det, det blir ju ändå skräpigt.
Vi ska se till att göra våran del av jobbet, skiter vi i det händer ingenting i andra länder heller.
Att miljörörelsen är en samling klantarslen som fokuserar på sugrör och plastpåsar verkar vi få leva med, men det är inte så svårt att se förbi det och fokusera på de viktiga sakerna istället.
Måste landbaserad vindkraft betala sina egna anslutningar till elnätet?Mikael_L skrev:Vindkraften har idag inga subventioner, förutom att havsbaserad vindkraft kan slippa ta hela kostanden för elledningen ut i havet.
Det här kan ju dock ändras vilken vecka som helst, likväl som drivmedelsskatt, kärnkraftens villkor etc, kan ändras när som helst. Det är ett problem för alla aktörer inom energisektorn att spelreglerna inte går att lita på.
I övrigt subventioneras inte el alls, tvärtom så läggs det på energiskatt på all el.
Sätt igång och forska då!!Maskintok skrev:
Åneeej..., du trodde ju inte på forskning och vetenskap. Men då kan du väl be till någon gud, eller vända dig till någon spådam.
Förövrigt, finns inte lösningen där på internet där du hittar din världsbild?
Så vart finns produktionskapaciteten att fram motsvarande 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel från skogsråvara?Maskintok skrev:Nej inte alls det bygger på hur mycket extra vi kan producera med enbart den grot vi har liggande.
Och det är baserat på fordonens förbrukning per år av bränsle..
Skulle vi be Finland om hjälp så kan vi med även hjälp av Norge producera ca 75% av allt bränsle vi behöver på 1 år.
Det finns vägar framåt men det kräver engagemang och åtgärder...
Detta har jag försökt förklara i många år..
Det är alltså drygt 1000 kubikmeter i timman som ska produceras... och då har jag inte räknat på att etanolen ha lägre energiinnehåll.
Vad händer sen när man dammsugit skogarna på grot?
Hur kommer detta att ske menar du?O OskarJ skrev:Så vart finns produktionskapaciteten att fram motsvarande 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel från skogsråvara?
Det är alltså drygt 1000 kubikmeter i timman som ska produceras... och då har jag inte räknat på att etanolen ha lägre energiinnehåll.
Vad händer sen när man dammsugit skogarna på grot?
varje år växer det in 2.5 ungskog röjning på en fastighet på 50 ha..
vi har många hundratals ha att röja och gallra innan vi ens kommer i närheten av dessa skogar...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det låter bra. Jag tror dock att det finns någon hake här. Annars borde det väl redan vara gjort.Maskintok skrev:
Och inte kostar E85 som den gör för att det lagts alkolholskatt på etanolen, det kan du glömma.
Då skulle E85 kosta 439 kr/liter + vad 15% bensin kostar + moms och energiskatt ...
https://skatteverket.se/foretag/ska...tt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html
Nä den funkar för att jag anpassar mig..MathiasS skrev:
Inte byter ut allt emot nästa status vara.
Jag väljer att dra ner när andra köper mer..
Men att anpassa och modifiera så skulle detta kunna lösa väldigt mycket framåt..
Och det skulle även gynna elbilen och elproduktionen..
Men jösses du kan inte räkna E85..Mikael_L skrev:
utan måste gå på 98%och högre alkohol och vad får du då?
Jo alkoholbeskattningen.
Inte bränsle skatt.
E85 är tillsatt bensin bland annat för att undvika just alkoholsbeskattning..
sedan har du EU som la sig i beskattningen på drivmedel.
Skulle våra folkvalda välja att stå upp för sitt. land istället så skulle detta vara helt möjligt..
Men nu har vi fel politiker för detta... För de är så rädda för EU..
Vad tog det åt dig?Mikael_L skrev:
Jag är inte troende.
forskning och vetenskapsmän finns det många av... betydligt fler än er vedertagna massa..
Jag ser er massa av dessa som jag ser på debatten om och av corona... mycket dumheter..
Nej, du betalar alkoholskatt på alkohol för konsumtion. Det är ingen alkoholskatt varken på drivmedel eller T-sprit.Maskintok skrev:Men jösses du kan inte räkna E85..
utan måste gå på 98%och högre alkohol och vad får du då?
Jo alkoholbeskattningen.
Inte bränsle skatt.
E85 är tillsatt bensin bland annat för att undvika just alkoholsbeskattning..
sedan har du EU som la sig i beskattningen på drivmedel.
Skulle våra folkvalda välja att stå upp för sitt. land istället så skulle detta vara helt möjligt..
Men nu har vi fel politiker för detta... För de är så rädda för EU..