296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det med. Idag har du bränsleskatt och vägtrafikskatt. Med elbilen kommer det bli samma sak eller tror du elen kommer subventioneras för alltid?R RoAd skrev:
Skillnaden ekonomiskt kommer nog bara bli större till elbilarnas fördel framöver.Grizzlybjörnen123 skrev:
Tittar man på nytillverkning så blir och dieselbilar allt dyrare att tillverka pga utsläppskrav medan prisutvecklingen går åt andra hållet på elbilar.
Sen tar ju biltillverkarna alltid ut vad de kan när de säljer bilarna. Kan man bara tillverka hälften så många bilarna som kunderna vill ha så kan man sätta pris därefter. Det kan dock komma att ändras med alla nya tillverkare som dyker upp nu. Priskrig för att komma in på marknaden lär inte vara ovanligt så det ger konsumenterna i alla fall en kortsiktig fördel.
Av de som jag sett skriva mest här så får jag känslan av att de flesta röstar på andra partier än MP. Men det kan vara mina fördomar som spökar också....Grizzlybjörnen123 skrev:
Det kommer säkert bli minst lika dyrt att köra elbil i morgon som det är att köra fossilbil idag. Men enligt mig är transporter rent generellt alldeles för billiga idag! Dyrare transporter skulle ge mer incitament till mer lokalproducerade varor och tjänster, vilket stärker lokala och svenska företag, på bekostnad av importvaror.Grizzlybjörnen123 skrev:
Subventioneras elen idag? Menar du vindkraften? Där är väl de flesta subventioner redan borta så vitt jag vet.Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite oklart vad du menar.
Då måste utländska transporter bli dyrare, transporterna inom landet kostar i princip samma oavsett vart varan är producerad.B b8q skrev:Det kommer säkert bli minst lika dyrt att köra elbil i morgon som det är att köra fossilbil idag. Men enligt mig är transporter rent generellt alldeles för billiga idag! Dyrare transporter skulle ge mer incitament till mer lokalproducerade varor och tjänster, vilket stärker lokala och svenska företag, på bekostnad av importvaror.
En tankevurpa?B b8q skrev:Det kommer säkert bli minst lika dyrt att köra elbil i morgon som det är att köra fossilbil idag. Men enligt mig är transporter rent generellt alldeles för billiga idag! Dyrare transporter skulle ge mer incitament till mer lokalproducerade varor och tjänster, vilket stärker lokala och svenska företag, på bekostnad av importvaror.
Den inhemska produktionen kommer bli jättedyrt... böndernas traktorer skulle bli så dyra att använda att det är billigare att lägga ner... Detta skedde i sovjet..
Och ingen kom för att laga traktorerna när de gick sönder... Att laga själv var för jobbigt och dyrt sett i timmar mot att inte göra något för då förbrukad man inget vilket kostade mindre....
Men som höginkomsttagare i Sverige med den nya "flugan" elbil förstår man inte vad som händer utanför bubblan. Men om dessa människor förlita sig mer på historiker än vetenskapsmän och forskare så kanske bubblan skulle kunna växaMaskintok skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Alltså, jag kan räkna, men om det är som du säger, varför blev nyheten länkad ovan så riktad mot att elbilarna skulle vara särskilt utsatta i stilleståndet?A Alexn72 skrev:
Jag försöker själv hitta anledningar att skaffa en el-bil, jag var helt inställd på att köpa en Mach-E när Fård påstod att de skulle säljas under 500k.. En av de sakerna jag gillar med min nuvarande bil är just friheten att med en full tank ta sig 120 mil, eller att inte behöva oroa mig om man blir stående på vintern, så att få mer info om hur det upplevs av en elbilsägare är uppskattat!
En fördel med el är att vi kan tillverka den här i landet. Det kan vi iofs med etalnol också, men inte i tillräcklig mängd. Alla former av eltillverkning är väl inte oberoende av import, men en stor del är det. Även om man inte tror vatten, sol och vind kan ersätta kärnkraft så ökar det iallafall vårt oberoende.Maskintok skrev:
Gas och olja gör oss beroende av skurkstater. Jag ser det som oerhört positivt att dessa får mindre pengar in om man köper mindre olja och gas.
Jo vi skulle faktiskt kunna tillverka ca 2 års behov inom några månader av etanol... Bara Sveriges riksdag beslutade om att inte då anse detta för alkohol som i drickbarform...J JohanLun skrev:En fördel med el är att vi kan tillverka den här i landet. Det kan vi iofs med etalnol också, men inte i tillräcklig mängd. Alla former av eltillverkning är väl inte oberoende av import, men en stor del är det. Även om man inte tror vatten, sol och vind kan ersätta kärnkraft så ökar det iallafall vårt oberoende.
Gas och olja gör oss beroende av skurkstater. Jag ser det som oerhört positivt att dessa får mindre pengar in om man köper mindre olja och gas.
utan klassa det som bränsle..
med en beskattning på ca 40%
och detta exkl moms.
Detta är ingen subvention.