297 479 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Mikael_L skrev:
Jag skulle köpa en elbild för att det vore kul, inte för att det är vettigt för mig.
De ger andra skador. Jag vill inte försöka mig på att gradera svårighetsgraderna, men misstänker att det ligger en del strålningsfobi bakom en del av de indignerade utbrotten mot kärnkraft. Den farligaste strålning vi utsätts för kommer från solen.F frasen_36 skrev:
Rolls Royce har meddelat att dess nästa bilmodell kommer att heta Spectre och vara eldriven. Mer än så vet jag inte.Mikael_L skrev:
Rolls Royce är f.ö sen länge ett etablerat bolag när det gäller kärnkraft. Nu håller det på att utveckla SMR-teknik. Satsningen är på 195 miljoner pund i första vändan.
Jag tror iofs att en av de stora anledningarna till kärnkraftsmotstånd är att många (särskilt föräldrar) känner ansvar för sina barn och kommande generationer. Dvs tycker att varför ska efterlevande ta hand om och bevaka den skit (avfall) vi gräver ner som vi (idag) tror på ett säkert sätt.P pmd skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Ganska ointressant om du läser artikeln som länkades till tidigare. Jag lärde mig att kärnavfallet slutar avge gammastrålning efter 2-300 år. Så ska det vara farligt då får du äta upp det.T Tullen127 skrev:
Lite gjorde/gör jag allt det. Jag tycker inte att tanka. Det är ett nödvändigt ont. Min bil går drygt hundra mil på en tank vilket jag tycker är ganska bra.S Styrman_jansson skrev:
Annars är det väl uppenbart att den som alltid har kört fossilbil funderar en del på hur möjligheterna är att ladda en eventuell elbil längs vägarna (och hur länge det tar att ladda). Med ett glesare nät av laddstationer än bensinmackar så blir räckvidden viktig(are).
Medlem
· Sverige
· 5 294 inlägg
Kolla gärna in denna länk, väldigt informativ.F frasen_36 skrev:
mnils skrev:
Ja, det är ett problem för konsumenterna att det inte går så lätt att ta reda på varifrån alla komponenter i en produkt är tillverkade. Det kanske vore bra att införa en lag om fullständig varudeklaration?R Rkarlsson skrev:Du menar företagaren. Köper du av ett svenskt bolag, tex en hästens säng eller ikeas sängar så kan jag ju faktiskt säga att tyget kommer från kina och de syddes i polen. "monteringen" skedde på jysk, ikea och något märke till i Hästveda till VD och ägare blev för snåla och la ner den fabriken med.
=)
Många 100% kinatillverkade produkter är ofta lika dyra som nästan 100% svensktillverkade produkter.