295 641 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jaja, fast många av de där märkena du räknande upp är smaklösa nyrikebilar som Bentley, Ferrari osv. (Om vi inte pratar en klassisk Ferrari självfallet)S Styrman_jansson skrev:
Vet inte hur många som fått vindkraftsblD i huvudet. Har aldrig läst om det.Mikael_L skrev:Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...
Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.
Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Däremot har katastrofen i Chernobyl krävt många dödsoffer och fortsätter kräva.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Nej, jag vet att de håller på med det. Men de har inte det idag.Mikael_L skrev:
54 döda, visst var det så?F frasen_36 skrev:
edit:
Men jag håller med om vindkraften. Nog ingen som dött av ett färdigbyggt verk än. Säker är jag inte, men inte sannolikt. Det är lite det jag menar med att värdera risker.
När folk dör av vindkraft är det nog vid bygget och kommer ske vid rivning.
Och där är vattenkraft eller kärnkraft eller solceller inte speciellt mycket annorlunda.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
En tank är inte sluten. Då imploderat den eller exploderar vid användning.S Styrman_jansson skrev:
Där är ganska många steg där bränslet kan avdunsta.
Inte minst vid just tankning.
Hur många som dör vid byggen av olika kraftkällor är väl inte relevant angående risker vid drift av dem.Mikael_L skrev:54 döda, visst var det så?
edit:
Men jag håller med om vindkraften. Nog ingen som dött av ett färdigbyggt verk än. Säker är jag inte, men inte sannolikt. Det är lite det jag menar med att värdera risker.
När folk dör av vindkraft är det nog vid bygget och kommer ske vid rivning.
Och där är vattenkraft eller kärnkraft eller solceller inte speciellt mycket annorlunda.
Ja påverkan är väl typ det enda vi kan försöka med.
Och nu med Bidén isf Trump är det nog lite lättare.
Att i något land visa vad som faktiskt är möjligt, är ju även det ett sätt att påverka. Och just där kan Sverige påverka mer än vad just våran lilla andel av en procent gör om man bara räknar på (t.ex) utsläpp.
Så det är inte helt betydelselöst att vi håller en tätposition i klimatarbetet.
Annars har ju Japan påverkat ordentligt, just det där med 7-liters motorer.
Många amerikaner och amerikanska företag i bilbranschen blev nog rätt förskräckta över invasionen av bensinsnåla små japanska bilar, som folk köpte för att inte kasta bort alla sina pengar vid bensinpumparna.
Och nu med Bidén isf Trump är det nog lite lättare.
Att i något land visa vad som faktiskt är möjligt, är ju även det ett sätt att påverka. Och just där kan Sverige påverka mer än vad just våran lilla andel av en procent gör om man bara räknar på (t.ex) utsläpp.
Så det är inte helt betydelselöst att vi håller en tätposition i klimatarbetet.
Annars har ju Japan påverkat ordentligt, just det där med 7-liters motorer.
Många amerikaner och amerikanska företag i bilbranschen blev nog rätt förskräckta över invasionen av bensinsnåla små japanska bilar, som folk köpte för att inte kasta bort alla sina pengar vid bensinpumparna.
Lite klurigt... fler än 8 personer kräver d kort och en tesla model x kan ta 5-7 personer.skoge skrev:
Den kör man på b körkort.
Mercedes skåpbil eqv kan ta 6- 8 personer och väger då 3500kg alltså även den b kort
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många skriver premiumbil, vi har en sådan utifrån vad som skrivs men vet inte vad som avses.S Styrman_jansson skrev:
Några av de du anger klassas nog som sportbilar och där är inte komfort som avses, gällande service/komponentbyten inte premium mera än kostnad, jo tyvärr vet jag vad det kostar
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Men som jag skrivit så är bensinångor tyngre än luft så om du inte har tanklocket under tanken så ska det mycket till om ångorna ska leta sig ut.A Alexn72 skrev: