P
D djac skrev:
Att man har rätt att, inom lagens ramar, uttrycka sig, köper jag och stödjer utan tvekan men att man ska vara skyldig att lyssna och delta i en diskussion köper jag inte öht.
För att en demokratiskt samhälle av västerländskt liberalt snitt ska fungera bra så krävs det att man lyssnar på sina meningsmotståndare, annars blir det som i USA.
Man behöver förstås inte hålla med alla man lyssnar på.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det framförs som en sådan men jag är inte så säker på att det är rätt, det skulle kunna vara på andra hållet också, det gullande de får nu är oproportionerligt stort och jag vet inte om de kommer krympa av det.
Vem/vilka gullar med SD? Att M och KD försöker få stöd av SD är realpolitik. Det går idag inte att bilda en borgerlig regering utan stöd eller medverkan av SD.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fina maffiafasoner. För mig obegripligt hur folk öht tycker facket är en bra grej. Helt sjukt.
För den som är lågutbildad och det inte finns så stor arbetsmarknad för är en fackförening en "bra grej".

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
A-kassan har sitt ursprung i fackföreningsrörelsen men den är du garanterat med i. Du plockar russinen ur kakan.
Jag skulle inte satsa alltför mycket pengar på att Malmgren är med i en a-kassa. :D

Själv har jag aldrig varit medlem i en fackförening, och var länge inte heller medlem i en a-kassa. På lite äldre dar gick jag med i en a-kassa, men behövda aldrig använda mig av dess tjänster.

Icke desto mindre finns det goda anledningar att vara med i en fackförening för rätt många människor.

P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men det är ju bara bra att SD är näst störst
Det är bra att SD utesluter nazister när de avslöjas, men när partiet inte längre behöver utesluta nazister så ska jag börja betrakta SD som ett parti med stadig demokratiskt grund.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det är bra att SD utesluter nazister när de avslöjas, men när partiet inte längre behöver utesluta nazister så ska jag börja betrakta SD som ett parti med stadig demokratiskt grund.
När ska C och S göra samma sak?
dömer du dem med?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inom mitt yrke blir man aldrig fullärd :)
Det är skillnad på att vara betraktad som fullärd och att vara fullärd.

/pmd (som levererar kvällens filosofiska visdom).

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Hela iden om att konsumera sig miljövänlig är bara ett självbedrägeri. Skall vi kunna bli miljövänliga så måste vi konsumera mindre och hålla liv i saker längre. Köpa bra kvalitet och reparera reparera och reparera så länge det överhuvudtaget går.
Det här är sanningen men i ett samhälle där allt har byggts kring ökande konsumtion och snabbare omsättning och kortare livslängd är det många som inte ens vågar tänka tanken och ännu mindre vågar säga det högt.
Det finns givetvis undantag. Till exempel gamla Chevrolet Scotsdale med förgasarmotor drar faktiskt så mycket bensin att det kan vara miljövänligare att köpa en ny pickup...... men i det stora hela gäller ändå regeln.
Jag håller med, men när vi har gått från ingen moms alls till att den står för över en femtedel av offentliga sektorns skatteintäkter (470 miljarder 2020), på 50 år (räknar vi oms, 60 år), så vill ju politiker oavsett färg att vi konsumerar maximalt.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Bra fråga. Det måste väl vara hela kjedjan från produktion till konsumtion, samt ökad produktion av lustgas.
Hade varit kul om någon räknat på det.
Jordbruket står för knappt tjugo procent alla växthusgasutsläpp i världen, men det är nog rätt svårt att räkna ut hur mycket utsläppen ökar pga cykling. :geek:

P
R RoAd skrev:
Jag vände mig mot maskintokens sätt att beskriva svetsning som något som krävde stor taktisk förmåga (att se flera steg framåt). Det gör det ju inte, eller har man väldigt låga krav på "att se flera steg framåt".
Jo, man måste se flera steg framåt när man svetsar om man inte ska misslyckas med svetsfogen (eller bli blind :)).

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Han tänkte på sitt land före globala relationer...
Trump tänker enbart på sig själv och inget annat eller annan.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Trump tänker enbart på sig själv och inget annat eller annan.
[/QUOTE]

Ja det är sant..
Dock som president så avspeglades detta i att USA tänkte mer på sitt än på att vara globalt...
Och detta är en bra grej... Man behöver ha industri och intäkter hemma med...

Sedan att han var eller är som en liten unge i sandlådan... Med humör innan den bajsat är en annan sak.. ;):rofl:

P
Maskintok skrev:
utan politiska medel så skulle inte vetenskapen ha förutsättningar för att forska.
Det finns icke-statliga finansiärer av vetenskaplig forskning.

Vetenskaplig forskning innebär inte att forskarna tar fram rapporter som tillfredställer politiker. Då vore det inte vetenskap. Du får nog ta reda på lite om hur forskarvärlden fungerar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Jo, man måste se flera steg framåt när man svetsar om man inte ska misslyckas med svetsfogen (eller bli blind :)).
Jag tänkte nog på lite svårare taktiska drag än att komma ihåg att ta på svetshjälmen. Men visst, det kan säkert vara en utmaning för vissa :)

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det finns icke-statliga finansiärer av vetenskaplig forskning.

Vetenskaplig forskning innebär inte att forskarna tar fram rapporter som tillfredställer politiker. Då vore det inte vetenskap. Du får nog ta reda på lite om hur forskarvärlden fungerar.
Vart skrev jag det?
Vart har jag skrivit att de skulle vara politikerna tillags?

dålig analys av mitt inlägg.
Har inget med resultatet av forskningen att göra,. utan att någon betalar för just detta...
Hade man förstått om man valde att läsa
.. Inte anta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.