F fribygg skrev:
Tror du? Den som är fattig har nog inte råd att göra medvetna miljöval, eldar förmodligen upp både sin egen och den lokala bilverkstadens spillolja när den gratis frityroljan från gatuköket tagit slut.

Den som inte förbrukar så mycket, inte handlar importerat och inte åker förbränningsmotordrivet tror jag är miljövänligare.
Är det fel att göra så? Jag tror inte det. Andra länder som Kina skrattar bara åt oss när vi kommer med miljöargument.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Är det fel att göra så? Jag tror inte det. Andra länder som Kina skrattar bara åt oss när vi kommer med miljöargument.
Klart kina skrattar när vi snackar miljö. Hela västvärlden köper ju skit från det landet. Om företag hade hittat andra lösningar och vi dödliga hade låtit bli att köpa skit och bara kvalitet så kunde vi lämna det landet =)
 
R Rkarlsson skrev:
Klart kina skrattar när vi snackar miljö. Hela västvärlden köper ju skit från det landet. Om företag hade hittat andra lösningar och vi dödliga hade låtit bli att köpa skit och bara kvalitet så kunde vi lämna det landet =)
Nu är det så att kvaliet blir bättre och bättre. Det är en sak, men detta med miljön biter varken på de styrande eller folket i Kina, så är det bara.
 
W witten skrev:
Jag tror inte du har en korrekt uppfattning om hur mycket avgaserna skadar miljö och hälsa.

[länk]
Jo självklart. Men jag kan inte påstå riktigt att jag kan bry mig eller kan göra något. Jag kan absolut köpa en elbil men jag är inte alls intresserad av att lägga pengarna inom något år.
Och våra kommunpolitiker är absolut inte intresserade av att hjälpa oss heller att lösa kollektivtrafiken så man måste ju prioritera.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nu är det så att kvaliet blir bättre och bättre. Det är en sak, men detta med miljön biter varken på de styrande eller folket i Kina, så är det bara.
Självklart. Om du köper en biltema eller en merida cykel så är det i samma fabrik. De lägger bara mer omsorg på den dyrare cykeln.

Hade västvärlden ens brytt sig om miljön så hade de utan tvekan dragit sig ur kina, speciellt nu.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej, att om folk som inte har 500 000 kr i fickan ska inte känna sig sämre för att de köper en bensin eller dieselbil för under 100 tusen. De är inga större miljöbovar så sett. Det är miljövidrigt att skrota en bil som har 20-30 år kvar.
Precis, miljökostnaden är redan tagen för den gamla bilen. Låt den få leva.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Hela iden om att konsumera sig miljövänlig är bara ett självbedrägeri. Skall vi kunna bli miljövänliga så måste vi konsumera mindre och hålla liv i saker längre. Köpa bra kvalitet och reparera reparera och reparera så länge det överhuvudtaget går.
Det här är sanningen men i ett samhälle där allt har byggts kring ökande konsumtion och snabbare omsättning och kortare livslängd är det många som inte ens vågar tänka tanken och ännu mindre vågar säga det högt.
Det finns givetvis undantag. Till exempel gamla Chevrolet Scotsdale med förgasarmotor drar faktiskt så mycket bensin att det kan vara miljövänligare att köpa en ny pickup...... men i det stora hela gäller ändå regeln.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Nils Andersson1 skrev:
Precis, miljökostnaden är redan tagen för den gamla bilen. Låt den få leva.
Tja, den fortsätter ju dock att kosta både klimat och miljö för varenda mil den körs, så det går ju liksom inte att tänka som att det vore en elbil, att all klimat och miljöbelastning redan är avklarad.

Och ärligt talat så belastar även elbilar miljön (lokalmiljön vid körning och någon annanstans efter skrotning) och elbilar belastar även klimatet, och kommer så göra tills sista kolkraft och naturgas-verket är stängt.
Däremot laddas elbilar redan idag ibland med fossilfri energi (även på marginalen), men fortfarande ganska sällan, men det kommer ju bli mer allteftersom vi fasar ut fossil energi. Så elbilen är ju ändå ett bra val, ty det blir hela tiden bättre och vettigare, avgasbilen kommer hela tiden vara lika dålig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej, att om folk som inte har 500 000 kr i fickan ska inte känna sig sämre för att de köper en bensin eller dieselbil för under 100 tusen. De är inga större miljöbovar så sett. Det är miljövidrigt att skrota en bil som har 20-30 år kvar.
En 30 år gammal bil är miljövidrig då den spyrvit avgaser
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Han misslyckades som svetsare och även som statsminister.
Njae, inte helt misslyckad. Reinfeldt öppnade dörren för massinvandring och Löfven sköt till den.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag skrev inte om forumetsägaren eller moderatorer... Utan om er här... vissa har den arrogansen att andra inte ska få skriva..
Om man får mothugg i en debatt så betyder det inte att den man får mothugg av anser att man inte får skriva.
Om man får sin argument nedskjutna så behöver man ta nya tag med bättre argument.
Att argumentera är mer än att bara tycka.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En 30 år gammal bil är miljövidrig då den spyrvit avgaser
Hur många gamla saabar har ni i vasastan?

Farsans 54 år gamla bil spyr ingen vit rök alls ;) Den går dock inte så många mil att folk blir så besvärade och den går inte i någon stad.
 
A
P pmd skrev:
Njae, inte helt misslyckad. Reinfeldt öppnade dörren för massinvandring och Löfven sköt till den.
Gjorde han?
När, var, hur?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Om man får mothugg i en debatt så betyder det inte att den man får mothugg av anser att man inte får skriva.
Om man får sin argument nedskjutna så behöver man ta nya tag med bättre argument.
Att argumentera är mer än att bara tycka.
nåjo... läser man att man ska mer eller mindre sluta skriva så är det svårt att tolka annorlunda.. Men finns annan agenda så visst... Men det vet både du och jag att så är det inte..
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.