Nu är team Röda Grind igång med ny etapp. Det har blivit dags för vardagsrum och matsal på bottenvåningen. Murstocken delar huset i fyra kvadranter och utrymmet utgör två av dessa. Efter ett lite drygt arbete att stuva undan allt som fanns i rummen har vi nu kommit igång med rivning.

Det är fortfarande inte helt klarlagt hur det ska bli. Vi brottas med frågan om vi ska ha en vägg med pardörr mellan rummen eller om det ska vara ett enda stort. Vidare klurar vi på eldstäder, säkert är att vi vill ha en rund fin kakelugn där det inte finns någon idag men mer osäkra på kronspisen som redan finns. Sen är det som alltid tusen beslut till kring fönsterpardörr, paneler, belysning, färger och vilken ytbehandling det ska var till persiennsnörets knopp! Men att börja riva kan ju snabba på beslutsprocessen :)

Tomt vardagsrum och matsal i renoveringsprocess med verktyg och tomma ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete i vardagsrum med plywoodväggar och städutrustning på parkettgolv.
Skapa konto

Renoveringsprojekt där väggar med träpanel rivs i ett rum med parkettgolv, synlig dörr och rum i bakgrunden.
Skapa konto

Renoveringsarbete i vardagsrum med bortriven väggtapet och synligt träverk, rumsindelare i förgrunden.
Skapa konto

Träpaneltak med en delvis demonterad sektion och synliga elektriska ledningar mot en bakgrund av brunt skyddsduk.
Skapa konto

Någon fick klippa av dragfjädern som fastnade när det drogs fulel (”förlängningssladdar” av FK med lampkontakter lite här och där bakom vävspänningen)

Rum under renovering med träpanelväggar, parkettgolv och en vit kakelugn.
Skapa konto

Vit byrå med dekorativa beslag och handskrivna lappar för organisering av byggprojekt, verktyg och en mugg syns ovanpå.
Skapa konto

Ordning och reda på pinalerna när lilleman styr upp!

• Gilla
PellePeps och 14 till
  • Laddar…
Jag känner att vi gärna tar emot lite input och goda råd kring planlösningen om någon har tid och lust att tycka till. Det känns som att vi inte kommer få ihop det utan kompromisser, frågan är vilka kompromisser som är de rätta?

Kök, matplats och tv-rum kommer ligga i en L-formation. Köket blir placerat till höger om den delen av vardagsrummet där altandörren är idag. Rummen skiljs åt av en hjärtvägg med ett vanligt standarddörrhål med excentrisk placering. Köket kommer inte kunna rymma en matplats men där får plats en mindre köksö, 1500x900, som då har plats för två barstolar. Vår första fundering gäller gränsen mellan kök och matplats.

1. Ska vi slå igen dörrhålet i hjärtväggen och öppna upp för en pardörr mitt på som då leder ut till matplatsen eller ska vi avväxla och ta ner hela hjärtväggen för en öppen planlösning?

Vi har ännu så länge punktat upp följande på plussidan för de två alternativen:

Fördelar med att behålla hjärtväggen:
  • Vi får in en pardörr som ger tillbaka lite 20-talscharm till huset.
  • Vi kan stänga till om disk och annat stök när man äter.
  • Man kan stänga till för oväsen från köksmaskiner etc när man kollar på tv eller har middagsgäster. Även matos och fett hålls bättre borta från resten av huset.
  • Vi slipper större ingrepp i den bärande konstruktionen.

Fördelar med att ta ner hjärtväggen:
  • Rymligare känsla i framförallt köket.
  • Kontakt med resten av familjen när man lagar mat. (Socialt)

Nästa fundering är gränsen mellan matplats och tv-rum. Det har en gång i tiden stått en vägg här..med en pardörr i. Den revs på 50-talet tillsammans med alla fina kakelugnar och kvar blev en ful murstocksvinge som på ngt vis gör rummet till två delar samtidigt som det är ett rum. På 90-talet sattes det sedan in en stor Kronspis som ännu mer bromsar flödet i rummet. Vi tänker att vi vill ha matplatsen i anslutning till köket, så placeringen av soffa och matplats är på ngt vis given. Tyvärr är den delen där soffan blir placerad mindre än den delen för matplatsen. Så till frågan då:

2. Ska vi behålla rummet som det är eller ska vi bygga upp väggen mellan rummen igen och sätta i en pardörr?

Fördelar med att bygga upp väggen:
  • Vi får en pardörr och rum i fil som förstärker 20-talskänslan.
  • Vi blir av med den fula murstocksvingen och kan tex snygga till och behålla Kronspisen i matsalsdelen samt sätta in en ny rund kakelugn i tv-delen utan att de konkurrerar med varandra.
  • Vi kan stänga ute tv:n från matbordet, som annars suger barnens uppmärksamhet till sig bara med sin blotta existens.

Fördelar med att inte bygga upp väggen:
  • Rymd och större möjligheter till variation i möbleringen. Kan jobba lite över gränserna mellan delarna vid behov. Typ göra långbord och ha en större soffa.

Ös på med tankar, erfarenheter och idéer är ni snälla för vi (läs jag) har kört fast. Jag har ingen tjusig CAD-ritning att bjuda på idag utan det fick bli en snabbskiss på ett kuvert :D. Hoppas det duger.

• Handritad skiss av planlösning för kök, matplats och tv-rum med anteckningar och mått.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Jag är en stark förespråkare emot öppen planlösning.
Att kunna stänga in köksstöket. Eller stänga ut annat när man vill köksstöka själv är essentiellt :)

• Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker nog ni ska stänga igen för att uppnå mer av 20 tals känslan.

Däremot hade jag nog även förespråkat att köra på parskjutdörrar, på så vis kan man nyttja utrymmena lite mer utan att dörrbladen tar utrymme :)

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Slänger in en till tanke.

I tv rummet hade jag nog inte satt in en kakelugn utan istället gjort en hel bokhyllevägg med utrymme för tvn :)

Annars är jag rädd att tvn blir dåligt lokaliserad vilket tar bort en del av kvalitén i ett specifikt tv rum :p

• Gilla
FruB
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag är en stark förespråkare emot öppen planlösning.
Att kunna stänga in köksstöket. Eller stänga ut annat när man vill köksstöka själv är essentiellt :)
Tack för din input! Jag känner samma som du gällande möjligheten att stänga om köket. Min oro ligger i om köket blir ett ”dött”, osocialt och avskärmat utrymme när det saknas matplats. Även att det upplevs som trångt, när antalet kvadratmetrar inte är så många. Men jag inbillar mig att en pardörr ändå ger viss rymd och anknytning till intilliggande rum när dörrarna står öppna. Så kanske är det en obefogad oro? :)

F FruB skrev:
Tack för din input! Jag känner samma som du gällande möjligheten att stänga om köket. Min oro ligger i om köket blir ett ”dött”, osocialt och avskärmat utrymme när det saknas matplats. Även att det upplevs som trångt, när antalet kvadratmetrar inte är så många. Men jag inbillar mig att en pardörr ändå ger viss rymd och anknytning till intilliggande rum när dörrarna står öppna. Så kanske är det en obefogad oro? :)
Hur stort blir köket med byggd vägg?

J Jarlsgård skrev:
Jag tycker nog ni ska stänga igen för att uppnå mer av 20 tals känslan.

Däremot hade jag nog även förespråkat att köra på parskjutdörrar, på så vis kan man nyttja utrymmena lite mer utan att dörrbladen tar utrymme :)
Tack för din feedback!
Det är nog jag som mest pratar för att dela av rummet, men samtidigt känns det skitläskigt att bygga igen. Man går emot ljust-och-öppet-trenden. Det känns också som att tv-rummet blir så litet. Soffan tar nästan upp hela bredden. Är rädd för att det blir trångt och övermöblerat. Men pardörren hjälper ju till lite med rymdkänslan såklart. Men är det tillräckligt? :)

Jag har också övervägt skjutdörrar, men jag tycker ju att det är väldans vackert med uppställda pardörrar. Man tappar lite den känslan med skjutdörrar tycker jag. Men absolut skulle det öka flexibiliteten i möbleringen.

F FruB skrev:
Man går emot ljust-och-öppet-trenden
En gammal trend för folk som vill bli sönderstressade.

F FruB skrev:
Det känns också som att tv-rummet blir så litet.
Ja, inte behöver dumburken bli centrum för hela nedervåningen. Ett litet mysigt rum. Se till så det blir ombonat, snygga tapeter. Så det ger lite känslan av gammalt hus med bibliotek. Eller skit i TVn. Gör det till biblioteket direkt, ännu bättre. (Hade jag gjort här hemma om inte ungarna hotat med att flytta hemifrån).

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Slänger in en till tanke.

I tv rummet hade jag nog inte satt in en kakelugn utan istället gjort en hel bokhyllevägg med utrymme för tvn :)

Annars är jag rädd att tvn blir dåligt lokaliserad vilket tar bort en del av kvalitén i ett specifikt tv rum :p
Aaah..jag vet. Det blir lite excentrisk placering av tv:n i förhållande till soffan, men jag tror att jag hellre tar det än väljer bort kakelugnen. Jag känner att det här huset behöver åtminstone en kakelugn :) och efter att ha experimenterat lite med möbleringen det senaste året så har vi insett att om eldstaden inte är i tv-rummet, så blir den inte använd. Så jag kan känna att det måste bli där. Gillar också tanken på att man ser kakelugnen utifrån hallen. Den sätter tonen för hela huset redan när man kliver in. Men en platsbyggd bokhylla på den väggen har också varit uppe för diskussion. Så dina förslag och observationer är inte alls dumma.

Hur stort blir köket med byggd vägg?
Typ 4x4,3 m. Ge och ta någon decimeter för påregling av väggar osv. Sen tänkte vi stjäla en bit av det gamla köket, som blir badrum, för ett litet gå-in-skafferi.

F FruB skrev:
Typ 4x4,3 m. Ge och ta någon decimeter för påregling av väggar osv. Sen tänkte vi stjäla en bit av det gamla köket, som blir badrum, för ett litet gå-in-skafferi.
Lite större än vårt då. Vi har knött in sittplatser för 5. Men ingen vägg att ha pardörrar på då heller.
Kök med sittplats för fem personer, utan utrymme för pardörrar.
Skapa konto
Kök med blå skåpluckor och diskbänk, vit spis och kylskåp, samt en grå stol och färgglad matta.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
En gammal trend för folk som vill bli sönderstressade.

Ja, inte behöver dumburken bli centrum för hela nedervåningen. Ett litet mysigt rum. Se till så det blir ombonat, snygga tapeter. Så det ger lite känslan av gammalt hus med bibliotek. Eller skit i TVn. Gör det till biblioteket direkt, ännu bättre. (Hade jag gjort här hemma om inte ungarna hotat med att flytta hemifrån).
Haha..ja, man har ju lekt med tanken att skippa den där tv:n. Vi har ju faktiskt en på övervåningen, men det är så smidigt att kunna skicka barnen till varsin tv när de inte kan vara i samma rum utan att reta gallfeber på varandra. Vet inte om mor i huset är redo att släppa den livlinan ännu. :D

Ganska länge var detta rummet tänkt just som ett litet extrarum..typ bibliotek/kontor/cigarrum..ja du fattar..men då hade vi en tillbyggnad på 15 m2 med i leken. Då skulle matplats legat i köket. Men efter mycket velande så valde vi bort det alternativet. Mest för att det blev så mkt kompromisser utvändigt med uteplatser och trädgård och för att vi egentligen inte behövde ett extra rum. Vinsten med tillbyggnaden låg i kökets planlösning och att tv-rummet hamnade i den stora kvadranten. Men det skulle bli mkt jobb och pengar för några, visserligen fina, fördelar men också en del nackdelar.

Jag spinner vidare.

I köket hade jag först och främst struntat i köksön. I mina ögon lär den göra så att köket upplevs mindre än vad det är.. Hade den varit större kanske den bidragit med något men 1500x900 bidrar inte med jättemycket extra förvaring.

Då hade jag hellre lämnat det tomt och ändå gett möjlighet för ett mindre frukostbord. Kan inflika med att jag själv har ett kök som mäter 3.9*3.15m där vi har ett 120ø bord. Det är tajt, men det funkar.

En annan fundering, kakelugn, är det hugget I sten? Annars hade ett alternativ kunnat vara en modernare kassett som sitter i "spetsen" på hjärtväggen ut mot både TVrum samt matplats.
Hade man byggt in den så hade den inte tagit upp mer utrymme än hjärtväggen gör idag och den hade kunnat avnjutas av nästan alla utrymmena. Dessutom hade det genererat mer golvyta + att man sett mer av brasan.

Däremot står jag fast vid att ni borde ha en vägg mellan kök och matplats, men med pardörr.. Antingen vanliga eller skjutdörr.. Kanske med glas beroende på hur väderstrecken ligger.

Då hade köket blivit en egen liten rektangel likt många kök som återfinns vid Medelhavet.. Mysigt!

• Gilla
FruB
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag spinner vidare.

I köket hade jag först och främst struntat i köksön. I mina ögon lär den göra så att köket upplevs mindre än vad det är.. Hade den varit större kanske den bidragit med något men 1500x900 bidrar inte med jättemycket extra förvaring.

Då hade jag hellre lämnat det tomt och ändå gett möjlighet för ett mindre frukostbord. Kan inflika med att jag själv har ett kök som mäter 3.9*3.15m där vi har ett 120ø bord. Det är tajt, men det funkar.

En annan fundering, kakelugn, är det hugget I sten? Annars hade ett alternativ kunnat vara en modernare kassett som sitter i "spetsen" på hjärtväggen ut mot både TVrum samt matplats.
Hade man byggt in den så hade den inte tagit upp mer utrymme än hjärtväggen gör idag och den hade kunnat avnjutas av nästan alla utrymmena. Dessutom hade det genererat mer golvyta + att man sett mer av brasan.

Däremot står jag fast vid att ni borde ha en vägg mellan kök och matplats, men med pardörr.. Antingen vanliga eller skjutdörr.. Kanske med glas beroende på hur väderstrecken ligger.

Då hade köket blivit en egen liten rektangel likt många kök som återfinns vid Medelhavet.. Mysigt!
Köksön har också varit uppe för diskussion i omgångar. I huvudsak behöver vi den för arbetsyta. Men också som förvaring. Vi har dock varit lite tveksamma till om det är snyggt eller inte. Är det en klumpig energitjuv? Utan köksö så måste vi dock hitta på ngt annat i köket. Typ skippa fönsterpardörren ut till uteplatsen och dra bänkskåp längs med den sidan istället. Jag har skissat på den lösningen också. Osäker på vad man vinner på det dock mer än estetik, för då får man ändå inte in ngn matplats och heller inga barstolar.

Lite osäker på vad du menar med spetsen. Tänker du på murstocken som sticker ut 90 grader från hjärtväggen? Om det är det du menar så har jag ritat även på ett sådant förslag. Precis som du säger med en modernare uppmurad vitputsad spis som nyttjar murstocksvingen som sida och sedan en insats med typ panoramaglas. Vänd ut mot rummet. Nackdelen är väl att det fortfarande blir en bula på väggen som stoppar flödet. Fördelen är ju att den blir mer integrerad. Sen hamnar man nog lite i fel vinkel mot brasan oavsett om du sitter i soffan eller vid matplatsen. Samt det faktum att det drar iväg och blir lite modernare. Vet inte om det är rätt väg att gå för oss. Vi har försökt tänka så mycket original i detaljerna kring huset som möjligt för att sedan dra på med lite modernare inredning. Men jag ska nog ta den tanken en vända till. Oerhört förvirrad och full av beslutsångest som du märker. :sweat::D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.