297 472 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Fast det är ju samma gällande avgasrening idag, där ansvarar tillverkarna för att man uppfyller emissionerna iaf upp 8000mil har jag för mig. Trots det får icke-autktoriserade verkstäder och privatpersoner reparera innan dess.pacman42 skrev:
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, det är 5år och max 80000km inom EU. Många verktäder som lurat sina kunder att betala tex ny lambdasond inom denna tid/km. Det var Kalifornien som drev igenom liknande krav först, att även oberoende verkstäder ska kunna serva-laga avgasrelaterade system, det blev tex OBDII.K karlmb skrev:
Va det inte Volvos säkerhets chef som för ett par år sedan sa att väldigt många olyckor inte sker pga att människor undviker dem?
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Jag tror att det blir så. Mest märkesverkstad som jobbar med elektroniken. Vanlig mekanik som bromsar kan nog andra fortsätta att jobba med. Det kommer att bli dyrt om något pajar med elektroniken, men förhoppningsvis håller det längre.Maskintok skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Jag är inte lika säker. Idag reparerar i princip inte märkesverkstäder elektronik. De byter bara enskilda komponenter. D.v.s. relativt okvalificerat arbete som tar kort tid.K Nils Andersson1 skrev:
Varför då? Jo därför att deras prisnivå är så hög att de flesta helt enkelt inte har råd att göra något kvalificerat reparationsjobb. Den erfarenhet de får är från enstaka försäkringsjobb.
Istället hänvisas man ofta till mindre specialist där det finns lite mer ekonomiskt utrymme att ordentligt felsöka och reparera enskilda komponenter.
T.ex, hade jag en motorstyrbox till min MC som pajade. Märkesverkstaden vill byta till en ny för runt 10k. Jag lämnade in den till en mindre firma som specialiserat sig på fordonsel som lagade den för 1200:-. Det rörde sig om 1,5h jobb och någon femtilapp i material…
En till synes spritt ny KIA EV 6 landade i området här om kvällen och släppte av en utomjording !!
Nä, den körde in här och släppte av ett barn, men bilens uppsyn och det ljud den gav ifrån sig, liknande det man som man på 1900 talet såg på film och tänkte sig framtiden.
Det var bara ett fel, bilen hade dubbdäck. Dubbarnas knarrande mot asfalten så fort bilen rullade lät inte framtid, utan förstörde hela föreställningen.
Nä, den körde in här och släppte av ett barn, men bilens uppsyn och det ljud den gav ifrån sig, liknande det man som man på 1900 talet såg på film och tänkte sig framtiden.
Det var bara ett fel, bilen hade dubbdäck. Dubbarnas knarrande mot asfalten så fort bilen rullade lät inte framtid, utan förstörde hela föreställningen.
Ja, det du kallar bara byter, anser jag är en reparation, felsökning och byte av en modul är svårare än vad du tror och kräver utbildad personal. Men ja, i princip har du rätt men fel på vad det är.S Styrman_jansson skrev:
äkta reparationsjobb på modulen kommer enbart bli något enstaka ställe i landet möjligen.
Lite oväntat för många så låter elbilar mer än motsvarande fossilbilar vid högre farter. Vid höga farter är det ljudet från däckens kontakt med körbanan som låter mest och då elbilar är tyngre så låter de mer. Så alla som tror att det kommer att bli tyst från motorvägen när elbilarna tagit över lär bli grymt besvikna.Isakare skrev:
De kan ju sälja bilar som inteS Styrman_jansson skrev:
Redan idag är mer än hälften leasing. Och det ökar hela tiden.S Styrman_jansson skrev:
Markant skillnad, de tar inte ansvar för olyckor som skerK karlmb skrev:
Tyst är det ju definitivt inte, men tycker du verkligen att det låter MER?L lbgu skrev:Lite oväntat för många så låter elbilar mer än motsvarande fossilbilar vid högre farter. Vid höga farter är det ljudet från däckens kontakt med körbanan som låter mest och då elbilar är tyngre så låter de mer. Så alla som tror att det kommer att bli tyst från motorvägen när elbilarna tagit över lär bli grymt besvikna.
Va? Elbilar låter absolut inte mer än fossilbilar. Jag har en hybrid, och den låter definitivt mer när bensinmotorn går igång än på eldrift.L lbgu skrev:Lite oväntat för många så låter elbilar mer än motsvarande fossilbilar vid högre farter. Vid höga farter är det ljudet från däckens kontakt med körbanan som låter mest och då elbilar är tyngre så låter de mer. Så alla som tror att det kommer att bli tyst från motorvägen när elbilarna tagit över lär bli grymt besvikna.
Däckljuden lär vara desamma. Med ditt resonemang borde däckljuden vara enorma från långtradare…
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Nej det är inte svårare än jag tror efter som jag gjort det själv på flertalet fordon utan någon särskild utbildning. Bytt styrboxar på både bilen och motorcykelen. Det svåraste var att få bort plastsjoket över styrboxen till motorstyret på bilen. På en bilen bytte jag även programvara i boxen.K Nils Andersson1 skrev:
Även bytt koppling, lagat tankgivare och justerat den elektronisk insprutningen på bågen m.m.
Helt utan utbildningen men med hjälp av en verkstadsmanual och ett elschema.
Elektronik är inte magi.
Och när man tänker efter så vill väl även biltillverkare och i förläggningen märkesverkstäder inte göra det svårt för sig…