816 775 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Verkar inte gälla mot deltavarianten enligt höstens forskningsresultat.harry73 skrev:
Precis som efter vaccinering. T-celler och andra minnesceller. Fungerar dock sämre för äldre och det är därför som de får en tredje dos.harry73 skrev:
Det har jag inte heller påstått. Men en utdragen medelhög belastning i vården under lång tid ger också det en mycket hög belastning på personalen och för de som får sin vård uppskjuten.harry73 skrev:
Det har tagit fart i många länder med likartad eller högre vaccinationstäckning och väldigt många tidigare sjuka. Finns inget som säger att den situationen inte kan uppstå i Sverige och det är inte första gången som Sverige har en våg någon månad senare än många andra länder.harry73 skrev:
Tillägg:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-utesluter-inte-hemarbete-igen
– Vi blickar ut i vår omvärld och ser att länder som har liknande samhällsstruktur, motsvarande vaccinationstäckning, har haft en ganska kraftig ökning. Vissa länder har också haft en relativt hög påverkan på hälso- och sjukvården. Vi ser inget skäl att vi i Sverige inte skulle påverkas på samma sätt, säger säger Karin Tegmark Wisell.
Tillägg 2:
Belgien
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09:36- Smittoläget lyser rött, sa premiärminister Alexander De Croo sent på onsdagskvällen när beskedet kom.
Den senaste månaden har smittan i Belgien ökat från i genomsnitt 3000 dagliga registrerade covidfall till att nu ligga på över 11 000. Nästan 87 procent av alla belgare över 18 år är fullvaccinerade.
Vill du påstå att Belgien har betydligt färre tidigare sjuka än Sverige?
Redigerat:
Jag undrar om täckningsgraden är ett bra mått när man jämför hur länder har drabbats.....det borde kombineras med befolkningstäthet i ett lämpligt mått.BirgitS skrev:
Ett land med 10 invånare och 80% vaccinerade har inte ett problem att hantera de ovaccinerade och de kommer inte sprida smitta i någon större omfattning. Skala upp detta till att GB och SE så undrar jag hur jämförbara länderna är egentligen. Det är många människor i GB, räknat i absoluta tal, som är ovaccinerade som rör sig på en relativt liten yta.
Synd att det tog regeringen ända till nu att få tummen ur röven. Svaret fanns ju här i tråden redan för 3 månader och 8000 inlägg sedan.MathiasS skrev:Den enkla lösningen på problemet är att införa krav på vaccinpass för att åka buss, gå på restaurang, gå in i köpcentrum osv. Alt endast för att gå in på systembolaget. Kräva att folk vaccinerar sig går inte, men varför ska det vara utan konsekvens.
tror problemet löser sig av sig självt på detta sätt, på några veckor.
Jag påstår att Sverige redan nu har en samhällssmitta men att den av någon anledning inte tar fart på samma sätt som förra året eller som man ser i andra länder.BirgitS skrev:
Så någon skillnad borde det finnas. Och en skillnad är att Sverige alltid hållit grundskolorna öppna. Så det är rimligt att anta att många grundskoleelever haft kontakt med covidviruset även om de kanske inte blev sjuka (eller ens fick antikroppar). I Belgien, Holland, Tyskland mm. stängdes samhället ner på ett annat sätt och det påverkar vårt immunförsvar, så om det nu visar sig att Sverige klarar den nya vågen bättre än t ex Belgien, skulle jag söka förklaringen i en tuffare nedstängning i Belgien.
Och ja, jag tror att vi kommer att se ökad smittspridning under vintern, bara inte i samma omfattning som förra året.
Som skattebetalare tycker jag definitivt inte att skattepengar skall gå till vård av människor som medvetet valt att riskera att bli svårt sjuka. Det är betydligt bättre att införa restriktioner mot dem för att hålla nere belastningen på sjukvården.J JBa skrev:Det kanske är FHMs fokus att undvika överansträngd vård men omöjligt det mest effektiva sättet för de styrande politikerna. Det mest effektiva vore att anpassa vården till en ny verklighet men det VÄGRAR man. I Stockholm har det återigen blossat upp diskussioner om förlossningsvården av en enda anledning, styrande VÄGRAR att anpassa sig efter verkligheten. Samma diskussion finns över större delen av Sverige och jag lider med gravida.
Sen kan man även diskutera detta om större vaccinationstäckning faktiskt skulle ha synbar effekt på sjukvårdens belastning. Har man verkligen gjort den smittspårningen så man kan styrka den tesen? Var finns statistiken över andelen vaccinerade kontra ovaccinerade UTAN tidigare genomgången infektion som belastar vården?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 808 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 808 inlägg
Visst vore det bra, men det är svårt att göra på kort sikt. Det räcker inte med att skjuta till stora summor pengar, det krävs ler utbildade läkare, fler utbildade sjuksköterskor, fler utbildade vårdbiträden etc.J JBa skrev:
Utöver det så krävs fler och större lokaler. Inget av detta fixar man på lika kort tid som att begränsa möjligheten för stora människor risktagare (de ovaccinerade som inte har antikroppar) att träffas i stora grupper och smitta varandra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 808 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 808 inlägg
Uttrycket "medicinsk apartheid" tycker jag är synnerligen illa valt. Apartheid som den praktiserades i Sydafrika baserades på något som folk inte kunde välja själva, nämligen sin hudfärg.
De allra flesta som inte vaccinerat sig har valt att inte vaccinera sig, det finns inget medicinskt i det. Det finns personer som inte kan vaccinera sig, men det är knappast den stora delen av de ovaccinerade.
En annan skillnad är såklart att en ovaccinerad får tillgång till aktiviteter genom att testa sig. Den möjligheten fanns inte för de svarta i Sydafrika.
Det är helt enkelt bara ett fult sätt att diskutera att demonisera andra.
De allra flesta som inte vaccinerat sig har valt att inte vaccinera sig, det finns inget medicinskt i det. Det finns personer som inte kan vaccinera sig, men det är knappast den stora delen av de ovaccinerade.
En annan skillnad är såklart att en ovaccinerad får tillgång till aktiviteter genom att testa sig. Den möjligheten fanns inte för de svarta i Sydafrika.
Det är helt enkelt bara ett fult sätt att diskutera att demonisera andra.
Du verkar vara on fire här och frågar/citerar 3 på raken. ”Svaret” blir här på alla tre ihop.P pmd skrev:
Ang VAERS så är det som du säger. Systemet är mycket till för att hitta tendenser, och ej absoluta tal. Men en slutsats av det blir ju också att det tar lång tid att få koll på eventuella biverkningar, framför allt de mer ovanliga. Och då är det inte så långt borta att tänka att man kanske skulle vara mer försiktig med t ex vaccination av barn innan man är helt på det klara med eventuella biverkningars vara eller inte vara.
Ang siffror och antal personer så är det väl bättre att kolla själv än att jag skall tolka någon annans studier.
Man kan om man är intresserad gå in på https://globalcovidsummit.org och t ex klicka sig vidare till t ex https://doctorsandscientistsdeclaration.org. Där finns ett rejält gäng personer uppräknade. Där finns också länkar till de studier och siffror som de baserar sina slutsatser på.
Man skulle också kunna lyssna på en intervju med Martin Kulldorff där han berättar själv. Den är lång men bra och balanserad. https://www.theepochtimes.com/harva...d-the-covid-public-health-fiasco_3942556.html
Vårda inte knarkare, alkoholister, rökare, överviktiga etc?Nissens skrev:
Jag tycker den mest relevanta frågan man bör ställa sig är hur det kommer sig att alla medier och myndigheter inte är objektiva i sin information angående vaccinet. Varför censureras viss typ av information? Finns många exempel där människor som fått biverkningar till följd av covid-vaccinet blir censurerade av medierna.
Jag är generellt ingen anti-vaxxer och vaccinerar vår dotter enligt protokoll men är det något jag hatar så är det mörkläggningar av fakta som bör delas med till befolkningen så alla kan göra en objektiv bedömning huruvida man ska ta vaccinet eller inte.
Jag är generellt ingen anti-vaxxer och vaccinerar vår dotter enligt protokoll men är det något jag hatar så är det mörkläggningar av fakta som bör delas med till befolkningen så alla kan göra en objektiv bedömning huruvida man ska ta vaccinet eller inte.
Vården är redan dimensionerad för att ta hand om dem, de kommer inte in som en ”tsunami” på det viset som en svårare pandemi orsakar.S SnickareHobb skrev:
Utöver det, så väljer sannolikt inte många att bli alkoholister, knarkare etc. däremot väljer de flesta ovaccinerade att inte vaccinera sig. Vuxna människor brukar vara införstådda med konsekvenser av sina val, inget konstigt med det.
Redigerat:
Det gör man redan genom den förhöjda tobaksskatten, likadant för alkohol så den jämförelsen kan vi väl släppa. Men vad säg som en generellt höjd skatt med 10 procent för hela befolkningen så kan de som uppvisar vaccinationsintyg få 10 procents rabatt?A Andy78 skrev:
Redigerat:
blackarrow skrev:
Alla ni förstå-sig-påare och alla andra som ännu inte fått tummen ur arslet på grund av mer eller mindre hemma-snickrade syfte, ta er nu i kragen och få detta gjort nu så vi blir av med skiten någon gång och kan återgå till det normala igen!blackarrow skrev:
Vad är det som mörkas? Antalet sjuka o döda med Covidinfektion?HomeboY skrev:
Huruvida covidinfektion är farligare än vaccinering?
Allt den infon finns ju ”överallt”.