297 271 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
I med motorcyklar är rätt billiga att ha påställda så tror jag det drar ner snittet rejält. Farsan har nog inte ens kört 100 mil i år med sin men ställer inte av den för den kostar lika mycket på som av, han köpte jänk så han hann inte =)MathiasS skrev:ja det finns statistik på SMC, jag tolkar det som snittet bland alla reggade mc.
det är nog rätt få mc som används som daily drivers, det mesta går ju bara vid finväder på sommaren. För egen del blir det nog 700ish mil i år, mitt första år på mc, och då är det en kombo av nöjesåka och vardagsärenden, undviker bilen så långt det går. Kör fortfarande men vinterkörningen får vänta till ett annat år.
När jag körde så hade jag 3 motorcyklar samtidigt och alla var påställda, men en kanske jag körde 50 mil med, den andra 500 och den trejde 1000. Så snittet blir lite sådär.
Det lilla problemet är bara politikerna då kommer att tvingas gå emot folkviljan.D djac skrev:
Ingen ska inbilla mig att folk frivilligt kommer att sälja sina bilar och sluta åka vart de vill tex på fritiden.
Det rutinmässiga körandet till jobb mm kan som sagt säkert minska, eftersom det faktiskt höjer livskvaliteten att slippa sitta i köer och leta parkering mm. Man sparar massor av tid helt enkelt som både anställda och arbetsgivare kan dra nytta av, när vi ökar andelen hemmajobb hos de som har möjlighet.
Men att börja peta i hur du umgås med dina vänner och famlij, aktiviteter för barnen, barn från tidigare relationer osv osv, nej, där kommer folk inte bara att knyta handen i fickan.
Bilen är helt enkelt allt för praktisk här.
Vi får se, folkviljan ändras snabbt och som sagt tycker jag att det pekar på en ökad kvalite hos väljarna, när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom så kommer det hända saker. Sen ska man inte nergligera internationella initiativ och överrenskommelser som påverkar både opinion och regelverk.K karlmb skrev:Det lilla problemet är bara politikerna då kommer att tvingas gå emot folkviljan.
Ingen ska inbilla mig att folk frivilligt kommer att sälja sina bilar och sluta åka vart de vill tex på fritiden.
Det rutinmässiga körandet till jobb mm kan som sagt säkert minska, eftersom det faktiskt höjer livskvaliteten att slippa sitta i köer och leta parkering mm. Man sparar massor av tid helt enkelt som både anställda och arbetsgivare kan dra nytta av, när vi ökar andelen hemmajobb hos de som har möjlighet.
Men att börja peta i hur du umgås med dina vänner och famlij, aktiviteter för barnen, barn från tidigare relationer osv osv, nej, där kommer folk inte bara att knyta handen i fickan.
Bilen är helt enkelt allt för praktisk här.
Man har hamnat helt fel i diskussionen och fokuserar på just begreppet "bil", det kommer att finnas finnas transporter av både kollektiva och enskilt slag även i framtiden. Det som kommer att skilja är vad som kommer driva dem och generera energi på ett effektivt och miljömässigt sätt.
Vi som har kört egna bilar under längre tid och kanske ses hos mindre upplysta generalister som "när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom" vet hur otroligt mycket mindre utsläpp som idag genereras av dagens fordon jämför med de som vi åkte i när vi var unga och kanske "oupplysta".
Som yngre är man oftast "svart eller vit" i sitt synsätt, finns bara ett rätt, som äldre vet man att det är mycket gråare och framför allt att saker förändras över tiden som det alltid gjort och att det tar tid att förändra.
Ett exempel som ni kan fundera över (speciellt boende i Stockholmsområdet) är att för mera än fem år sedan, fortfarande närtid, var de stora diskussioner om dieselbilar av vissa typer i Stockholms innerstad och att dieselbil i närtid helt skulle förbjudas, hur har det gått här?
Här ute i landsbygden med en mellanstor stad på 50-60" har vi ännu inte sett något av det, än mindre utanför stadskärnan där det byggs om till 1+2 vägar för att kunna öka hastigheten till 100 km/h för bilarna.
Vi som har kört egna bilar under längre tid och kanske ses hos mindre upplysta generalister som "när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom" vet hur otroligt mycket mindre utsläpp som idag genereras av dagens fordon jämför med de som vi åkte i när vi var unga och kanske "oupplysta".
Som yngre är man oftast "svart eller vit" i sitt synsätt, finns bara ett rätt, som äldre vet man att det är mycket gråare och framför allt att saker förändras över tiden som det alltid gjort och att det tar tid att förändra.
Ett exempel som ni kan fundera över (speciellt boende i Stockholmsområdet) är att för mera än fem år sedan, fortfarande närtid, var de stora diskussioner om dieselbilar av vissa typer i Stockholms innerstad och att dieselbil i närtid helt skulle förbjudas, hur har det gått här?
Här ute i landsbygden med en mellanstor stad på 50-60" har vi ännu inte sett något av det, än mindre utanför stadskärnan där det byggs om till 1+2 vägar för att kunna öka hastigheten till 100 km/h för bilarna.
Man kan ju använda vilka ord man vill men de gamla har en tendens att stanna, tex säger väl många fortfarande TV, trots att de ändrat sig avsevärt från den ursprungliga men visst, kalla det positionsförändringsapparater istället om det skulle göra konceptet enklare.A AndersS skrev:Man har hamnat helt fel i diskussionen och fokuserar på just begreppet "bil", det kommer att finnas finnas transporter av både kollektiva och enskilt slag även i framtiden. Det som kommer att skilja är vad som kommer driva dem och generera energi på ett effektivt och miljömässigt sätt.
Vi som har kört egna bilar under längre tid och kanske ses hos mindre upplysta generalister som "när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom" vet hur otroligt mycket mindre utsläpp som idag genereras av dagens fordon jämför med de som vi åkte i när vi var unga och kanske "oupplysta".
Som yngre är man oftast "svart eller vit" i sitt synsätt, finns bara ett rätt, som äldre vet man att det är mycket gråare och framför allt att saker förändras över tiden som det alltid gjort och att det tar tid att förändra.
Ett exempel som ni kan fundera över (speciellt boende i Stockholmsområdet) är att för mera än fem år sedan, fortfarande närtid, var de stora diskussioner om dieselbilar av vissa typer i Stockholms innerstad och att dieselbil i närtid helt skulle förbjudas, hur har det gått här?
Här ute i landsbygden med en mellanstor stad på 50-60" har vi ännu inte sett något av det, än mindre utanför stadskärnan där det byggs om till 1+2 vägar för att kunna öka hastigheten till 100 km/h för bilarna.
Sen har du såklart inte fel i att även bakåtsträvare kan ha en poäng ibland men som du säkert också vet så har olika tider behov av olika metoder för att leda och med den globala miljöutvecklingen så har det nog ganska brett accepterats att nu är tiden då det är rätt att acceptera att "det knäcks några ägg för att göra en omelett". Det är i detta fallet tiden som är den allra största fienden och det som tyvärr inte kan ges den kommande förändringen.
Jaja, faktum är ändå att unga tar körkort i större utsträckning idag än för några år sedan.D djac skrev:Vi får se, folkviljan ändras snabbt och som sagt tycker jag att det pekar på en ökad kvalite hos väljarna, när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom så kommer det hända saker. Sen ska man inte nergligera internationella initiativ och överrenskommelser som påverkar både opinion och regelverk.
Tänker de bara köra nån gång ibland då?
Sånt brukar inte ungdomar lägga pengar på när det finns så mkt annat kul.
Jag har barn med körkort men utan bil, en del av grundutbildningen helt enkelt, detsamma gäller flertalet av deras vänner.K karlmb skrev:
Vi knäcker en jävla massa ägg, både i branschen och privat.D djac skrev:Man kan ju använda vilka ord man vill men de gamla har en tendens att stanna, tex säger väl många fortfarande TV, trots att de ändrat sig avsevärt från den ursprungliga men visst, kalla det positionsförändringsapparater istället om det skulle göra konceptet enklare.
Sen har du såklart inte fel i att även bakåtsträvare kan ha en poäng ibland men som du säkert också vet så har olika tider behov av olika metoder för att leda och med den globala miljöutvecklingen så har det nog ganska brett accepterats att nu är tiden då det är rätt att acceptera att "det knäcks några ägg för att göra en omelett". Det är i detta fallet tiden som är den allra största fienden och det som tyvärr inte kan ges den kommande förändringen.
Att påstå att inget händer är ju rent löjligt.
Men att tro att en nedstängnig av typ 70% av all biltrafik eller så ens finns på kartan är rent naivt och man borde engagera sig i andra sätt att minska problemen istället om man vill göra skillnad.
Tex återställa alla utdikade skogsmarker som läcker lika mkt som all vägtrafik i landet.
Eller energieffektivisering i lokaler och industri.
Men att blunda tills det är försent är en bra metod?K karlmb skrev:Vi knäcker en jävla massa ägg, både i branschen och privat.
Att påstå att inget händer är ju rent löjligt.
Men att tro att en nedstängnig av typ 70% av all biltrafik eller så ens finns på kartan är rent naivt och man borde engagera sig i andra sätt att minska problemen istället om man vill göra skillnad.
Tex återställa alla utdikade skogsmarker som läcker lika mkt som all vägtrafik i landet.
Eller energieffektivisering i lokaler och industri.
Förhållningssättet att kritisera de som gör något är gammalt och väl insuttet, gubbar som inte lyfter ett finger själv har alltid varit snabba att kritisera de som faktiskt tar ställning, de har alltid ett "värdigare område" som de tycker andra borde engagera sig i, allt medan de sitter hemma och skriver gnälliga insändare om ingenting (lös hund, dåligt klädda ungdomar osv). Jättebra om du ser till att alla skogsmarker återställs, det behövs också, men du kan inte sura för att någon annan fokuserar på annat än vad du gör.
Jag jobbar i bilindustrin...D djac skrev:Men att blunda tills det är försent är en bra metod?
Förhållningssättet att kritisera de som gör något är gammalt och väl insuttet, gubbar som inte lyfter ett finger själv har alltid varit snabba att kritisera de som faktiskt tar ställning, de har alltid ett "värdigare område" som de tycker andra borde engagera sig i, allt medan de sitter hemma och skriver gnälliga insändare om ingenting (lös hund, dåligt klädda ungdomar osv). Jättebra om du ser till att alla skogsmarker återställs, det behövs också, men du kan inte sura för att någon annan fokuserar på annat än vad du gör.
Bor lite långt bort för det, men de lånar ibland poolbilar via diverse sådana tjänster, när de inte cyklar eller åker kollektivt. De har inte bil i första hand för att de inte kan parkera, vare sig där de bor eller där de arbetar (för rimliga pengar och rimligt avstånd), då blir bil mest en belastning som på sin höjd används en gång på helgen, inget svårt beslut tycker jag.K karlmb skrev: