D
K karlmb skrev:
Jag jobbar i bilindustrin...
ok?

Då borde du ju vara väl medveten om vart det är på väg, de jag känner som arbetar hos bilproducenter har en långtmer radikal bild av vad som kommer än vad jag har?
 
Redigerat:
D djac skrev:
Bor lite långt bort för det, men de lånar ibland poolbilar via diverse sådana tjänster, när de inte cyklar eller åker kollektivt. De har inte bil i första hand för att de inte kan parkera, vare sig där de bor eller där de arbetar (för rimliga pengar och rimligt avstånd), då blir bil mest en belastning som på sin höjd används en gång på helgen, inget svårt beslut tycker jag.
Nej visst. Och sen kommer de att tvingas flytta istället. Kanske tom längre bort från jobbet.
 
D djac skrev:
ok?
Du påstår att jag blundar och inte gör något.
 
D
K karlmb skrev:
Nej visst. Och sen kommer de att tvingas flytta istället. Kanske tom längre bort från jobbet.
Varför ska de tvingas flytta?
 
Hur stor del av världsekonomin bygger på transportfordon bilar/lastbilar/flyg?

När en normal familj köpt hus, bytt kök, byggt pool, budgeterat den årliga semestern går väl resten till nya fordon.

Då det är orealistiskt som framtidsekonomi vad ska de lägga pengarna på istället?

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Hur stor del av världsekonomin bygger på transportfordon bilar/lastbilar/flyg?

När en normal familj köpt hus, bytt kök, byggt pool, budgeterat den årliga semestern går väl resten till nya fordon.

Då det är orealistiskt som framtidsekonomi vad ska de lägga pengarna på istället?

/ATW
Ja, det förväntas faktiskt ge en enorm boost till konsumtionen framöver, både besparingen och effektivitetsökningen-
 
D
K karlmb skrev:
Du påstår att jag blundar och inte gör något.
Nä, det gör jag inte riktigt.
 
D djac skrev:
Ja, det förväntas faktiskt ge en enorm boost till konsumtionen framöver, både besparingen och effektivitetsökningen-
En konsumtion som är CO2-fri?

Jomenvisst.

Ge mig ett exempel på konsumtion som är CO2fri och kan nå upp till omsättningen från transportindustrin och samtidigt ta hand om arbetslösheten som följer med nedläggningen.

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
En konsumtion som är CO2-fri?

Jomenvisst.

Ge mig ett exempel på konsumtion som är CO2fri och kan nå upp till omsättningen från transportindustrin och samtidigt ta hand om arbetslösheten som följer med nedläggningen.

/ATW
Nä det är nog svårt att hitta.
 
D djac skrev:
Bor lite långt bort för det, men de lånar ibland poolbilar via diverse sådana tjänster, när de inte cyklar eller åker kollektivt. De har inte bil i första hand för att de inte kan parkera, vare sig där de bor eller där de arbetar (för rimliga pengar och rimligt avstånd), då blir bil mest en belastning som på sin höjd används en gång på helgen, inget svårt beslut tycker jag.
Det tidigare inlägget med äggen förstod jag inte syftet med, men är nog min läsförståelse som brister, annat än ställa olika grupper mot varandra utifrån fördomar.
Och i svaret jag ger bara konstatera att vi lever under olika förutsättningar och tro på utveckling.
 
D djac skrev:
Nä det är nog svårt att hitta.
Då arslet är bak hur vi än vänder oss... Så är ju symbolpolitiken stark.
Nu är det elbilar/batterifabriker etc som ska rädda oss...

Men när det inte heller går... villket håll kommer lämmelpolitikerna att springa då?

/ATW
 
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Då arslet är bak hur vi än vänder oss... Så är ju symbolpolitiken stark.
Nu är det elbilar/batterifabriker etc som ska rädda oss...

Men när det inte heller går... villket håll kommer lämmelpolitikerna att springa då?

/ATW
Jag tror det är svårt att hitta någon som är engagerade i alla områden överallt, så tror jag att det kommer fortsätta vara och en del kommer nog fortsätta fokusera på bilar medan andra kommer välja ett annat område. Dock är bilen så synlig att jag misstänker att den kommer fortsätta få stor uppmärksamhet, medan de norrländska torvmarkerna fortsatt kommer vara en aning abstrakta för flertalet.
 
D djac skrev:
Jag tror det är svårt att hitta någon som är engagerade i alla områden överallt, så tror jag att det kommer fortsätta vara och en del kommer nog fortsätta fokusera på bilar medan andra kommer välja ett annat område. Dock är bilen så synlig att jag misstänker att den kommer fortsätta få stor uppmärksamhet, medan de norrländska torvmarkerna fortsatt kommer vara en aning abstrakta för flertalet.
Nä, jag tror Miljöpartisterna får nog snart ytterligare en ide om att klämma åt privata skogsägare med krav om återställning av våtmark oavsett hur mycket virkesproduktion som skapats av dikningen har bidragt som kolsänka.

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Nä, jag tror Miljöpartisterna får nog snart ytterligare en ide om att klämma åt privata skogsägare med krav om återställning av våtmark oavsett hur mycket virkesproduktion som skapats av dikningen har bidragt som kolsänka.

/ATW
Jag tror man kan negligera MP i detta, läste en artikel om förväntade påtryckningar från EU och det verkar kunna bli värre.
 
D djac skrev:
Varför ska de tvingas flytta?
De kommer att behöva bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.