Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som är att vinna något på är att se till att de idag (mer eller mindre) nödvändiga resorna inte behöver göras. Transportsektorn som helhet är en enorm energislukare här i världen, och då står privatbilismen för den största andelen.
Så det finns mycket att göra, men tyvärr kräver det både en omstöpning av samhället och våra värderingar, dvs finns ingen quick fix
[bild]
För jobbresor kommer mkt att kanske halveras pga hemmajobb.
Idag står vägtransporter för ca 33% i Sverige som har långa avstånd. 33% är uppvärmning av lokaler, du vet vad jag tänker på där, och 33% är industrin. Men så har vi en del till som tex utdikade skogsmarker, dessa står för lika mkt som hela bilismen.
Vilka av dessa områden är biligast och enklast att åtgärda?
 
D
K karlmb skrev:
För jobbresor kommer mkt att kanske halveras pga hemmajobb.
Idag står vägtransporter för ca 33% i Sverige som har långa avstånd. 33% är uppvärmning av lokaler, du vet vad jag tänker på där, och 33% är industrin. Men så har vi en del till som tex utdikade skogsmarker, dessa står för lika mkt som hela bilismen.
Vilka av dessa områden är biligast och enklast att åtgärda?
Alla kommer att åtgärdas och det kommer att både märkas och kännas.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som är att vinna något på är att se till att de idag (mer eller mindre) nödvändiga resorna inte behöver göras. Transportsektorn som helhet är en enorm energislukare här i världen, och då står privatbilismen för den största andelen.
Så det finns mycket att göra, men tyvärr kräver det både en omstöpning av samhället och våra värderingar, dvs finns ingen quick fix
[bild]
Och det är ju bara en tidsfråga innan folk reagerar på att över 400.000 dör i förtid bara inom EU pga luftföroreningar. För att korsa ämnen så kan man ju påminnnas om hur stark reaktionen blivit när folk riskerat dö i förtid av Covid, samma människor som har varit väldigt engagerade i detta rycker på axlarna åt dessa dödsfall, som ju upprepas VARJE ÅR..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Intressant statistik som är oerhört svår att relatera till. Hur kan motorcyklar ens synas i statistiken?
 
D djac skrev:
Alla kommer att åtgärdas och det kommer att både märkas och kännas.
Nej. Man ska åtgärda de som är lättast först.
Det svåraste av allt är mobila enheter som fordon o flyg.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Intressant statistik som är oerhört svår att relatera till. Hur kan motorcyklar ens synas i statistiken?
I Sverige är det drygt 6% motorcyklar jämfört med bilbeståndet. Och de har i snitt en bränsleförbrukning nära vad småbilar har.
Men körs å andra sidan inte lika många mil per år.

Sen finns det mopeder, var de petas in i statistiken vet jag inte.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2019/fordon_2018_blad.pdf
 
Mats-S
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
... men jäkligt tråkig att lyssna på ...
48st NASCAR-monster på omstart på en thight oval, det är konsert för bilörat det :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Sverige är det drygt 6% motorcyklar jämfört med bilbeståndet. Och de har i snitt en bränsleförbrukning nära vad småbilar har.
Men körs å andra sidan inte lika många mil per år.

Sen finns det mopeder, var de petas in i statistiken vet jag inte.
[länk]
Gör man en överslagsräkning så hamnar man iaf i närheten. 5M bilar 300k mc ger 6%. En tredje del av årliga körsträckan för en bil ger 2%. Det är en femtiondel. Fippla lite med bränsleförbrukningen så blir det nog ungefär som i bilden.

magkänslan säger något helt annat.
 
Mikael_L
Ja inte är det mängden motorcyklar som inte går ihop (och det hade jag inte riktigt trott), men däremot körsträckorna som känns att de borde vara riktigt låga för många motorcyklar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som är att vinna något på är att se till att de idag (mer eller mindre) nödvändiga resorna inte behöver göras. Transportsektorn som helhet är en enorm energislukare här i världen, och då står privatbilismen för den största andelen.
Så det finns mycket att göra, men tyvärr kräver det både en omstöpning av samhället och våra värderingar, dvs finns ingen quick fix
[bild]
Oj, nu känns den snordyra tågresan norröver till jul mycket bättre. Trodde faktiskt inte tåg såg så bra ut med tanke på malmstransporter mm.

Jag tror också det viktigast blir att eliminera resor. Det är ju ren vinst för miljön och privatpersoner om bara de som absolut måste tar bilen till jobbet. Med livet organiserat runt jobbet är det tyvärr dock så att el del mår bra av det sociala på arbetsplatsen. Så det måste lösas på något sätt men det känns ju görbart med lokala gemensamma arbetsplatser.
 
D
K karlmb skrev:
Nej. Man ska åtgärda de som är lättast först.
Det svåraste av allt är mobila enheter som fordon o flyg.
Jag pratade inte om vad du tycker, jag nämnde vad jag tror är mest sannolikt och jag förväntar mig inget mindre än en enorm omstöpning av transporterna, inklusive privatbilism.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja inte är det mängden motorcyklar som inte går ihop (och det hade jag inte riktigt trott), men däremot körsträckorna som känns att de borde vara riktigt låga för många motorcyklar.
Det är under 200 mil per år i snitt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
"Varje transport är ett misslyckande" va väl Birger Schlaug som sa det?
Ibland kan man hålla med när två fullastade timmerbilar möter varandra.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är under 200 mil per år i snitt.
Fördelat på alla motorcyklar då?
De som verkligen rullar rullat nog ändå rätt mycket mer.
Jag snittade 1500-2000 mil per år när jag körde motorcykel. En del arbetspendling men mest lite nöje och från a-b.
Möter en hel del motorcyklar, alltid samma från april-början av november, sen tycker de nog det blir lite för regnigt.
 
R Rkarlsson skrev:
Fördelat på alla motorcyklar då?
De som verkligen rullar rullat nog ändå rätt mycket mer.
Jag snittade 1500-2000 mil per år när jag körde motorcykel. En del arbetspendling men mest lite nöje och från a-b.
Möter en hel del motorcyklar, alltid samma från april-början av november, sen tycker de nog det blir lite för regnigt.
ja det finns statistik på SMC, jag tolkar det som snittet bland alla reggade mc.

det är nog rätt få mc som används som daily drivers, det mesta går ju bara vid finväder på sommaren. För egen del blir det nog 700ish mil i år, mitt första år på mc, och då är det en kombo av nöjesåka och vardagsärenden, undviker bilen så långt det går. Kör fortfarande men vinterkörningen får vänta till ett annat år.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.