297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Som arkitekt känns det rätt surt att rita så mycket garage som krävs för parkeringsnormen. Det schaktas och sprängs enorma mängder för utrymmen där man sedan i bästa fall kan odla svamp. Parkeringshus känns rimligare men de är inte politiskt möjliga och har så klart negativa effekter på stadsdelarna.W witten skrev:
Politikerna inser nog inte det jag talar om, det var därför jag skrev vakna fastighetsutvecklare.A AndersS skrev:
Tycker det är intressant att så många tror att elbilar är en lösning.
Det finns ingen lösning där folk fortsätter att köpa bil vart 5'e år och intalar sig att de gör miljön en tjänst.
Det går heller inte att ha sommarstuga/båt/husbil/pool/import av exotisk mat.
Allmänna transporter som tåg och buss går bort och flyg ska vi inte prata om.
Den stora frågan är vad ska folk göra med sina resurser?
Vad är framtidens statusmarkörer som inte baseras på konsumtion och transporter?
/ATW
Det finns ingen lösning där folk fortsätter att köpa bil vart 5'e år och intalar sig att de gör miljön en tjänst.
Det går heller inte att ha sommarstuga/båt/husbil/pool/import av exotisk mat.
Allmänna transporter som tåg och buss går bort och flyg ska vi inte prata om.
Den stora frågan är vad ska folk göra med sina resurser?
Vad är framtidens statusmarkörer som inte baseras på konsumtion och transporter?
/ATW
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.W witten skrev:
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.
På bilden ser jag bilar som kör långsamt med irrationellt olika avstånd till varandra och många olika körstilar med hetspellar och pensionärsmössor i en salig blandning. Varför skulle vi programmera bilarna att köra på det sättet?T tompaah7503 skrev:Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.
[bild]
Jag håller till viss del med, men jag tror inte att det kommer bli samma "bilar" som levererar varor som transporterar människor. Det blir helt enkelt för ineffektivt att köra runt med så mycket "luft" som krävs för att även kunna hysa människor i samma fordon. Jag tror mer på specialiserade "transportenheter" där hela volymen kan användas för det som ska transporteras. De kommer sannolikt att finnas i olika storlekar och behöver nödvändigtvis inte köra på vägarna. För lätta transporter kommer det troligtvis att användas drönare som kan undvika köer och flyga fågelvägen (detta testas redan av e-handelsjättarna).W witten skrev:
Parallellt med det tror jag även att vi går åt att dela på bilar för persontransport. Troligtvis i någon slags abonnemangsform Man kommer att boka en resa från A till B och en bilpool med självkörande bilar ser till att det finns en bil vid A vid den tid man beställt den. För att effektivisera kommer man antagligen ofta att dela på bilen med folk som ska åka liknande sträcka.
Att äga och köra sin egen bil kommer troligtvis att vara väldigt dyrt och mer ett nöje än en nödvändighet.
Frågan är bara när allt jag skrev ovan kommer att inträffa, inte att jag skulle ha fel i mina visioner
Färre bilar men samma antal totala mil reducerar ju energiåtgången för tillverkning av bilar men antalet mil måste ju också ner oavsett.W witten skrev:
Jag är inte helt övertygad att alla är statusjägare men i dagen samhäller verkar många kanske vara det.A ArneTW skrev:
Statusjakt är det tydligaste tecknet på låg status.
Men din fråga är viktig om den omformuleras lite. Vad värderar vi och hur vill vi leva om de saker du nämner försvinner. Varför tåg och bussar skulle försvinna förstår jag dock inte.
Fäviken som var en av sveriges finaste restauranger serverade lokala grejer. Jag skulle kunna leva gott på färre ingredienser, framförallt om jag hade mer tid att laga mat. Att slentrianplocka med någon haricot verts från afrika är för lätt idag. Är noll förlust om det blir svårare.
Det som blir status blir förstås förmågan att ordna och hålla igång ett vackert liv på en plats med människor och saker man värderar högt. Att vara skicklig och en resurs för andra. Vilket jag tycker är precis som det borde vara!
Tack, du skrev precis vad jag tänkte skriva.W witten skrev:
Självklart kommer självkörande bilar (i.a.f. när alla bilar är självkörande) aldrig att skapa de där köerna.
Nu ska du inte vara sån. Vår största byggherre i stan han bygger svindyra fuskbyggen utan parkeringsplatser =) Vill man ha en så får man betala en 1200 kr extra till kommunen, annars får man gå en kilometer för att parkera gratis.W witten skrev:
De har ju tänkt till de där byggherrarna. Bästa av allt är ju att de är bästa polare han byggherren och politikerna så han har förtur till all mark och kulturmärkta hus som de ändrar i detaljplan så han kan bygga ännu fler svindyra lägenheter utan parkeringar.
Så de bygger bort bilarna
Jag kom och tänka på de där små elbussarna i sthlm.A ArneTW skrev:
De verkar ju dock helt värdelösa om det fortfarande är likadant idag. Och svindyrt.
– Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar, säger Peter Hafmar från Nobina.
Stockholms lokaltrafik får självkörande bussar | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)