W witten skrev:
(bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Det där tror jag inte funkar med den elektrifiering som påbörjats av bilparken
 
W witten skrev:
Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Som arkitekt känns det rätt surt att rita så mycket garage som krävs för parkeringsnormen. Det schaktas och sprängs enorma mängder för utrymmen där man sedan i bästa fall kan odla svamp. Parkeringshus känns rimligare men de är inte politiskt möjliga och har så klart negativa effekter på stadsdelarna.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, gör man inte som majoriteten av väljarna önskar lär du få täta besök av politiken. Kanske med orden, självklart ett tjänstemannaarbete, men.....;) och sedan ska det hanterad av nämden.:cool:
Politikerna inser nog inte det jag talar om, det var därför jag skrev vakna fastighetsutvecklare.
 
Tycker det är intressant att så många tror att elbilar är en lösning.

Det finns ingen lösning där folk fortsätter att köpa bil vart 5'e år och intalar sig att de gör miljön en tjänst.

Det går heller inte att ha sommarstuga/båt/husbil/pool/import av exotisk mat.

Allmänna transporter som tåg och buss går bort och flyg ska vi inte prata om.

Den stora frågan är vad ska folk göra med sina resurser?

Vad är framtidens statusmarkörer som inte baseras på konsumtion och transporter?

/ATW
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tycker det är intressant att så många tror att elbilar är en lösning.
Jag tror som sagt att autonoma elbilar som tjänst är lösningen. Eftersom bilarna i dag står stilla till 95% av tiden kan alla transporter utföras av långt färre bilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tror som sagt att autonoma elbilar som tjänst är lösningen. Eftersom bilarna i dag står stilla till 95% av tiden kan alla transporter utföras av långt färre bilar.
Transport av vadå?

/ATW
 
W witten skrev:
Jag tror som sagt att autonoma elbilar som tjänst är lösningen. Eftersom bilarna i dag står stilla till 95% av tiden kan alla transporter utföras av långt färre bilar.
Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.

EGIw1ELXkAE1pNv.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.

[bild]
På bilden ser jag bilar som kör långsamt med irrationellt olika avstånd till varandra och många olika körstilar med hetspellar och pensionärsmössor i en salig blandning. Varför skulle vi programmera bilarna att köra på det sättet?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
R
W witten skrev:
Jag tror som sagt att autonoma elbilar som tjänst är lösningen. Eftersom bilarna i dag står stilla till 95% av tiden kan alla transporter utföras av långt färre bilar.
Jag håller till viss del med, men jag tror inte att det kommer bli samma "bilar" som levererar varor som transporterar människor. Det blir helt enkelt för ineffektivt att köra runt med så mycket "luft" som krävs för att även kunna hysa människor i samma fordon. Jag tror mer på specialiserade "transportenheter" där hela volymen kan användas för det som ska transporteras. De kommer sannolikt att finnas i olika storlekar och behöver nödvändigtvis inte köra på vägarna. För lätta transporter kommer det troligtvis att användas drönare som kan undvika köer och flyga fågelvägen (detta testas redan av e-handelsjättarna).

Parallellt med det tror jag även att vi går åt att dela på bilar för persontransport. Troligtvis i någon slags abonnemangsform Man kommer att boka en resa från A till B och en bilpool med självkörande bilar ser till att det finns en bil vid A vid den tid man beställt den. För att effektivisera kommer man antagligen ofta att dela på bilen med folk som ska åka liknande sträcka.

Att äga och köra sin egen bil kommer troligtvis att vara väldigt dyrt och mer ett nöje än en nödvändighet.

Frågan är bara när allt jag skrev ovan kommer att inträffa, inte att jag skulle ha fel i mina visioner ;)
 
W witten skrev:
Jag tror som sagt att autonoma elbilar som tjänst är lösningen. Eftersom bilarna i dag står stilla till 95% av tiden kan alla transporter utföras av långt färre bilar.
Färre bilar men samma antal totala mil reducerar ju energiåtgången för tillverkning av bilar men antalet mil måste ju också ner oavsett.

A ArneTW skrev:
Vad är framtidens statusmarkörer som inte baseras på konsumtion och transporter?
Jag är inte helt övertygad att alla är statusjägare men i dagen samhäller verkar många kanske vara det.

Statusjakt är det tydligaste tecknet på låg status.

Men din fråga är viktig om den omformuleras lite. Vad värderar vi och hur vill vi leva om de saker du nämner försvinner. Varför tåg och bussar skulle försvinna förstår jag dock inte.

Fäviken som var en av sveriges finaste restauranger serverade lokala grejer. Jag skulle kunna leva gott på färre ingredienser, framförallt om jag hade mer tid att laga mat. Att slentrianplocka med någon haricot verts från afrika är för lätt idag. Är noll förlust om det blir svårare.

Det som blir status blir förstås förmågan att ordna och hålla igång ett vackert liv på en plats med människor och saker man värderar högt. Att vara skicklig och en resurs för andra. Vilket jag tycker är precis som det borde vara!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
W witten skrev:
På bilden ser jag bilar som kör långsamt med irrationellt olika avstånd till varandra och många olika körstilar med hetspellar och pensionärsmössor i en salig blandning. Varför skulle vi programmera bilarna att köra på det sättet?
Tack, du skrev precis vad jag tänkte skriva.

Självklart kommer självkörande bilar (i.a.f. när alla bilar är självkörande) aldrig att skapa de där köerna.
 
  • Gilla
Limmet
  • Laddar…
W witten skrev:
Politikerna inser nog inte det jag talar om, det var därför jag skrev vakna fastighetsutvecklare.
Nu ska du inte vara sån. Vår största byggherre i stan han bygger svindyra fuskbyggen utan parkeringsplatser =) Vill man ha en så får man betala en 1200 kr extra till kommunen, annars får man gå en kilometer för att parkera gratis.
De har ju tänkt till de där byggherrarna. Bästa av allt är ju att de är bästa polare han byggherren och politikerna så han har förtur till all mark och kulturmärkta hus som de ändrar i detaljplan så han kan bygga ännu fler svindyra lägenheter utan parkeringar.

Så de bygger bort bilarna :)
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För att effektivisera kommer man antagligen ofta att dela på bilen med folk som ska åka liknande sträcka.
Nyckel till att det skall funka är att få till mer tidsmässig flexibilitet. Där igen kommer arbetet in som en kritisk aspekt. Det är arbetet som skapar många av flaskhalsarna.
 
A ArneTW skrev:
Transport av vadå?

/ATW
Jag kom och tänka på de där små elbussarna i sthlm.
De verkar ju dock helt värdelösa om det fortfarande är likadant idag. Och svindyrt.

– Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar, säger Peter Hafmar från Nobina.
Stockholms lokaltrafik får självkörande bussar | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)
 
makhno_ makhno_ skrev:
Färre bilar men samma antal totala mil reducerar ju energiåtgången för tillverkning av bilar men antalet mil måste ju också ner oavsett.
Jag tror att antalet körda mil ökar kraftigt med billiga och lättillgängliga robotbilar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.