A ArneTW skrev:
Transport av vadå?

/ATW
Både människor och varor, men tjänsterna kommer att se olika ut.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
makhno_ makhno_ skrev:
Nyckel till att det skall funka är att få till mer tidsmässig flexibilitet. Där igen kommer arbetet in som en kritisk aspekt. Det är arbetet som skapar många av flaskhalsarna.
Förvisso, men underskatta inte de som älskar att räkna ut algoritmer. Någonstans någon gång fanns det en kille på UPS som kom på att det är ineffektivt att svänga vänster :)

Med rätt sådan algoritm kommer garanterat delade bilar att minska "slöseriet" enormt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hur känner de till dessa behov utan att ha kontakt med de individer som utgör samhället, och betalar deras lön?
Du missförstår. Skatt är något alla betalar för att upprätthålla funktionerna. För att lärare och politiker ska kunna utöva sitt värv behöver de lön därifrån. Det innebär inte att vi har mandat att säga vad de ska göra. Det sköter röstning och partier.
De flesta av oss är drivna av medvetna och omedvetna begär. Sällan är de till gagn för någon. Ej ens oss själva. Än mindre planeten.
Ta det här eviga tjatet om valfrihet. Alla högerpolitiker framhäver det som medicin mot allt. Gång på gång visar det sig att allt det ger oss är mer ångest för alla val. Med ganska tungt stöd från sociologer etc att det är så.

People don't know what they want until you give it to them
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Mikael_L
R RoAd skrev:
Parallellt med det tror jag även att vi går åt att dela på bilar för persontransport. Troligtvis i någon slags abonnemangsform Man kommer att boka en resa från A till B och en bilpool med självkörande bilar ser till att det finns en bil vid A vid den tid man beställt den. För att effektivisera kommer man antagligen ofta att dela på bilen med folk som ska åka liknande sträcka.
Jag har postat detta en gång förut i forumet, men känner att det är dags igen:
https://newsvoice.se/2015/05/eo-sma...ledes-och-bilda-sociala-biltag-pa-motorvagen/
Konceptbild av EO Smart Connecting Cars som kör i en kolonn på en motorväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man skulle kunna släppa att bilen är en livsstil och statusmarkör, och sen få biltillverkarna på tåget att en hel del måste vara standardiserat så kan denna utopi vara möjlig.
Man åker i princip buss, men det sätet i bussen man sitter på tar dig sista sträckan hem resp arbetet.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
D
makhno_ makhno_ skrev:
Enkla ekonomiska styrmedel som att göra det svindyrt slår väldigt ojämnt. Bilen är oftast viktigast för lågavlönade. Lämnar man hur samhälle, arbete och boende är organiserat och höjer priserna på bilkörning utan att erbjuda alternativ så drämmer man till de som redan ligger på marginalen.

Samhället har de facto tvingat in folk i bilberoende. Det har behövs för rörligheten på arbetsmarknaden och alla centraliserande/sparande/vinstmaximerande åtgärder. Det måste lösas i samma veva som bilen fasas ut och det måste påbörjas nu.
Japp, så är det men ändå mest sannolikt att det går åt det hållet, belastningen är jämn oavsett om en fattig eller rik kör så belastar det. Det är också sannolikt att folk långsamt anpassar sig, även till detta, även om denna förändringen sannolikt kommer gå lite snabbare.
 
Mikael_L
Om bilarna skulle köra i tåg sådär så skulle energiförbrukningen gå ner till en bråkdel, iom att alla bilar tillsammans får bara lite mer än en enda bils luftmotstånd.
Om man sen även satsar hårt på däckteknologi och inte utvecklar däcken för att de ska klistra fram en bil som tar en kurva i 1G, utan för lågt rullmotstånd som främsta mål, sen väggrepp, buller, slitstyrka som mer sekundära, så minskar vi bränsletörsten för detta också.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om bilarna skulle köra i tåg sådär så skulle energiförbrukningen gå ner till en bråkdel, iom att alla bilar tillsammans får bara lite mer än en enda bils luftmotstånd.
Om man sen även satsar hårt på däckteknologi och inte utvecklar däcken för att de ska klistra fram en bil som tar en kurva i 1G, utan för lågt rullmotstånd som främsta mål, sen väggrepp, buller, slitstyrka som mer sekundära, så minskar vi bränsletörsten för detta också.
I nästa steg skulle däcken kanske kunna utföras i stål för lägsta friktion. Kanske också vägen skulle kunna göras i stål. I och med att bilarna kör på rad kanske vägen skulle kunna bli smal eller till och med skenor med innermått på 1 435mm. Löser man detta kanske bilarna inte ens behöver batterier utan kan få ström via luftburna ledningar ovanför vägskenorna:thinking:

:D
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
makhno_ makhno_ skrev:
I nästa steg skulle däcken kanske kunna utföras i stål för lägsta friktion. Kanske också vägen skulle kunna göras i stål. I och med att bilarna kör på rad kanske vägen skulle kunna bli smal eller till och med skenor med innermått på 1 435mm. Löser man detta kanske bilarna inte ens behöver batterier utan kan få ström via luftburna ledningar ovanför vägskenorna:thinking:
Annars är det där med biltåg, dvs bilar som körs upp på tåg för de längre resorna en möjlighet, som iofs redan finns.

Vad jag funderar på är lösningar som gör att människan i någon mån kan behålla det som vi blivit vana och bortskämda med, samtidigt som man kan närma sig målet med den fossilfria världen.
Vi kommer aldrig nå det utan väldigt stora förändringar i vårt sätt att leva, äta och bo, idag.
Men vissa smarta lösningar kan kanske göra att vi hittar en kompromiss som ger funktionen i det vi har idag, men utan att få med de livsstilsgrejer som vi idag omger oss med.

Det kommer naturligtvis att sitta mycket hårt inne för många att skaffa en likadan låda med 4 hjul som grannen har, ja som alla grannar har, för att åka till jobbet eller affären. Man vill ju fortsätta att flasha med sin 12-cylindriga BMW.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
makhno_ makhno_ skrev:
I nästa steg skulle däcken kanske kunna utföras i stål för lägsta friktion. Kanske också vägen skulle kunna göras i stål. I och med att bilarna kör på rad kanske vägen skulle kunna bli smal eller till och med skenor med innermått på 1 435mm. Löser man detta kanske bilarna inte ens behöver batterier utan kan få ström via luftburna ledningar ovanför vägskenorna:thinking:

:D
Problemet blir ju när en "vagn" i tåget ska svänga av för att åka och lämna av eller hämta en passagerare. Det kommer ju krävas en väldigt massa sådan där "stålväg" :)
 
W witten skrev:
Både människor och varor, men tjänsterna kommer att se olika ut.
Då har du fel om du tror att det räcker att ändra vem som äger och kör fordonet.

Konsumtionen av varor blir ju inte mindre av att du får dem levererade hem till dörren istället för att åka och handla.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Då har du fel om du tror att det räcker att ändra vem som äger och kör fordonet.

Konsumtionen av varor blir ju inte mindre av att du får dem levererade hem till dörren istället för att åka och handla.

/ATW
Mitt inlägg hade egentligen inget med ökad eller minskad hållbarhet att göra. Bara en beskrivning av hur jag och många andra som tänker mycket på framtiden tror att det utvecklar sig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer naturligtvis att sitta mycket hårt inne för många att skaffa en likadan låda med 4 hjul som grannen har, ja som alla grannar har, för att åka till jobbet eller affären. Man vill ju fortsätta att flasha med sin 12-cylindriga BMW.
Vettefan, jag tror generationsskiftet snart har löst det där. Bilen som annat än transport tror jag är på väg att bli väldigt nischat. Många unga skulle nog tycka det var skönt att inte ens äga skiten. Tänker äldre efter tror jag det är samma sak.

Det tröttsamma med realistiska alternativ är dock det kaos av reklamdrivna freakshowfordon som prackar på dig tjänster du inte vill ha, spelar jinglar på hög volym, låtsas vara omåttligt fantastiska och just för dig samt säljer all data om dina resor och samtal i bilen till högstbjudande.

En låda (sa nån Lada?) med fyra hjul skulle vara en dröm i jämförelse.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Du missförstår. Skatt är något alla betalar för att upprätthålla funktionerna. För att lärare och politiker ska kunna utöva sitt värv behöver de lön därifrån. Det innebär inte att vi har mandat att säga vad de ska göra. Det sköter röstning och partier.
De flesta av oss är drivna av medvetna och omedvetna begär. Sällan är de till gagn för någon. Ej ens oss själva. Än mindre planeten.
Ta det här eviga tjatet om valfrihet. Alla högerpolitiker framhäver det som medicin mot allt. Gång på gång visar det sig att allt det ger oss är mer ångest för alla val. Med ganska tungt stöd från sociologer etc att det är så.

People don't know what they want until you give it to them
Nej, konstaterar återigen att jag inte missförstått. Och att vi kan ha fundamentalt skilda uppfattningar om vad som är i grunden politiska ställningstaganden. Vi kan bli överens om att inte vara överens här, helt ok.
 
W witten skrev:
Mitt inlägg hade egentligen inget med ökad eller minskad hållbarhet att göra. Bara en beskrivning av hur jag och många andra som tänker mycket på framtiden tror att det utvecklar sig.
Då får ni börja fundera på en framtid som inte är baserad på konsumtionsinriktad tillväxt.

Om allt baseras på att vi ska ha en tillväxt på 3+% för evigt och den räknas på konsumtion då spelar det ingen roll hur fiffiga transportlösningar man skapar.

När stängs internet?

Det tuggar väl i sig en ansedlig del av världens energi.

Ett rejält världskrig skulle ju också lösa en hel del problem.

/ATW
 
W witten skrev:
På bilden ser jag bilar som kör långsamt med irrationellt olika avstånd till varandra och många olika körstilar med hetspellar och pensionärsmössor i en salig blandning. Varför skulle vi programmera bilarna att köra på det sättet?
R RoAd skrev:
Tack, du skrev precis vad jag tänkte skriva.
Självklart kommer självkörande bilar (i.a.f. när alla bilar är självkörande) aldrig att skapa de där köerna.
Tätorter har annan trafik som aldrig kommer anpassa sig efter det Schweiziska urets precision som denna tekno-utopi kräver. Fotgängare, cyklister och till slut andra billiknande fordon som under överskådlig tid kommer att framföras av människor.

Var är tanken att denna synkroniserade disney-armé av sensorkokonger ska hålla till, om de inte har en plats i våra tätorter? Som matartrafik in till tätorterna? Gratulerar, det finns redan och kallas för kollektivtrafik. Man behöver bara i såna fall denna podtjänst den sista milen från hemmet till kollektivtrafiknoden, något som man idag löser med egen bil eller cykel. Att autonoma biltjänster skulle lösa detta behov på en glest befolkad landsbygd vill jag gärna tro på, men jag kan det inte, underlaget är för litet och behovet tokigt koncentrerat på vissa tider.

Som sagt: Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.